2022-02-04, 12:34
Medlem
Tropicalss avatar
https://goteborg.se/wps/portal/start/byggande--lantmateri-och-planarbete/kommunens-planarbete/plan--och-byggprojekt/!ut/p/z0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Q w8Q7wD3Py8ffwNvE30C7IdFQGitcdl/p0/IZ7_42G01J41K86B70ALKC36K76KL7=CZ6_P1JQ8B1A0OG9F0I TKPFNKLO0K4=MEviewDetail!BN0860QCP21==/

Här är detaljplaneförslaget om någon är intresserad.
2022-02-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Just elintensiv industri med låga marginaler är kanske inte vad nuvarande elförsörjning påbjuder? Kanske har de lovat att enbart producera när det blåser?

Oavsett blir man ju nyfiken på deras kalkyler; Vad jag förstått är ju hela affärsiden att producera generiska komponenter - fast inom EU. Att Norrland gav fördelar med låga elpriser och möjlighet till statsstöd förstår jag. Men varför välja Västkusten när Öst-/Centraleuropa finns tillgängligt?

Svårt slå glädjevolter när ett hypotetiskt Bulgarvolt kan slakta hela företagsidén?

Bara att sparka igång en reaktor på Ringhals efter regeringsskiftet i höst! Korta transportvägar till det ställe där produkten ska brukas kommer att slå stort inom några år, kommer att bli problem för många "låglöneländer" inom en snar framtid.
2022-02-04, 12:47
Medlem
Bara att gratulera Göteborg och framförallt Sverige att det skapas mer arbeten i utveckling och produktion. Fabriken hade lika gärna kunnat placeras utomlands.
Som ödmjuk Stockholmare har man lärt sig hålla god min när Göteborgare småjäklas, trots allt är de lillebror.
2022-02-04, 12:55
Medlem
harrylimes avatar
Vi får hoppas att produktionen kommer igång på någon fabrik, annars vore det illa.
2022-02-04, 12:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tack för en simpel summering.
Alla dessa år har gått och hittills inga produkter. Fabriken i Västerås är katastrof, Skelefteå är inte klar och nu ska det byggas en till fabrik.
Jag vidhåller mina åsikter om att det är något pyramidspel jag ej förstår.

Just detta är ju intressant. Det vi vet är att VW och Goldman är dom 2 största ägarna till Northvolt med ungefär 25% vardera. Det vi dock inte vet är hur mycket dom egentligen investerat i Northvolt? Hur mycket har dom betalat för sina aktier?

Northvolt har lyckas skramla ihop ett antal 10-tals miljarder, dock är nästan allt lån eller investerade pensionspengar (3,5miljard).

VW håller förövrigt själva på att bygga en batterifabrik i Tyskland.

Northvolt kommer behöva ett massivt kapitaltillskott för att bygga ännu en fabrik, samtidigt som man redan nu gör miljardförluster.

Pengar verkar dock aldrig vara ett problem då man satsar på det som är rätt i tiden, så våra pensionspengar kommer kastas efter dom.
2022-02-04, 13:02
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Enda tre rimliga anledningarna till att den hamnar i Gbg och inte mer norröver, där produktion rimligtvis är billigare, är att:

1: De behöver minska antalet anställda på Volvo och kan då flytta dessa till batterifabriken (som såklart erhåller en mängd bidrag fr skattemedel i den ”gröna omställningen”)

2: De har lovats ”gratis” el betald av skattebetalarna likt Facebook m fl och kan då dra en smygkabel till ordinarie fabrik, och därmed tjäna in stora pengar (till kineserna)

3: Att skattebetalarna står för kalaset i stort (åt bl a kineserna)

En eller flera av ovan sannolikt

Absolut inga av dina slutsatser är i närheten av sanning! Läs på innan du skämmer ut dig.
Har du alltid fel i allting?
2022-02-04, 13:02
Medlem
harrylimes avatar
Vad sa man förr Ugglor i mossen en hund begraven
2022-02-04, 13:06
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Folk här verkar tycka att det hade varit bättre om Belgien eller Finland vunnit tävlingen. Ja den som lever får se.

Det är som med OS. Den som betalar mest, vinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Thorwaldsson sa att staten inte ska gå in med några pengar alls förutom möjligen vissa utbildningsutgifter, undrar dock om inte staten kommer lösa frågan om elen, svårt att se att Volvo ska lösa det själva

En sossepolitruk och f.d. fackpamp måste ju tala sanning

Men Storebror Staten gillar inte att investera i Göteborg, så förmodligen är det kommunen och regionen som smugglat in pengar i den här affären. Det händer inte mycket i Sverige utan att politiker och skattepengar är involverade. En dag avslöjas kanske allt av GP i något gräv... förmodligen när de ansvariga gått i pension eller fått andra jobb.
Senast redigerad av Suecote 2022-02-04 kl. 13:19.
2022-02-04, 13:26
Medlem
Det är förstås många glada reaktioner idag och makthavare som fiskar lajks.

Men det finns en stor risk för batteribubbla nu när det byggs ett 20-tal fabriker runtom i Europa.
Flera av skattesubventionerade fabrikerna kanske aldrig ens kommer att producera något pga konkurrensen.

Asien har ett stort och kanske ointagligt försprång kring batteriteknik, mjukvara och råvaror.
2022-02-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Om jag förstår artikeln rätt så kommer över halva produktionen gå till Torslanda. Sedan har det fördelar att ha forskning, utveckling och produktion på samma område.

Visst, det finns fördelar inför framtiden. Men för ett företag som inte bygger på någon egentlig innovationsförmåga är det ganska tunnt.

Northvolt känns mest som en gökunge, som upptäckt att EUs batteribo varit ledigt och nu försöker växa sig så stort som möjligt för att kunna putta ut alla möjliga konkurrenter innan de kläckts.

Jag förstår det strategiska värdet av EU-producerade batterier, men det hela verkar väldigt snedvridet.
2022-02-04, 13:35
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Nu är det klart att Göteborg vinner denna tävling bland ett tiotal städer både i Sverige och internationellt. Ungefär 3000 nya arbeten kommer att skapas samt säkert lika många till hos underleverantörer. Grattis Göteborg, kul!

https://www.gp.se/ekonomi/klart-g%C3%B6teborg-f%C3%A5r-nya-batterifabriken-1.65168634
Säkert skitkul arbeten på den fabriken...

Automatisera hela fabriken istället och låt folk gå på bidrag istället för att skapa onödiga själsdödande robotjobb.
2022-02-04, 13:36
Avstängd
Jag tror många flashbackare inte klarar av att processa en bra nyhet. Deras hjärnor funkar inte så.

En ny fabrik, nya jobb osv. Skitbra att Göteborg fortsätter vara en industri”stad”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in