2022-02-04, 14:53
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Så länge Göteborg Energi inte bygger egna verk ser jag inte hur man kan göra detta uttalande.

Kan tyvärr inte läsa hela artikeln, men såg brasklappen att de "vädjar om utbyggd havsvindkraft" i samma andetag. Så det är väl haken... Lite utpressning kan räcka långt. Tänk så många arbetstillfällen som står på spel Jo jo, man har väl varit med förr...
2022-02-04, 15:00
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Kan tyvärr inte läsa hela artikeln, men såg brasklappen att de "vädjar om utbyggd havsvindkraft" i samma andetag. Så det är väl haken... Lite utpressning kan räcka långt. Tänk så många arbetstillfällen som står på spel Jo jo, man har väl varit med förr...
Skithålskommuner töjer arslet till bristningsgränsen för att välkomna icke lönsamma riskkapitalister och sedan vädja till resterande del av landet att stödja upp. Jo, tack, jag föredrar att investera i bolag som gör vinst istället för spekulation.
2022-02-04, 15:19
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Skithålskommuner töjer arslet till bristningsgränsen för att välkomna icke lönsamma riskkapitalister och sedan vädja till resterande del av landet att stödja upp. Jo, tack, jag föredrar att investera i bolag som gör vinst istället för spekulation.

Nu ska vi inte chikanera min födelsestad med invektiv... Men som jag tidigare skrivit, det händer inte mycket i Sverige om inte politiker och skattepengar finns med i bilden. Företag har givetvis fattat galoppen, vifta lite med en morot framför politikernas nyllen och lova guld och gröna skogar, så öppnar de den bottenlösa skattkistan på vid gavel... Sedan försvinner kosingen utomlands i holdingbolag i skatteparadis... Som sagt, man har väl varit med förr.

Tio år efter Fanerdunskandalen – Kinafebern som drabbade Kalmar

Enligt kommentarerna finns det redan en överetablering av batterifabriker i Europa, så om några år kan Göteborg stå där med en helt tom, nybyggd fabrik och tvättade halsar. "Vi har varit naiva..."

Det är livsfarligt att låta politiker bestämma hur skattepengar ska spenderas! De borde anmälas till Lyxfällan en masse.
Senast redigerad av Suecote 2022-02-04 kl. 15:26.
2022-02-04, 15:27
Medlem
Neonights avatar
Allt handlar om vem som är villigast att ge störst rabatter. Vi betalar för att få arbeta.
2022-02-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
...och hur tänkte man nu? Ringhals har precis stängt och Göteborg har Sveriges näst högsta energipriser med tänkbara nerstängningsscenarios under kalla vintrar. En placering i Norrland hade därför sparat miljarder kronor i energikostnader. Det här beslutet är ofattbart som det ser ut och kan enbart förklaras om man slänger fram de hemliga dokument som staten (utan Miljöpartiet) skrivit under.

Förutsätter självklart att de inte betalar energiskatt, det ska bara vi vanliga Svenssons-dumskallar som röstat fram MP göra. Men det är inte det mindre beloppet jag talar om utan om energipriset som var 180 öre i december i Göteborg och 66 öre i Norrland.

Någon som vet hur mycket energi fabriken kräver per år när när den är klar? Tänkte räkna lite.
Om jag kommer ihåg rätt när Västerås och Skellefteå slogs om fabriken så var effektbehovet 300 megawatt. Västerås fick inte fram den effekten.
2022-02-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Bra, då kan de jobba när det är blåsigt och jävligt. Ledigheten får tas ut lugna fina dagar. Vinn vinn.
2022-02-04, 15:51
Medlem
dannbaggens avatar
Haha, denna tråd är så förutsägbar! Sverige etablerar sig mer och mer som en företagsmagnet och i ett slag ökar antalet arbetstillfällen i Göteborg med ca 1%.

Och Svärjeovennerna riktigt skriker ut sin klagan:
- det är bara för de fått massa bidrag!
- vad ska elen komma ifrån!
- piss, skit och satan och hans moster!

Jag säger bara: grattis Göteborg och Sverige. Vi har ett fantastiskt företagsklimat, utbildad arbetskraft och billig el som gör att fler och fler företag väljer att etablera här ♡
2022-02-04, 15:57
Medlem
Jag tror det enda problemet som återstår är just elförsörjningen och att det delvis hänger ihop med en stor park (50 st) av havsbaserade vindkraftverk utanför Öckerö.

Detta är ju inte beslutat ännu och det finns motstånd.

Det är inte bara för en batterifabrik i framtiden som behövs mer el, utan hela södra sverige är på väg mot ett läge där det inte längre går att etablera nya företag eller bygga nya bostäder pga att det saknas kapacitet i elförsörjningen.

Så visst, batterifabriken trycker på att ta beslut att faktiskt bygga upp en havsbaserad vindkraftproduktion, men det gör många andra också.
2022-02-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror det enda problemet som återstår är just elförsörjningen och att det delvis hänger ihop med en stor park (50 st) av havsbaserade vindkraftverk utanför Öckerö.

Detta är ju inte beslutat ännu och det finns motstånd.

Det är inte bara för en batterifabrik i framtiden som behövs mer el, utan hela södra sverige är på väg mot ett läge där det inte längre går att etablera nya företag eller bygga nya bostäder pga att det saknas kapacitet i elförsörjningen.

Så visst, batterifabriken trycker på att ta beslut att faktiskt bygga upp en havsbaserad vindkraftproduktion, men det gör många andra också.
Förklara gärna hur en vindkraftspark ska kunna leverera tillförlitlig elenergi.
2022-02-04, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Absolut inga av dina slutsatser är i närheten av sanning! Läs på innan du skämmer ut dig.
Har du alltid fel i allting?

...kommer detta att byggas och drivas helt utan subventioner ur någon skattekassa (SE/EU) är det bara att gatulera men det återstår nog att se... Har för mig att ex den "Nya Gröna Given" från EU kallad med just subsidier till projekt likt detta skall belasta EU med 1,8 biljoner €... och EU finansieras av medlemsländernas skattebetalare, och i synnerhet de nettobetalande i norr. Återkom vänligen när du vet säkert att inga skattepengar är involverade, på någon nivå, i etableringen eller driften.

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_sv
2022-02-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Förklara gärna hur en vindkraftspark ska kunna leverera tillförlitlig elenergi.

Det kan den inte utan man får bygga upp verksamheter som kan stänga ner vid behov.
2022-02-04, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Eller alternativ 4:

Det finns mycket kompetens i Göteborg !

Kan det absolut göra, det säger jag inte emot, men ofta är det andra faktorer som avgör etableringars placeringar. Inte byggde Google serverhallar i Norrland p g a kompetensen där, Microsoft lade sitt europeiska säte på Irland för alla horder av kodare på ön, eller bettingbolagens sina säten på Malta av samma skäl....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in