2022-02-03, 18:32
Medlem
Folketstempels avatar
Har någon den exakta motiveringen i sin helhet så att vi kan såga och roa oss med att tvinga kyrkan och biskopen att drevas av de hål som resonemanget eventuellt innehåller, då balansgången mellan kristendom och politisk korrekthet, tex viga bögar som Bibeln inte stödjer men som kyrkan tvingar präster att göra, samt att ha en flirt med en annan kvinna inte är en synd enligt Första Mosebok 30 Kapitlet:

Citat:
1. Då nu Rakel såg att hon icke födde barn åt Jakob, avundades hon
sin syster och sade till Jakob: »Skaffa mig barn, eljest dör
jag.»
2. Då upptändes Jakobs vrede mot Rakel, och han svarade: »Håller du
då mig för Gud? Det är ju han som förmenar dig livsfrukt.»
3. Hon sade: »Se, där är min tjänarinna Bilha; gå in till henne,
för att hon må föda barn i mitt sköte, så att genom henne också
jag får avkomma.»
4. Så gav hon honom sin tjänstekvinna Bilha till hustru, och Jakob
gick in till henne.
5. Och Bilha blev havande och födde åt Jakob en son.
6. Då sade Rakel: »Gud har skaffat rätt[1] åt mig;
han har hört min röst och givit mig en son.» Därför gav hon
honom namnet Dan.
7. Åter blev Bilha, Rakels tjänstekvinna, havande, och hon födde åt
Jakob en andre son.
8. Då sade Rakel: »Strider[2] om Gud har jag stritt
med min syster och har vunnit seger.» Och hon gav honom namnet
Naftali.

9. Då Lea nu såg att hon hade upphört att föda, tog hon sin
tjänstekvinna Silpa och gav henne åt Jakob till hustru.
10. Och Silpa, Leas tjänstekvinna, födde åt Jakob en son.
11. Då sade Lea: »Till lycka[3]!» Och hon gav honom
namnet Gad.
12. Och Silpa, Leas tjänstekvinna, födde åt Jakob en andre son.
13. Då sade Lea: »Till sällhet[4] för mig! Ja,
jungfrur skola prisa mig säll.» Och hon gav honom namnet Aser.
Citera
2022-02-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgranslisa
Man får väl anta att nu när korten ligger på bordet, så är juristen och fd. biskopen ett officiellt par? Eller gör de slut? Humor i så fall.

Stod väl tidigt att relationen numera var avslutad. Om det var KM så har hennes äktenskap spruckit, medan biskopens fru tydligen vänt den andra kinden till. Troligen dålig stämning i Visby stift…
Citera
2022-02-03, 19:16
Medlem
Svennis7254s avatar
Nu har de tagit bort bilderna på samtliga anställda i stiftet

https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/kontakta-visby-stift
Citera
2022-02-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsit22
När det nu diskuteras prästlöner. Kyrkoherden där jag bor har en månadslön på 120 000. Och han älskar att berätta det.

Inte sällan tillkommer tjänstebil och tjänstebostad. Bra kosing för att predika rödgröna sagor.
Citera
2022-02-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ok, så när prästen läser "jag fattig syndig människa..." så är det ej sig själv han har i tankarna utan bara församlingsmedlemmarna? Eller står han rakt upp fräckt och påstår att han inte lever som han lär?
Prästen har säkert sig själv tankarna också. Det är svårt att leva som man lär. Men här fallet handlar om en biskop som sannolikt inte predikar så ofta. Det ställs ändå högre krav på honom än på en vanlig präst.
Citera
2022-02-03, 21:27
Medlem
Merwinnas avatar
Relationen har alltså varit känd en längre tid, och dessa kyrkoherdar har känt till det. Och förmodligen alla andra som arbetade i SvK på Gotland i någon kapacitet, också. Men biskopen verkar inte ha brytt sig om att alla har vetat..? Och jag tänker, att bara det faktum att kvinnan KUNDE jobba kvar, tyder på att hon har haft något slags underförstådd status som Biskopens konkubin. Annars skulle hon ju ha blivit utmobbad från arbetsplatsen, tycker man..?

Jag undrar om det kan vara DET som fick Ansvarsnämnden att ta till storsläggan? Att han trodde att han kunde komma undan med en halvofficiell älskarinna som följde med på konferenser, delade hotellrum med honom (vet inte om det har skett, OBS, jag spekulerar bara) och sådant. Som vissa påvar på medeltiden? Att han trodde att han stod över alla regler? Hybris? Storhetsvansinne?
Citera
2022-02-03, 21:34
Avstängd
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsit22
När det nu diskuteras prästlöner. Kyrkoherden där jag bor har en månadslön på 120 000. Och han älskar att berätta det.

Och du bor i Schweiz?
Citera
2022-02-03, 22:34
Medlem
Så fegt att ta bort bilderna på dom anställda. Försöker man MÖRKA hur det går till inom svenska kyrkan?
Citera
2022-02-03, 22:48
Medlem
Han skulle ha bytt sin religion till islam så hade han kunnat ha en extra fru och inte fått sparken.
Citera
2022-02-03, 22:51
Medlem
Vet inte om han är muslimälskare, men att ha flator, bögar i Svenska kyrkan som enligt bibeln är förbjudet är tokigt, samt har dom kommunister. Inte konstigt att Svenska kyrkan minskar drastiskt.
Citera
2022-02-03, 23:46
Medlem
ceyifam2s avatar
Ja, alltså, någon jävla ordning ska det vara i en kyrka. Det handlar om en högt uppsatt förtroendeposition; det går inte att göra smörgåsbord av åsikterna där man plockar ut det gottaste åt sig själv och struntar i det som råkar gå emot ens egen lust.

Så, bra och rätt att han fick foten.
Citera
2022-02-04, 00:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Nu har de tagit bort bilderna på samtliga anställda i stiftet

https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/kontakta-visby-stift

Hur ska man tolka det? Har ex-biskopen varit på dem ALLIHOPA??!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in