Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är en idé, men jag undrar om något universitet vill ha honom..? För i så fall skulle han ju undervisa i teologi eller något liknande ämne, och de flesta som läser dom ämnena gör det med tanken på att bli präst i framtiden. Då skulle han ändå få utöva sitt "dåliga" inflytande, menar jag. Som andra har skrivit: hade det varit en ung man han varit ihop med, så hade det gått bra. Det hade stämt med både kyrkans och universitetens nuvarande värdegrund.
Nej, jag tror inte att en avsatt biskop utan prästbehörighet kan vara kvar och arbeta i SvK. Jag tror att hans bästa chans är att arbete med något som kräver de ledaregenskaper och people skills, som man måste ha för att komma så långt i en organisation. De flesta privata företag är dock uteslutna, för där måste man vara antingen ekonom eller ingenjör på de högre befattningarna. Kanske något på socialtjänsten?
Problemet är, att han är överkvalificerad för det mesta. Det går liksom inte att glömma att han har varit så högt uppsatt. Det skulle kunna bli konstig stämning, om han plötsligt skulle arbeta som fritidsledare på en skola eller i en kommuns ungdomsverksamhet - jobb som han säkert annars skulle passa för.
Universitet är ju fråstående från kyrkan, åtminstone officiellt men ja enligt en annan användare än enbart teol kand och det blir svårt att bli lektor ens på universitet.
jag tror han kan få något jobb på kyrkokansliet i uppsala eller motsvarande på gotland, att man ska "utreda" t ex gudstjänstutveckling eller något annat, ungefär som gamla politiker som blir generaldirektörer.
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkokansliet-i-uppsala
tror det blir tufft att få jobb på socialtjänsten utan att vara jurist eller socionom. I usa hade han kanske kunnat söka jobb som etiker (om han läst mer sånt) men i Sverige vimlar det inte direkt av etiker, men i usa så finns det ju teologer som jobbar i vita huset och på nasa.
Sen hade kanske hans skandal satt lite käppar i hjulet även i usa för sådana jobb.