2022-02-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Varför skulle jag inte ha åsikter? Du har åsikten att det är OK att en gift biskop är otrogen medan jag anser att det inte är OK.

En arbetsgivare kan inte sparka någon som är otrogen i de allra flesta fall men denne biskop visste ju vad som krävdes i detta fall och det var att vara trogen. Han skulle till och med ha kommit undan om det inte vore för att han valde att fortsätta otrohetsaffären i två år. Du måste förstå att det inte kan accepteras av kyrkan. Sen finns det såna som rapar upp andra saker som är värre men alla ledare som sysslar med omoral ska självklart väck från kyrkan. Ledarna ska vara föredömen - inte pedofiler, horor och horbockar. Församlingsmedlemmarna är inte ledare och har inte samma tryck på sig att vara föredömen.
Det är inte ok att vara otrogen, det är straffet jag reagerar på.
Biblen är tolkad av människan, läser man ordagrant är boken obehaglig minst sagt. I mosebok så står det: "En nygift kvinna måste vara oskuld annars ska hon stenas till döds." Då kommer du svara, detta måste tas i hänsyn till det liv man levde vid denna tid fKr. Kanske är det just så nu med, man måste ta hänsyn till det liv vi lever just nu 2022.
Citera
2022-02-04, 13:20
Medlem
Svennis7254s avatar
Det har klargjorts tidigare i Tråden bland annat från en av trådens moderatorer

Han är alltså fortsätt anställd av svenska kyrkan, han har ej fått avsked, däremot får han inte jobba som präst, diakon, biskop med mera, Han får däremot jobba som vaktmästare, fritidsledare med mera

Så han har INTE fått sparken som de flesta skriver i tråden

Sedan kan jag förstå att Folk anser att det är samma sak
Citera
2022-02-04, 13:30
Medlem
Enligt Svenska kyrkans ansvarsnämnd så förlorar biskopen behörighet att utöva de uppgifter som bara den som är vigd till biskop eller diakon i Svenska kyrkan har. Han blir alltså inte längre behörig att anställas som biskop, präst eller diakon. Däremot kvarstår ett anställningsförhållanden tills vidare.
Citera
2022-02-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Enligt Svenska kyrkans ansvarsnämnd så förlorar biskopen behörighet att utöva de uppgifter som bara den som är vigd till biskop eller diakon i Svenska kyrkan har. Han blir alltså inte längre behörig att anställas som biskop, präst eller diakon. Däremot kvarstår ett anställningsförhållanden tills vidare.

Så han får lön och boende som en biskop men slipper det religiösa tramset?
Nja, snart kommer en ny biskop som står närmare mig, dvs gud.
Citera
2022-02-04, 14:11
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Så han får lön och boende som en biskop men slipper det religiösa tramset?
Nja, snart kommer en ny biskop som står närmare mig, dvs gud.

Lön får han eftersom han är anställd, men Boendet lär han nog få lämna när en ny Biskop kommer
Citera
2022-02-04, 14:56
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Lön får han eftersom han är anställd, men Boendet lär han nog få lämna när en ny Biskop kommer

Såklart kommer de avsluta hans anställning pga. att han inte längre kan utföra sina arbetsuppgifter. Vad den formella anledningen blir vet jag inte, arbetsbrist eller kompetensskäl. Såklart har arbetsgivaren skyldig att göra en omplaceringsutredning. Men den som tror att han blir omplacerad som vaktmästare är ju inte vid sinna sinnes fulla bruk. Det måste klargöras så folk inte tror att han går runt och "stjäl" lön från en handlingsförlamad kyrka.
Citera
2022-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre
Såklart kommer de avsluta hans anställning pga. att han inte längre kan utföra sina arbetsuppgifter. Vad den formella anledningen blir vet jag inte, arbetsbrist eller kompetensskäl. Såklart har arbetsgivaren skyldig att göra en omplaceringsutredning. Men den som tror att han blir omplacerad som vaktmästare är ju inte vid sinna sinnes fulla bruk. Det måste klargöras så folk inte tror att han går runt och "stjäl" lön från en handlingsförlamad kyrka.
Förutom den formella anledningen så har biskopen ljugit om kärlek samtidigt som han bakom ryggen på sin fru upprepat och länge fulknullat en anställd som varit i beroendeställning till honom.
Är han inte karl nog att rakryggat erkänna det exeptionella blåsandet av den kvinna han lovat trohet mot ska han slängas ut på backen.

Fy fan vilket skenheligt kräk som lurar sin egen fru.

Är anden så villig och köttet så svagt ska han fan inte den otrogna kåtbocken tillåtas stå och ljuga i predikstolen. Fan vet om han inte satte på fresterskan näck under biskopskafkanen med biskopskorset dunkande i på ryggen på den lösaktiga slampan.

Ta fram stupstocken igen.
Senast redigerad av 90510 2022-02-04 kl. 15:50.
Citera
2022-02-04, 16:18
Medlem
Citat:

Han är alltså fortsätt anställd av svenska kyrkan, han har ej fått avsked, däremot får han inte jobba som präst, diakon, biskop med mera, Han får däremot jobba som vaktmästare, fritidsledare med mera

Sveriges högst betalde vaktmästare.
Citera
2022-02-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Vad menar han med detta:

"Önskar du att du hanterat kyrkoherdarna annorlunda?

– När jag ser tillbaka är det inte relationen till kyrkoherdarna som jag skulle ha hanterat annorlunda utan jag skulle ha gjort annorlunda i själva grunden till ärendet. Det här handlar inte om kyrkoherdarna, det handlar om mig. Jag skulle ha agerat annorlunda i grundfrågan."
Han menar att han inte borde kört in staven i pärleporten.
Citera
2022-02-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Förutom den formella anledningen så har biskopen ljugit om kärlek samtidigt som han bakom ryggen på sin fru upprepat och länge fulknullat en anställd som varit i beroendeställning till honom.
Är han inte karl nog att rakryggat erkänna det exeptionella blåsandet av den kvinna han lovat trohet mot ska han slängas ut på backen.

Fy fan vilket skenheligt kräk som lurar sin egen fru.

Är anden så villig och köttet så svagt ska han fan inte den otrogna kåtbocken tillåtas stå och ljuga i predikstolen. Fan vet om han inte satte på fresterskan näck under biskopskafkanen med biskopskorset dunkande i på ryggen på den lösaktiga slampan.

Ta fram stupstocken igen.

”Lösaktiga slampan”?
Citera
2022-02-04, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Undra om den fd biskopen har doktorerat? Han skulle ju i så fall kunna börja arbeta på något universitet. Tror att kyrkan skulle försöka omplacera honom där man inte behöver vara präst.

Det är en idé, men jag undrar om något universitet vill ha honom..? För i så fall skulle han ju undervisa i teologi eller något liknande ämne, och de flesta som läser dom ämnena gör det med tanken på att bli präst i framtiden. Då skulle han ändå få utöva sitt "dåliga" inflytande, menar jag. Som andra har skrivit: hade det varit en ung man han varit ihop med, så hade det gått bra. Det hade stämt med både kyrkans och universitetens nuvarande värdegrund.

Nej, jag tror inte att en avsatt biskop utan prästbehörighet kan vara kvar och arbeta i SvK. Jag tror att hans bästa chans är att arbete med något som kräver de ledaregenskaper och people skills, som man måste ha för att komma så långt i en organisation. De flesta privata företag är dock uteslutna, för där måste man vara antingen ekonom eller ingenjör på de högre befattningarna. Kanske något på socialtjänsten?

Problemet är, att han är överkvalificerad för det mesta. Det går liksom inte att glömma att han har varit så högt uppsatt. Det skulle kunna bli konstig stämning, om han plötsligt skulle arbeta som fritidsledare på en skola eller i en kommuns ungdomsverksamhet - jobb som han säkert annars skulle passa för.
Citera
2022-02-04, 17:45
Medlem
Citat:

Korrekt att han inte fått avsked som du skriver. Däremot är fallet högt i status och lönegrad från att ha haft 100 kkr per månad och biskopsresidens om 650 kvm till tjänsterna du beskriver. Man kan tänka sig att de hittar någon reträttpost där han kan leda utveckling av något slag med koppling på teologi/verksamhet. Viktigt blir att hålla honom ifrån levande ting han kan olla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in