2022-02-04, 09:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Slutsatsen kommer från den tekniska analysen. Det har inget med Delsborn att göra.

Men snyggt försök marginalisera sånt som ligger i fatet om man tror SE är GM.
Piplängden var minst 10 cm enligt Hans Melander på presskonferensen. Jag har inte SE:s revolverkunskap så jag kan inte bedöma om det är "en ovanligt lång pipa" (AD) och inte heller utifrån det bedöma smidigheten (SE). Måhända hade SE mer ingående kunskap och information om det aktuella vapnet än det som går att läsa sig till via protokollen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 10:33.
Citera
2022-02-04, 09:58
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, jag har KP-nivå, och du har uppenbarligen HH-nivå; avskriver SE på för lösa grunder. Eller; motiv först sen tar vi ner det till MP.

Om man skjuter i affekt; så är motivet att man skjuter i affekt. Där och då i ögonblicket.

Och avskriva någon för att han skulle vara en glad lax är ju fullkomligt absurt.

Först tittar man på materialet. Kan man hitta någon som lämnar märkliga uppgifter? Finns det någon som kan stämma in på de specifika uppgifter LJ och YN lämnar, dvs keps och en liten väska, typ som en handledsväska? Det finns en person som stämmer in på dessa frågeställningar. Om det verkligen är en keps och en handledsväska liknande den SE har, är det rejält besvärande för honom.

Känslomässiga argument som att det känns otroligt att han går om kring med en spädgris, samt vänder sig till media med bild och allt, kan aldrig väga tyngre än det jag nämnde i första stycket. Som polis gäller det sen att kunna avskriva SE vilket inte går, varken med stöd av materialet eller naturligtvis inte med känslomässiga argument. Att göra som Holmer gjorde 1986 är lika förkastligt nu som då. KP har rätt och det är inte på något sätt - någonstans - bevisat att han har fel. Där står vi nu.
Citera
2022-02-04, 10:11
Medlem
Citat:
Vänd på det. Borde inte GM SE säga att han såg mördaren?

Det är skillnad på att göra sig intressant och på att potentiellt uppge helt fel signalement på på en mördare man aldrig såg.

Du har rätt i din logik här (även om jag har svårt att SE som GM,... än så länge) om SE är GM kommer han att förvärra sin situation genom att hitta på ett signalement på en uppdiktad GM, han vet ju inte vad vittnen sett och uppfattat om honom som GM, han måste agera innan han kanske pekas ut.

Så egentligen var hans virriga berättelse och hans begär efter att vara i centrum också genialiskt - han kunde ju gå fri!

Finns massor av frågetecken om motiv, händelseförlopp och slumpens inverkan, det är för suddigt o dimmigt att ens försöka se nån logik där.
Citera
2022-02-04, 10:18
Medlem
Citat:
Vänd på det. Borde inte GM SE säga att han såg mördaren?

Det är skillnad på att göra sig intressant och på att potentiellt uppge helt fel signalement på på en mördare man aldrig såg.

Fast han har ju pratat med Lisbeth och vet hur mördaren var klädd så varför inte spinna vidare på det?
Citera
2022-02-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Först tittar man på materialet. Kan man hitta någon som lämnar märkliga uppgifter? Finns det någon som kan stämma in på de specifika uppgifter LJ och YN lämnar, dvs keps och en liten väska, typ som en handledsväska? Det finns en person som stämmer in på dessa frågeställningar. Om det verkligen är en keps och en handledsväska liknande den SE har, är det rejält besvärande för honom.

Känslomässiga argument som att det känns otroligt att han går om kring med en spädgris, samt vänder sig till media med bild och allt, kan aldrig väga tyngre än det jag nämnde i första stycket. Som polis gäller det sen att kunna avskriva SE vilket inte går, varken med stöd av materialet eller naturligtvis inte med känslomässiga argument. Att göra som Holmer gjorde 1986 är lika förkastligt nu som då. KP har rätt och det är inte på något sätt - någonstans - bevisat att han har fel. Där står vi nu.

Det rejält besvärande för teorin snarare än att det skulle vara rejält besvärande för herr Engström.
En keps som inte alls är säkerställd och där vittnena från mordplatsen talar om mössor och barhuvat.
En liten väska som liknar en handledsväska men som såg hårdare ut.
Inte på något sätt starka uppgifter, men kanske det bästa ni har.
Citera
2022-02-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Det rejält besvärande för teorin snarare än att det skulle vara rejält besvärande för herr Engström.
En keps som inte alls är säkerställd och där vittnena från mordplatsen talar om mössor och barhuvat.
En liten väska som liknar en handledsväska men som såg hårdare ut.
Inte på något sätt starka uppgifter, men kanske det bästa ni har.

Trots allt kanske tyngre än det som finns på andra föreslagna gärningsmän?
Citera
2022-02-04, 10:55
Medlem
Ponera att SE ljuger om ganska mycket under mordkvällen och anledningen är att göra sig intressant. Vad hindrar honom från att även ha noterat mördaren och beskriva denne? Är det någon risk med det?
Citera
2022-02-04, 11:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ponera att SE ljuger om ganska mycket under mordkvällen och anledningen är att göra sig intressant. Vad hindrar honom från att även ha noterat mördaren och beskriva denne? Är det någon risk med det?
Det var väl det han gjorde, inledningsvis.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

"När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin … Mot denna vägg såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka".

Det fetade går ju inte att tolka på annat sätt.

"Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen, och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".

Jag tror att den snarare grundar sig på Rapportsändningen (som Draifos tagit upp några gånger) och en huvudvridning i trappan och/eller trappkrönet. "Ja han kan ha sett mig", sa LJ om GM.

Efter att LJ framträtt i media ( AB 4/3, SvD 5/3) tillkom dock betydligt fler detaljer

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860311.pdf
… och mannen han sett kunde inte (längre) vara GM.

"E tyckte det var för lång tid efter smällen som han stod där om han skulle vara gärningsman …".
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 11:38.
Citera
2022-02-04, 11:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Piplängden var minst 10 cm enligt Hans Melander på presskonferensen. Jag har inte SE:s revolverkunskap så jag kan inte bedöma om det är "en ovanligt lång pipa" (AD) och inte heller utifrån det bedöma smidigheten (SE). Måhända hade SE mer ingående kunskap och information om det aktuella vapnet än det som går att läsa sig till via protokollen.

Nu var ju frågan varifrån uppgifterna om en viss piplängd kom. Tekniska analysen säger just minst 4 tum. Att den inte kunde va 2 eller 3 tum.
Citera
2022-02-04, 11:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Det finns en elfenbensrevolver i utredningen. Delägaren Peter Molander hade en revolver med elfenbenskolv på Oxen som försvann. SC berättar om detta i förhör vintern 88/89.

Ok, det var jag som blandade ihop det.

Det är ganska underhållande att läsa vad SE berättade i Skydd & Säkerhet:
...Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu "fått hjälp" av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde hjärtmassage och som hon till min fasa också genomförde. Hade mannen inte varit död hade han definitivt inte klarat av hjärtmassagen med livet i behåll...

Kanske kan man förstå att LP ville avbryta hjärtmassagen och vänta på ambulans.
Senast redigerad av HAARP 2022-02-04 kl. 11:57.
Citera
2022-02-04, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu var ju frågan varifrån uppgifterna om en viss piplängd kom. Tekniska analysen säger just minst 4 tum. Att den inte kunde va 2 eller 3 tum.
Men vem är egentligen den här "tekniska analysen" du hela tiden återkommer till, och som skall ha sagt att pipan måste ha varit minst 4 tum. Är det Sonny Björk?
Citera
2022-02-04, 11:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Här diskuterades piplängder

(FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in