2022-02-04, 16:18
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Förklara gärna hur en vindkraftspark ska kunna leverera tillförlitlig elenergi.

Varje MWh är ju välkommen och eftersom vindraft är så billig att producera så spar man de dyrare alternativen till mimdre blåsiga dagar.

Smart!
2022-02-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Varje MWh är ju välkommen och eftersom vindraft är så billig att producera så spar man de dyrare alternativen till mimdre blåsiga dagar.

Smart!
Vindkraft är inte billig utan bygger på subventioner. Kostnaden för elnätet med stor andel vindkraft blir väldigt mycket dyrare jämfört med kontinuerlig kraft. Vindkraft kräver reservkraft som även det kostar en hel del.
2022-02-04, 16:25
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Om jag kommer ihåg rätt när Västerås och Skellefteå slogs om fabriken så var effektbehovet 300 megawatt. Västerås fick inte fram den effekten.
300MW skulle i december i Göteborg kostat 540.000 kr i timmen utan MOMS och elskatt. Om det är Volvo som ska ha alla batterier så är det Volvo-ägarna som betalar.
2022-02-04, 16:29
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Vindkraft är inte billig utan bygger på subventioner. Kostnaden för elnätet med stor andel vindkraft blir väldigt mycket dyrare jämfört med kontinuerlig kraft. Vindkraft kräver reservkraft som även det kostar en hel del.

Jo den är mycket billig. Subventioner gavs förr men numera är utbyggnaden helt kommerciell. Modern landbaserad vindkraft kostar ca 1/3-del av exempelvis kärnkraftsel.
2022-02-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror det enda problemet som återstår är just elförsörjningen och att det delvis hänger ihop med en stor park (50 st) av havsbaserade vindkraftverk utanför Öckerö.

Detta är ju inte beslutat ännu och det finns motstånd.

Det är inte bara för en batterifabrik i framtiden som behövs mer el, utan hela södra sverige är på väg mot ett läge där det inte längre går att etablera nya företag eller bygga nya bostäder pga att det saknas kapacitet i elförsörjningen.

Så visst, batterifabriken trycker på att ta beslut att faktiskt bygga upp en havsbaserad vindkraftproduktion, men det gör många andra också.

Att tro att en vindkraftspark ska lösa fabrikens elbehov, tycker jag är naivt.
Om en riktig, kall,vindstilla vinter väl kommer, vad ska fabriken då göra?

Från början har jag inte trott på detta luftslott.
De stora aktörerna inom europeiska biltillverkare har tagit beslut att bygga sina egna fabriker.
Några enstaka har bidragit med skitsummor för att vara med.

När de andra stora biltillverkarna har klart sina fabriker, vem ska man sälja till då?
Visst kan man säkert sälja, men man bestämmer inte priset.
Att kunna sälja till asiaterna ser jag som helt uteslutet.

Elbehovet är nog det sista som kommer att skapa huvudvärk.

Om fabriken kommer igång så kommer det inte ta lång tid för Volvo att kunna ta över den för en spottstyver.
För Sundsvallsfabriken har jag aldrig trott på.
Våra pensionspengar har också ett slut.
2022-02-04, 16:34
Medlem
Citat:
Om jag kommer ihåg rätt när Västerås och Skellefteå slogs om fabriken så var effektbehovet 300 megawatt. Västerås fick inte fram den effekten.
Läste precis Friatider och Skellefteå var uppe i 360 megawatt.
2022-02-04, 16:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Smart!

Haha...Samma gamla propaganda från dig
2022-02-04, 16:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Haha, denna tråd är så förutsägbar! Sverige etablerar sig mer och mer som en företagsmagnet och i ett slag ökar antalet arbetstillfällen i Göteborg med ca 1%.

Och Svärjeovennerna riktigt skriker ut sin klagan:
- det är bara för de fått massa bidrag!
- vad ska elen komma ifrån!
- piss, skit och satan och hans moster!

Jag säger bara: grattis Göteborg och Sverige. Vi har ett fantastiskt företagsklimat, utbildad arbetskraft och billig el som gör att fler och fler företag väljer att etablera här ♡
Ja, grattis Göteborg nu får ni ännu mer sluskfolk från skithålsländer som ska arbeta illegalt på Norfvålt för era skatte- och pensionspengar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sa-blev-utfallet-av-arbetsplatsinspektionen-pa-northvolt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/arbetare-plankar-in-for-att-jobba-pa-bygget-av-batterifabriken-i-skelleftea
https://tidningenelektrikern.se/2021/02/23/oklart-vilka-foretag-som-egentligen-finns-pa-northvolt/
https://tidningenelektrikern.se/2021/11/02/slavliknande-forhallanden-pa-northvolt-elektrikerna-hotar-med-blockad/
2022-02-04, 16:38
Medlem
Alla inser nog att vi behöver mycket mer energiproduktion än vindkraft. Men vindkraft är bra att ha med i systemet, dock inte enbart vindkraft.

Sedan vid en stor andel vindkraft så måste man nog anpassa förbrukningen så att vissa storförbrukare helt enkelt stänger ner när det är helt vindstilla.

Om man säger att en fabrik måste klara av att producera 100.000 produkter per år. Vad säger att man måste producera lika många varje dag? Det kan ju bli 15.000 i januari, 5.000 i februari, 30.000 i mars.
2022-02-04, 16:47
Medlem
Citat:

Smart!

Hur är det möjligt att kunnat blunda för effektbrist och kapacitetbrist efter så många inlägg?

Ignorera mitt frågetecken, ditt svar blir förmodligen, bara ännu mer pinsamt för dig.
Om det är möjligt?
2022-02-04, 16:56
Medlem
Karmans avatar
Det är väl rätt naturligt att man lägger fabriken i Göteborg. Närmare marknaden och råvarorna, gott om arbetskraft, nära bilindustrin, Sveriges största hamn etc.
2022-02-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Att tro att en vindkraftspark ska lösa fabrikens elbehov, tycker jag är naivt.
Om en riktig, kall,vindstilla vinter väl kommer, vad ska fabriken då göra?

Från början har jag inte trott på detta luftslott.
De stora aktörerna inom europeiska biltillverkare har tagit beslut att bygga sina egna fabriker.
Några enstaka har bidragit med skitsummor för att vara med.

När de andra stora biltillverkarna har klart sina fabriker, vem ska man sälja till då?
Visst kan man säkert sälja, men man bestämmer inte priset.
Att kunna sälja till asiaterna ser jag som helt uteslutet.

Elbehovet är nog det sista som kommer att skapa huvudvärk.

Om fabriken kommer igång så kommer det inte ta lång tid för Volvo att kunna ta över den för en spottstyver.
För Sundsvallsfabriken har jag aldrig trott på.
Våra pensionspengar har också ett slut.

Knappast så att Northvolt står på egna ben, Volkswagen äger andelar, lagt order på 140 miljarder från Skellefteå fabriken och bygger en gemensam fabrik i Tyskland. Bara ordern på 140 miljarder säkrar väl fabriken i 10+år.
Var är bluffen?

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/volkswagen-lagger-jatteorder-hos-northvolt/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in