2022-02-03, 20:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det är säkert en massa saker som SE borde ha gjort eller inte gjort.. att det är riskfyllt, udda och ovanligt att skylta sig i media som GM må vara sant; men kanske anade även SE detta? Har t o m för mig att han var utbildad i media…

Men, du menar alltså att vi kan avskriva SE pga detta? I mina ögon; lite för lätt sätt att avskriva på.

Där och då, natten och dagen efter så är jag övertygad om att SE känner sig så rökt det bara går. Förr eller senare kommer någon räkna ut; myror i brallorna.. måste göra nåt..

Ut i media; ingen GM går ut i media ;-) ner på MP; och detta till strax efter skotten. Hur? Synen av LJ där och då stämmer; jag var där efter skotten.

Passivt stående vittne kan han inte heller vara… för som GM var han i rörelse.

Nej jag säger att det är en sak som gör att det inte går ihop med SE som mördare. En av många.

Ut i media kan han ju gå, men inte på bild. För som du säger måste det känts pressat, och den stora risken måste ändå vara att någon ska känna igen honom. Peka ut honom.

Varför kan han inte va passivt vittne för att han var GM i rörelse? Är det den vanliga idiotiska teorin om att han ska försvara sig med "Ja han såg mig, men några minuter efter mordet. Inte som mördare". Förväxlingsteorin är löjeväckande.
Citera
2022-02-03, 20:49
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Detta är ju ett mycket starkt vittnesmål. SE kan väl omöjligen ha hunnit skjuta, fly, springa runt och komma tillbaka från andra hållet på ca 3 minuter?

Det kanske inte alls är ett "mycket starkt vittnesmål", när LL i tidigare förhör nekar bestämt att han sett SE på platsen. Han har blivit påverkad av media. Det säger han själv. Är ni inte pålästa?
Citera
2022-02-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag säger att det är en sak som gör att det inte går ihop med SE som mördare. En av många.

Ut i media kan han ju gå, men inte på bild. För som du säger måste det känts pressat, och den stora risken måste ändå vara att någon ska känna igen honom. Peka ut honom.

Varför kan han inte va passivt vittne för att han var GM i rörelse? Är det den vanliga idiotiska teorin om att han ska försvara sig med "Ja han såg mig, men några minuter efter mordet. Inte som mördare". Förväxlingsteorin är löjeväckande.

Ja, det är den vanliga förväxlingsteorin.

Uppenbarligen utesluter du helt SE som misstänkt GM.

Vilket för mig är en gåta att man gör.

Ha en fin kväll.
Citera
2022-02-03, 21:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är den vanliga förväxlingsteorin.

Uppenbarligen utesluter du helt SE som misstänkt GM.

Vilket för mig är en gåta att man gör.

Ha en fin kväll.

Ni har ju inte kommit med nån teori som håller. Det finns bättre förklaringsmodeller där SE är GM.
Citera
2022-02-03, 22:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
På en av bilderna från mordplatsen så kan man se kulturhusets upplysta vägg. Är inte det tillräckliga bevis för att man kan se siluetten av LJ?
Citat:
Ska du se om en anka har olika sorters stjärtfjädrar tittar du inte på Kalle Anka. //
Länka gärna till den där bilden då, så tittar vi på den.
Senast redigerad av Draifos 2022-02-03 kl. 22:37.
Citera
2022-02-03, 22:07
Medlem
Någon som har en förklaring på hur SE skulle kunna haft tillgång till en revolver?

Det som T Pettersson tar fram i sin bok, att det skulle vara grannen/vapensamlaren det kom från har väl aldrig bevisats? bara antaganden, eller finns substans kring detta? även om det stämmer att denne granne hade köpt sådant vapen och registreringen hittades hos en vapenhandlare - spårades detta vapen upp, tog PU tag i spåret även om grannen var död och jag antar hans vapensamling sålts vidare.....

ett mordvapen lär väl knappast lånas ut för att få tillbaks, får inte det att gå ihop
Senast redigerad av BummingAround 2022-02-03 kl. 22:12.
Citera
2022-02-03, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Min gissning är att CP:s försvarare Arne Liljeros kallade SE som vittne just för att lyfta fram honom lite som alternativ gärningsman. Liljeros anade nog att det i själva verket var SE som hade skjutit Palme, men på den tiden hade väl Liljeros riskerat att bli betraktad som foliehatt (eller oetisk) om han hade varit tydligare med misstankar mot SE.”

Kul att du gissar det och skriver om att riskera att bli betraktad som foliehatt - i samma inlägg.

MrBarnaby inräknad är det där nog den pinsammaste tanken i tråden.
Jag förstår inte varför det skulle vara en tokig gissning. Om du lyssnar på rättegångarna så ifrågasätter ju CP:s försvarsadvokater SE ganska hårt. Dels alltså i de två fallen jag tog upp i inlägget du svarade på nu, men också i det här fallet med att SE skulle ha sett någon i gränden:
https://www.youtube.com/watch?v=e6MiEBUIXyM&t=668s

Om du tycker att du har sett någon bättre och mer rimlig förklaring till att Arne Liljeros kallade SE som vittne, då kan du kanske ge en källhänvisning. Eller annars kanske gärna berätta mer om hur du själv tänker kring det här.
Senast redigerad av Draifos 2022-02-03 kl. 23:08.
Citera
2022-02-03, 22:58
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Någon som har en förklaring på hur SE skulle kunna haft tillgång till en revolver?

Det som T Pettersson tar fram i sin bok, att det skulle vara grannen/vapensamlaren det kom från har väl aldrig bevisats? bara antaganden, eller finns substans kring detta? även om det stämmer att denne granne hade köpt sådant vapen och registreringen hittades hos en vapenhandlare - spårades detta vapen upp, tog PU tag i spåret även om grannen var död och jag antar hans vapensamling sålts vidare.....

ett mordvapen lär väl knappast lånas ut för att få tillbaks, får inte det att gå ihop

En möjlig teori är att han fått med vapnet från Indien, kanske ärvt av sin far. SE snackar ju om elfenbenskolv...
Citera
2022-02-03, 23:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
En möjlig teori är att han fått med vapnet från Indien, kanske ärvt av sin far. SE snackar ju om elfenbenskolv...

Ja. Den revolver med elfenbenskolv som försvann från Oxen pratar han om. När han spekulerar i hur CP kan ha begått mordet.

Men visst... Låtsas att han hade med sig en revolver med lång pipa från Indien som barn...
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-03 kl. 23:15.
Citera
2022-02-03, 23:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja. Den revolver med elfenbenskolv som försvann från Oxen pratar han om. När han spekulerar i hur CP kan ha begått mordet.
Ja, SE sade ju faktiskt (se sid 11) i den här sista intervjun han gav 1992, att det är besynnerligt att man inte intresserade sig för mannen med den blå täckjackan:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf

Tror du att SE kan ha varit inne på att grändmannen med den blå täckjackan var CP?
Citera
2022-02-03, 23:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det är säkert en massa saker som SE borde ha gjort eller inte gjort.. att det är riskfyllt, udda och ovanligt att skylta sig i media som GM må vara sant; men kanske anade även SE detta? Har t o m för mig att han var utbildad i media…

Men, du menar alltså att vi kan avskriva SE pga detta? I mina ögon; lite för lätt sätt att avskriva på.

Där och då, natten och dagen efter så är jag övertygad om att SE känner sig så rökt det bara går. Förr eller senare kommer någon räkna ut; myror i brallorna.. måste göra nåt..

Ut i media; ingen GM går ut i media ;-) ner på MP; och detta till strax efter skotten. Hur? Synen av LJ där och då stämmer; jag var där efter skotten.

Passivt stående vittne kan han inte heller vara… för som GM var han i rörelse.

Ja ja ja, visst, men:

VARFÖR har han med sig en långpipig revolver? Svaret "som personlig säkerhet" godtas ej eftersom det inte är rimligt att bära på ett så stort vapen, som personlig säkerhet.

Han skjuter med en hand. Är det rimligt att SE har kunnat avfyra en Magnum / Smith & Wesson med en hand?

Han står kvar 5-6 sekunder efter mordet. Varför då? Är det den typen av kyla som SE visar upp när han kommer tillbaks till Skandia?

Jag får inte ihop det.
Citera
2022-02-03, 23:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men visst... Låtsas att han hade med sig en revolver med lång pipa från Indien som barn...
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
VARFÖR har han med sig en långpipig revolver?
Ja, var kan man läsa underlaget till den här påstådda bedömningen att pipan skulle ha haft någon viss längd? Varifrån kommer den idén?
Senast redigerad av Draifos 2022-02-03 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in