Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-04, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
Hade vanliga utredare fått leda utredningen från första dagen så hade polisen utgått från att grandmannen är gärningsmannen baserat på att så mycket går ihop av oberoende vittnen redan i de inledande förhören. Att gärningsmannen var en ensam galning och enstöring. Sannolikt ogift och född någonstans på 40-talet. Och därefter gjort en geografisk profilering i Stockholm och smalnat alternativen ytterligare genom att t.ex. kontrollera vapenlicenser. Man hade exempelvis frågat biljettkassören på Grand om den här skumma grandmannen satt på 19-föreställningen baserat på paret Thunströms uppgifter om en skum påklädd man i biografen klockan 19.

Då hade man insett att det hela var en ren slump. Att GM ser makarna utan livvakter på grand och tar tillfället i akt. Man hade bett om tips om någon skum man risigt klädd i riktning mot Birger Jarlsgatan-Östermalm med en mössa med skärm och lite längre mörkblå täckjacka. Vips så hade vittnet från Sturegatan hört av sig redan första veckan istället för att tipset skulle komma 1992. Därefter hade man kontrollerat adresserna just runt Östermalmsgatan med omnejd efter någon ogift 40-talist som kanske haft problem med missbruk och kontakt med psykvården/socialtjänsten. Man hade tittat på de män som faller under kriterierna och tittat vem som har brett ansikte, utskjutande hakparti, bulliga kindknotor, 180 cm lång, stirrig blick, korsning mellan fleksnes och björn gustafsson. Sedan hade man gått till en vittneskonfrontation.

Svårare än så är det inte. Det är på grund av idioten Holmer som utredningen blev en enda röra där myrstacken med kurder, CIA, poliser, Christer Pettersson, Sydafrika och nu SE blev så pass stor att det blev ohållbart. Vittnena har fått sina minnesbilder helt förstörda. Intressanta vittnen som inte kontaktat har försvunnits eftersom de inte trott att deras vittnesmål varit av intresse då man uppenbarligen var ute efter kurder och sydafrikaner.

"Svårare än så är det inte"

Imponerande att du i princip löst mordet när alla andra fått bet. Finns det någon risk att du har fel?
Citera
2022-02-04, 08:05
Medlem
Citat:
Nu är jag inte ute efter att föra min teori inför en domstol och hoppas på någon fällande dom. Jag är inte en åklagare när jag skriver min teori. Det enda jag säger är att inriktningen för polisutredningen borde ha varit utifrån den händelsekedja som jag tog upp.

Det ingår ju i vart fall delvis i vad man utrett. Men jag håller helt med dig om att detta borde utretts bättre. Att noggrannare granska detta kunde ju kanske ha lett till att de luckor som nu finns kunde h täppts till.

Citat:
Du kommer med en halmgubbe och får det att låta som att jag hävdar att jag sitter på facit vilket jag aldrig sagt. Däremot säger jag att detta är det mest troliga och sannolika. Dels för att allt är logiskt och går ihop samtidigt som det inte finnas andra alternativa förklaringar som är i närheten av lika sannolika och realistiska som tesen grandmannen = gärningsmannen.

Det var inte min mening att det skulle låta som att du har facit. Det var nog att du drog in vetenskap i texten som retade mig där. Jag håller självklart med dig om att det du beskriver är fullt möjligt, däremot kan jag inte hålla med om "mest sannolikt". Det finns andra logiska möjligheter och dessa är lika logiska att tänka sig. För fullt så amatörmässig var inte polisen på 80-talet.

Citat:
Rätt dumt av dig också att förvänta sig att alla vittnen ska säga exakt samma sak. Det finns dock flera beröringspunkter i vittnesmålen som går ihop bland alla dessa av varandra oberoende vittnen. Från längd, ålder, huvudbonad, klädsel, rörelsemönster, ansiktsuttryck, den gammelmodiga klädstilen. Tror du seriöst att vittnena på grand pratar om två helt olika män?

Jag förväntar mig verkligen inte att vittnen skulle säga exakt samma sak. Skulle de göra det skulle man ju verkligen misstänka en konspiration. Men däremot måste man behandla signalementen med försiktighet, eftersom det faktum att det finns beröringspunkter ju också öppnar för att det kan vara flera personer. Blå täckjackor var t ex ganska vanliga på 80-talet, men knappast knälånga sådana på män. Huvudbonader var också vanliga vintertid, på (då) medelålders män var inte kepsar helt ovanliga. Etc.

Citat:
Jag hade inte varit lika säker på min sak om det inte vore för att Mårten ser hur samma man följer efter makarna, hur korvhandlaren ser samma efterföljande man men som sedan inte ser LOP och den efterföljande mannen när han sticker ut huvudet, fast där han ser de två männen som gick före fortsätta på västra sidan. Vilket ger vid handen det enda logiska alternativet att mannen också korsade sveavägen. Lägg därtill Fauzzis vittnesmål om tensonmannen som går längs trottoarkanten bakom LOP. Fauzzi såg ingen väntande dekorimaman när han gick förbi. Inte heller alla andra vittnen som gick förbi dekorima minuterna före. Menar du då att tensonmannen inte hade något med mordet att göra samtidigt som en dekorimaman bara teleporterade sig dit minuten innan mordet och väntade in paret? Hur sannolikt är det? Björkman ser i alla fall ingen väntande dekorimaman.

Som sagt, underlag att bygga en teori om ett möjligt scenario på. Finns däremot inget i detta som utesluter att vittnena talar om olika personer.

Citat:
Hur kunde SE veta att det stod en silhuett (som sedan visade sig vara LJ) minuten efter mordet? Uppgifter som han lämnade innan det var känt för allmänheten? Kom inte och säg att SE skulle kunna uppfatta samma sak uppe på krönet på blott två sekunder.

T ex när han sprang förbi. Såg man en silhuett några meter ifrån sig när man sprang förbi så kan man naturligtvis efteråt säga att man såg silhuetten från en annan plats.
Citera
2022-02-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var konstig kritik mot dig, med tanke på att SEkten lyfter fram LJ och YN som viktigaste vittnen som pekar på någon som liknar SE. Trots att dessa två vittnens observationer inte har något gemensamt.

Nu var det ingen kritik mot HAARP, utan mina kommentarer riktade till valet2022 och hans uttalande om "Grandmannen" som och GM och att det "nästan likställas med vetenskaplig teori".
Citera
2022-02-04, 08:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag blev matt när jag nu ser att det är en finne, Seppo, som drog igång PKK. Han är kanske kompis med Svarten och hjälpte till med falska tips. Eller bara en yrpanna. Bodde kanske Seppo i boendet du hittade?

Det fanns två Seppo på boendet. Men jag vet inte om någon av dessa är samma Seppo som drog igång PKK-spåret. Det skulle kunna vara det.
Senast redigerad av HAARP 2022-02-04 kl. 08:51.
Citera
2022-02-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det fanns två Seppo på boendet. Men jag vet inte om någon av dessa är samma Seppo som drog igång PKK-spåret. Det skulle kunna vara det.

Det ska ha varit Seppo Ahlström

"Han påstod att han under sin tid på Täbyanstalten den 10 februari samma år åtagit sig att skaffa fram två stycken revolvrar åt två av sina medintagna. Beställarna - den ökände kroaten Miro Baresic och kurden Naif Durak - lät göra gällande att vapnen ifråga skulle användas under ett bankrån."

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html
Citera
2022-02-04, 08:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det ska ha varit Seppo Ahlström

"Han påstod att han under sin tid på Täbyanstalten den 10 februari samma år åtagit sig att skaffa fram två stycken revolvrar åt två av sina medintagna. Beställarna - den ökände kroaten Miro Baresic och kurden Naif Durak - lät göra gällande att vapnen ifråga skulle användas under ett bankrån."

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

Ok, då var det en annan Seppo.
Citera
2022-02-04, 14:33
1295.321 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 16 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1JfVqW9BhqIPHOfgpjcwjO6edOmUOdF3h/view?usp=sharing 3
1295.322 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 17 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1_1mrUMO0rgIcPZs6ItjDxumIGXlhXsi9/view?usp=sharing 1
1295.323 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 18 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1iYGQGM7izMfY-GJ-xFeBFvGMHrPaKG5w/view?usp=sharing 4
1295.324 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 19 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1ASOXE5czktwDMChHP633zJx_hTlhkvOu/view?usp=sharing 6
1295.325 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 20 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1As_X8Tq5r8FoY0u7MG9QFpSVBLuTf0fg/view?usp=sharing 9 PKK
1295.326 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 21 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1apHWijGkFk6i4KcCFFwvkoJFEMlHJZaO/view?usp=sharing 5
1295.327 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 22 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1dHVnCZ-wIs13exLXzqmop-eOKS3Dbaal/view?usp=sharing 5
1295.328 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 23 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1MSOTsisRPenPI-SZPUAWuNZSrnyhHxJW/view?usp=sharing 3
1295.329 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 26 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1EW-CUwQhN7VjGaY9Ij0dvXdtg6NuRPwr/view?usp=sharing 3
1295.330 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 27 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1MbxLa3Hj0CQet56HzviOfK1j2T2hqjhN/view?usp=sharing 6
1295.331 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 28 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/19eebS4aQ0g7lRVEkR2W5z-KPIU7mZuWz/view?usp=sharing 2
1295.332 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 29 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/18pVEdaX8l8bEmReZCIwdNWugG8p_PLWP/view?usp=sharing 3
1295.333 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 30 jan 1987 2022-02-03 https://drive.google.com/file/d/1IC7RF0ABWsCGtlMlbTq2AEp9ptPZtcqk/view?usp=sharing 6
Senast redigerad av jajagvinner 2022-02-04 kl. 14:36.
Citera
2022-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Hade vanliga utredare fått leda utredningen från första dagen så hade polisen utgått från att grandmannen är gärningsmannen baserat på att så mycket går ihop av oberoende vittnen redan i de inledande förhören. Att gärningsmannen var en ensam galning och enstöring. Sannolikt ogift och född någonstans på 40-talet. Och därefter gjort en geografisk profilering i Stockholm och smalnat alternativen ytterligare genom att t.ex. kontrollera vapenlicenser. Man hade exempelvis frågat biljettkassören på Grand om den här skumma grandmannen satt på 19-föreställningen baserat på paret Thunströms uppgifter om en skum påklädd man i biografen klockan 19.

Då hade man insett att det hela var en ren slump. Att GM ser makarna utan livvakter på grand och tar tillfället i akt. Man hade bett om tips om någon skum man risigt klädd i riktning mot Birger Jarlsgatan-Östermalm med en mössa med skärm och lite längre mörkblå täckjacka. Vips så hade vittnet från Sturegatan hört av sig redan första veckan istället för att tipset skulle komma 1992. Därefter hade man kontrollerat adresserna just runt Östermalmsgatan med omnejd efter någon ogift 40-talist som kanske haft problem med missbruk och kontakt med psykvården/socialtjänsten. Man hade tittat på de män som faller under kriterierna och tittat vem som har brett ansikte, utskjutande hakparti, bulliga kindknotor, 180 cm lång, stirrig blick, korsning mellan fleksnes och björn gustafsson. Sedan hade man gått till en vittneskonfrontation.

Svårare än så är det inte. Det är på grund av idioten Holmer som utredningen blev en enda röra där myrstacken med kurder, CIA, poliser, Christer Pettersson, Sydafrika och nu SE blev så pass stor att det blev ohållbart. Vittnena har fått sina minnesbilder helt förstörda. Intressanta vittnen som inte kontaktat har försvunnits eftersom de inte trott att deras vittnesmål varit av intresse då man uppenbarligen var ute efter kurder och sydafrikaner.

Tänker också att man skulle gått all-in på Grandmannen. Tagit fast på den karaktäristika som faktiskt finns i vittnesmålen och tillåter nån sorts profilering av den här personen. Den hade möjliggjort en närmare kartläggning av den här mannens övriga förekomster på stan. Mycket möjligt att fler personer såg honom i flyktvägens periferier men ingen påminde dem om det. Det känns surt. För mycket annan skit som tyngde utredningen från start och tog fokus från de mer självklara utredningsåtgärderna. Hade så klart kunnat vara ett blindspår det med men att man inte gjorde mer för att gå till botten med det lilla signifikanta som faktiskt kunde kramas ur vittnesmålen är tragiskt.
Citera
2022-02-04, 15:45
Medlem
Är det någon på tråden som läst Annemarie Åshedens bok?
Är den läsvärd?
Citera
2022-02-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Svårare än så är det inte"

Imponerande att du i princip löst mordet när alla andra fått bet. Finns det någon risk att du har fel?
Jag har inte löst mordet. Däremot har jag möjligen löst inriktningen på hur utredningen ska gå till. Det jag tar upp är inte heller någon raketforskning. Det är så uppenbara saker att det förvånar mig att polisen inte lagt detta pussel tidigare. Antagligen för att det var klåpare som satt första åren.

Är det inte bättre att polisen undersöker ogifta män födda på 40-talet med missbruksproblematik eller kontakt med social/psyk inom ett avgränsat geografiskt område, som är 180 cm lång och som ser ut som en korsning mellan fleksnes/björn gustafsson?
Citera
2022-02-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det ingår ju i vart fall delvis i vad man utrett. Men jag håller helt med dig om att detta borde utretts bättre. Att noggrannare granska detta kunde ju kanske ha lett till att de luckor som nu finns kunde h täppts till.

Det var inte min mening att det skulle låta som att du har facit. Det var nog att du drog in vetenskap i texten som retade mig där. Jag håller självklart med dig om att det du beskriver är fullt möjligt, däremot kan jag inte hålla med om "mest sannolikt". Det finns andra logiska möjligheter och dessa är lika logiska att tänka sig. För fullt så amatörmässig var inte polisen på 80-talet.

Jag förväntar mig verkligen inte att vittnen skulle säga exakt samma sak. Skulle de göra det skulle man ju verkligen misstänka en konspiration. Men däremot måste man behandla signalementen med försiktighet, eftersom det faktum att det finns beröringspunkter ju också öppnar för att det kan vara flera personer. Blå täckjackor var t ex ganska vanliga på 80-talet, men knappast knälånga sådana på män. Huvudbonader var också vanliga vintertid, på (då) medelålders män var inte kepsar helt ovanliga. Etc.

Som sagt, underlag att bygga en teori om ett möjligt scenario på. Finns däremot inget i detta som utesluter att vittnena talar om olika personer.

T ex när han sprang förbi. Såg man en silhuett några meter ifrån sig när man sprang förbi så kan man naturligtvis efteråt säga att man såg silhuetten från en annan plats.
Berätta vilken annan teori som är mer logisk än just grandmannen-gärningsmannen? Mig veterligen är grandmannen-gärningsmannen i stort sett den enda teorin som utgår från fakta från mordplatsen med omnejd. Alla andra teorier är rena luftslotten där man inte kan binda en person till mordplatsen. Det var därför jag överdrev lite med "vetenskaplig teori" eftersom denna teori är det enda sannolika och den enda som är värt att lägga krut på 36 år efter mordet. Allt annat har redan utretts utan framgång. Grandmannen-gärningsmannen har dock polisen inte lagt större resurser på.

Men just längre mörkblå täckjacka, den konstiga huvudbonaden som vittnen inte riktigt kan sätta fingret på, både på grand och mordplatsen, den ålderdomliga klädstilen, mörka byxorna. Vad är oddsen på att det stod en annan man med samma signalement som står vid grand?

Det går inte att utesluta någonting. Men det är överdrivet att hela tiden frångå från den enklaste lösningen och händelseförloppet bara för att "det kan vara på ett annat sätt". Med din logik kan man säga att det var någon grön gubbe från rymden som mördade Palme bara för att det är möjligt rent teoretiskt.

När GM springer in i gränden så kan han inte ha sett LJ eftersom LJ står och gömmer sig på andra sidan baracken. När GM springer förbi LJ så tittar GM rakt och fokuserar enbart på att springa uppför trappan. LJ står vid norra sidan av baracken när GM är uppe på krönet.
Citera
2022-02-04, 16:19
Medlem
Citat:
Jag har inte löst mordet. Däremot har jag möjligen löst inriktningen på hur utredningen ska gå till. Det jag tar upp är inte heller någon raketforskning. Det är så uppenbara saker att det förvånar mig att polisen inte lagt detta pussel tidigare. Antagligen för att det var klåpare som satt första åren.

Är det inte bättre att polisen undersöker ogifta män födda på 40-talet med missbruksproblematik eller kontakt med social/psyk inom ett avgränsat geografiskt område, som är 180 cm lång och som ser ut som en korsning mellan fleksnes/björn gustafsson?

Du vet att de inte gjort detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in