2022-02-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han hade "bränt" sitt ansikte redan dagen efter, vad f-n skulle han göra?

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
"Så han startade en personvalskampanj med målet att bli vittnet med hela svenska folket. Redan dagen efter mordet tipsade han Svenska Dagbladet och därefter Rapport. Decennier innan dygnet runt-livestreams från sociala medier var Rapport det man fick hålla tillgodo med på kvällarna, det var lägerelden alla satt framför och genomslaget var därför enormt. Här fick Engström tre minuter på bästa sändningstid, något han skickligt utnyttjade till att marknadsföra sig själv som vittne."

Vilket mordplatsvittne såg mördarens ansikte?
Citera
2022-02-04, 19:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Det är väl inte heller uteslutet att åklagaren, som iskallt ljög om utstämplingen, är psykopat?

Ingen av dem är utredda vad jag vet.
Menar du Helin eller Almblad? Nej de gick själva på SE:s lögn(er) eller ifrågasatte inte dem åtminstone.

Om du menar KP så sa han 23.19.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 19:11.
Citera
2022-02-04, 19:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilket mordplatsvittne såg mördarens ansikte?
Ingen tror jag.

När han framträtt i SvD kunde han hävda, om någon pekade ut honom, att det var just på grund av att han varit med i tidningen. Skickligt.
Citera
2022-02-04, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han hade "bränt" sitt ansikte redan dagen efter, vad f-n skulle han göra?

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
"Så han startade en personvalskampanj med målet att bli vittnet med hela svenska folket. Redan dagen efter mordet tipsade han Svenska Dagbladet och därefter Rapport. Decennier innan dygnet runt-livestreams från sociala medier var Rapport det man fick hålla tillgodo med på kvällarna, det var lägerelden alla satt framför och genomslaget var därför enormt. Här fick Engström tre minuter på bästa sändningstid, något han skickligt utnyttjade till att marknadsföra sig själv som vittne."

Nej GM brände sitt utseende när han sköt Palme. Utseendet var bränt så GM inte kunde visa sig.
Citera
2022-02-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ingen tror jag.

När han framträtt i SvD kunde han hävda, om någon pekade ut honom, att det var just på grund av att han varit med i tidningen. Skickligt.

Risken måste ju ha varit stor att något vittne skulle känt igen Stig och kontaktat polisen, mannen som sprang i tv var väldigt lik gärningsmannen.
Kan vara värt att kollas upp.

Dessutom kom det ju ganska snabbt ut en belöning som kunde vara lockande.
Citera
2022-02-04, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Dåså, du redde ut även detta. Däremot har ju du tänkt själv utan att påverkas av någon.

Ja, jag vet ju det eftersom jag läste förhören helt utan kunskaper om SE mer än att han var intressant för att hans historia inte passar ihop med andra. Jag spekulerade då åt alla håll. Men slutsatsen blev att han var ett överdrivande vittne.
Citera
2022-02-04, 19:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
ok, "hela tiden" var en överdrift, men upprepande gånger iallafall vid rekonstruktion inför media småsprang han o drog v-armen uppåt och huvudet/blicken mot klockan - men det var inte mitt argument egentligen - han vet vilken tid tåget skall avgå, han ser hur många minuter han har kvar, annars vore väl det ingen ide att hålla koll på tiden - men visst vi människor är olika!

Det är två tagningar från olika vinkel. SE visste knappast vilken av dem som Rapport skulle använda, eller att de skulle köra med båda, eller satt han med i klipprummet och dirigerade?

I själva verket stannade han väl till vid skyltfönstret för att kolla vad tiden var? Men det hade inte gjort sig så bra i TV. Inte heller hade folk 1986 vana av att agera framför kamera. Det lär man sig numera snabbt, att minsta gest och min lätt riskerar bli övertydlig och överspelande.

Han säger i förhöret den 25:e april att han inte hade exakt koll på tiden men visste på ett ungefär: "[J]ag skall först ta mig till Hötorget, och jag hade inte någon sån där minutschema men att jag bör ju vara med sista tåget som då i princip slutar att gå klockan tolv från Mörby då. Tar jag en halvtimme på mig så brukar det gå bra."
Citera
2022-02-04, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ingen tror jag.

Ok. Vi leker att du är GM SE. Jag är polisen. Du ska försvara dig med att vittnet sett dig i tidningen.

Dörren slås in, insatsstyrkan trycker ner dig på golvet. Du tas in till stationen. "Engström. När Lisbet Palme såg din bild i SvD kände hon igen dig som mördaren. Kan du förklara det?"
Citera
2022-02-04, 19:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Risken måste ju ha varit stor att något vittne skulle känt igen Stig och kontaktat polisen, mannen som sprang i tv var väldigt lik gärningsmannen.
Kan vara värt att kollas upp.

Dessutom kom det ju ganska snabbt ut en belöning som kunde vara lockande.

Ålandskvinnan visar med tydlighet att ett vittne som tänkt "hm, den där grafikern ser ut precis som mördaren" inte hade låtit bli kontakta polisen.
Citera
2022-02-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Delar helt din uppfattning. Att en person medvetet lämnar felaktiga uppgifter gör dock hen inte till en mördare bör tilläggas.

Språngmarschen, ankomsten till mordplatsen, samt livräddningsaktiviteterna skulle naturligtvis ha utretts miniöst på ett tidigt stadium. Vad ligger dolt i dessa historier? Var har SE hållit hus? Ofattbart för mig att det inte är utrett.

KP skulle omedelbart med prio1-status ha plockat in SE om denne vore vid liv, för att reda ut detta, plus en del andra märkligheter. Det är oerhört svårt att argumentera mot ett sånt ställningstagande.

Skandiamannen avfördes från utredningen av rutinerade snutar som förhörde honom när fallet var aktuellt.

Att en lat och korkad åklagare, som ljuger om eller har missuppfattat när Skandiamannen stämplade ut, pekar ut honom på grundval av en keps (majoriteten av mordplatsvittnena säger mössa) och en eventuellt handledsväska på en angränsande gata är än mer ofattbart (vittnen till mordet ser att vapnet hölstras).

Skulle Skandiamannen först bytt mössan till keps efter det att han sköt och LJ kikar fram och sen snabbt tagit av sig den när YN såg en barhuvad man som långt ifrån säkert är mördaren?

YN såg en man som fipplade med en liten hård väska - Skandiamannens var mjuk - som om han försökte stoppa ner något.

Det räckte alltså inte med att Skandiamannen jonglerade med huvudbonader, han drog även upp vapnet igen och försökte stoppa ner det i en för liten väska av en annan typ än den han ägde.

Svårt att komma runt?

Lägg därtill att Skandiamannen kom ut från arbetet för sent för att ens hinna höra båda skotten, att han inte hade tillgång till något vapen och att han helt saknade motiv. Han var dessutom omvittnat timid och jovialisk.
Citera
2022-02-04, 19:28
Medlem
TheTricksters avatar
Hur vanligt var det att tjänstemän lämnade jobbet runt kl 23.30 under 1980-talet? Särskilt för män i 50+åldern som bodde ca 15-20 km från arbetsplatsen.
Citera
2022-02-04, 19:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Hur vanligt var det att tjänstemän lämnade jobbet runt kl 23.30 under 1980-talet? Särskilt för män i 50+åldern som bodde ca 15-20 km från arbetsplatsen.

Uppenbarligen ingen uppmärksamhetsväckande arbetstid för SE enligt väktarna. De ser det inte som konstigt. Gahn säger han ofta jobbar sent.

Det sägs väl i nån bok att han inte hade något val, för han var så långsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in