2022-02-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nej det resonemanget går inte ihop.
Vittnen ser GM skjuta, stå kvar några sekunder, sedan hölstra vapnet och därefter jogga iväg.

Det stämmer inte med den reaktion Stig visade upp för väktarna när han kom tillbaks till Skandia, i chock.

Och skulle han verkligen ha gått tillbaka till Skandia med den feta pickadollen innanför västen, talandes med väktaren om vad som hänt? Med pickan över bröstet eller i innerfickan?

Eller så var han ovanligt smart. Men en sådan plan borde rimligen ha tänkts ut innan. Jag har svårt att se hur han på plats och i affekt tänker ut att han ska springa runt, sen tillbaks, låtsas vara vittne och sedan gå tillbaka till Skandia.

Som jag sagt tidigare anser jag att det är lite märkligt att SE hjälper till vid Olof, pratar med Lisbeth, springer efter poliserna för att sedan hamna i sådan chock att han knappt kan prata. Från Mvp till apatisk.
Citera
2022-02-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag menar att eftersom att han som vittne har pratat med Lisbeth om hur mördaren såg ut inte har någonting att förlora på att hävda att han sett honom. Då skulle han ju bli ännu intressantare, eller hur?

Sant, men isåfall behövde han inte fråga/lyssna på Lisbeth angående GM som han vittnade om eller har jag fel i mina tankebanor?

Frågan är hade han blivit mer intressant om han sagt han inte var framme vid mordplatsen utan såg GM på visst avstånd och sen sprang efter - utan att Lisbeth eller annan såg det?
Citera
2022-02-04, 14:48
Medlem
[quote=BummingAround|78958236]Sant, men isåfall behövde han inte fråga/lyssna på Lisbeth angående GM som han vittnade om eller har jag fel i mina tankebanor?

Frågan är hade han blivit mer intressant om han sagt han inte var framme vid mordplatsen utan såg GM på visst avstånd och sen sprang efter - utan att Lisbeth eller annan såg det?[/QUOTE

Oavsett förstår jag inte vad risken är med att ljuga om att han sett gärningsmannen? Vill han vara riktigt intressant bör ju det vara prioriterat. Tycker jag.
Citera
2022-02-04, 14:50
Medlem
[quote=BummingAround|78958236]Sant, men isåfall behövde han inte fråga/lyssna på Lisbeth angående GM som han vittnade om eller har jag fel i mina tankebanor?

Frågan är hade han blivit mer intressant om han sagt han inte var framme vid mordplatsen utan såg GM på visst avstånd och sen sprang efter - utan att Lisbeth eller annan såg det?[/QUOTE

Förutom iakttagelsen av mördaren är det i princip situationen i dag. Han påstår sig ha sprungit samma väg och alla har missat honom.
Citera
2022-02-04, 14:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast han har ju pratat med Lisbeth och vet hur mördaren var klädd så varför inte spinna vidare på det?

För att vittnet SE inte såg mördaren. Det är som sagt en sak att ljuga om sin egen roll, påverkar inte mördarjakten. En helt annan att ljuga om en mördare man inte sett.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-04 kl. 14:54.
Citera
2022-02-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
GM SE har inte pratat med Lisbet. GM SE borde ju säga att han såg GM. Det är ju det scenariot som inte går ihop.

Jag pratar utifall att han är det vittne han utger sig för. Varför inte hävda att han såg mördaren? Då blir han ännu intressantare. Mannnen som såg gärningsmannen och sedan sprang samma väg.
Citera
2022-02-04, 14:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag pratar utifall att han är det vittne han utger sig för. Varför inte hävda att han såg mördaren? Då blir han ännu intressantare. Mannnen som såg gärningsmannen och sedan sprang samma väg.

För att vittnet SE inte såg mördaren. Det är som sagt en sak att ljuga om sin egen roll, påverkar inte mördarjakten. En helt annan att ljuga om en mördare man inte sett. Det är en röd tråd genom vittnet SE - ljuga om sin egen hjälteroll.
Citera
2022-02-04, 15:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var väl det han gjorde, inledningsvis.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

"När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin … Mot denna vägg såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka".

Det fetade går ju inte att tolka på annat sätt.

"Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen, och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".

Jag tror att den snarare grundar sig på Rapportsändningen (som Draifos tagit upp några gånger) och en huvudvridning i trappan och/eller trappkrönet. "Ja han kan ha sett mig", sa LJ om GM.

Efter att LJ framträtt i media ( AB 4/3, SvD 5/3) tillkom dock betydligt fler detaljer

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860311.pdf
… och mannen han sett kunde inte (längre) vara GM.

"E tyckte det var för lång tid efter smällen som han stod där om han skulle vara gärningsman …".

I vilket vittnes utsagor är inte de senare förhören utförligare och detaljrikare än i ett första telefonförhör?

Dubbelmoral.
Citera
2022-02-04, 15:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok, det var jag som blandade ihop det.

Det är ganska underhållande att läsa vad SE berättade i Skydd & Säkerhet:
...Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu "fått hjälp" av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde hjärtmassage och som hon till min fasa också genomförde. Hade mannen inte varit död hade han definitivt inte klarat av hjärtmassagen med livet i behåll...

Kanske kan man förstå att LP ville avbryta hjärtmassagen och vänta på ambulans.

Han är bara sur för att AH ses som hjälte men inte han.
Citera
2022-02-04, 15:04
Medlem
Citat:
För att vittnet SE inte såg mördaren. Det är som sagt en sak att ljuga om sin egen roll, påverkar inte mördarjakten. En helt annan att ljuga om en mördare man inte sett. Det är en röd tråd genom vittnet SE - ljuga om sin egen hjälteroll.

Så den ljugande SE har spärren att välja lögner för att inte förstöra för polisen? Tja, han bidrog i alla fall inte till att föra utredningen framåt. Det är min åsikt.
Senast redigerad av Makarov.24 2022-02-04 kl. 15:07.
Citera
2022-02-04, 15:09
Medlem
Citat:

Lutar åt det hållet, SE tog tillfället att vara en viktig person och förstorar upp sitt misslyckade ego med att fantisera ihop en historia lagom till sin egen sfär - vilka avväganden han gjorde kanske just begränsas till vad han faktiskt såg utifrån det steg han in i fantasin och såg sig som hjälten och hoppades på bekräftelse.

Han (fastän han ljög) hade kontroll på sin uppblåsta historia men tog inte steget vidare att dikta ihop vittnesmål han inte observerat.

Får ge han eloge att han i en stressad situation klarade av att sätta sig i förarsätet men tyvärr ingen köpte hans historia.

Skulle han vara GM, ja då tror jag på parallella universum!
Citera
2022-02-04, 15:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här diskuterades piplängder

(FB) Skandiamannen

Ja och som du ser efterfrågades ursprunget till uppgifterna att pipan var av en viss längd. Och det är inte AD, det är den tekniska analys som utfördes.

Detta vill du dölja för det är ett problem om man vill ha SE som GM. Då börjar du istället säga att 4 tum som Melander nämner kanske inte är speciellt lång. Men det som anges är att pipan var 4 eller 6 tum, inte 2 eller 3. Så jo, PU menar att pipan var lång.

Och det är ett problem för den teori du förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in