2022-02-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Jag har inga problem med barn på flygplan om barnet är vitt. Är det svart så blir det en helt annan fråga.

Haha, jag blir irriterad om gäng grabbar med invandrarbakgrund väsnas på tricken. Är det ett gäng tjejer med invandrarbakgrund som väsnas tycker jag att det är charmigt och väldigt gulligt…
Citera
2022-02-03, 22:21
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolacowboys
Haha, jag blir irriterad om gäng grabbar med invandrarbakgrund väsnas på tricken. Är det ett gäng tjejer med invandrarbakgrund som väsnas tycker jag att det är charmigt och väldigt gulligt…

Så länge flickorna inte går runt och bär på AIDS är får man väl acceptera deras existens, men det är knappt.
Citera
2022-02-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag har inga barn. Råkar bara inte vara så ego att jag tycker att föräldrar måste avstå från flygresor. Lås in dig i din lägenhet om du inte tål interaktioner med andra människor, inklusive barn.

Det spelar roll eftersom risken att bli störd av skrikiga ungar är markant lägre i 1:a klass. Du är den som vill begränsa andras möjligheter att flyga, och jag är den som är ego?

Jag kan förstå att det är störande, men jag tycker inte man kan lägga skulden hos föräldrarna. Tycker faktiskt inte att det finns någon skuld alls här. Det står flygbolaget helt fritt att göra affärer med både dig och barnföräldrar, och det står dig helt fritt att göra affärer med flygbolaget. Det står dig också fritt att avstå från att flyga i protest mot att flygbolagen tillåter barn på flygen, och det står också flygbolagen helt fritt att fixa avgångar där barn under en viss ålder är förbjudna, eller att förbjuda dem i 1:a klass, eller att låta bli. Men det är inte föräldrarnas problem att flygbolagen inte erbjuder dig just den tjänst som du efterfrågar.

Du har säkert rätt i mycket men när jag flög till usa för ett antal år sedan var det ett barn som skrek nonstop i 10 timmar.

Efter den mardrömmen hatar jag småbarn på flyg…
Citera
2022-02-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Så länge flickorna inte går runt och bär på AIDS är får man väl acceptera deras existens, men det är knappt.

Men en riktigt man står ju pall för lite HIV, eller är du en smygare, din lilla rackare…
Citera
2022-02-03, 22:30
Avslutad
Citat:
Du har säkert rätt i mycket men när jag flög till usa för ett antal år sedan var det ett barn som skrek nonstop i 10 timmar.

Efter den mardrömmen hatar jag småbarn på flyg…
Jag gillar inte heller skrikande småbarn, men om jag sätter mig på ett flyg får jag räkna med det.

Möjligtvis skulle jag kunna köpa ditt resonemang på restauranger och liknande. För en restaurang är något man går till för att få en trevlig upplevelse. Man flyger inte för att det är trevligt. Man kanske gillar att flyga, och man kanske är beredd att betala extra för att få det lite bekvämare. Men flyg är primärt transport från A till B. Och om en barnfamilj nu vill från A till B så tycker jag det är högst rimligt att de får nyttja de transportmedel som finns. Att begära att de ska ta båt istället är många gånger inte ett rimligt alternativ.

Men jag hade inte tyckt att det hade varit orimligt om flygbolagen införde barnfria flighter. Det är dock deras beslut. Framför dina klagomål så kanske det blir ändring.
Citera
2022-02-03, 22:30
Medlem
From 2 år och uppåt är väl helt OK. Brukar gå att distrahera ungar i den åldern på olika sätt, när de känner sig otrygga/obekväma. Ska inte behöva bli någon gråtscen då om man är pedagogisk nog som förälder.

Men innan det kan jag hålla med om att barnen inte är mogna nog för en sådan främmande upplevelse. Helst bör man undvika det och styra upp barnets första år i lugnare miljö. Tågresa är OK.
Citera
2022-02-03, 22:42
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Men en riktigt man står ju pall för lite HIV, eller är du en smygare, din lilla rackare…

Jo, låt gå då. Lite HIV på kuken har ingen dött av!
Citera
2022-02-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag gillar inte heller skrikande småbarn, men om jag sätter mig på ett flyg får jag räkna med det.

Möjligtvis skulle jag kunna köpa ditt resonemang på restauranger och liknande. För en restaurang är något man går till för att få en trevlig upplevelse. Man flyger inte för att det är trevligt. Man kanske gillar att flyga, och man kanske är beredd att betala extra för att få det lite bekvämare. Men flyg är primärt transport från A till B. Och om en barnfamilj nu vill från A till B så tycker jag det är högst rimligt att de får nyttja de transportmedel som finns. Att begära att de ska ta båt istället är många gånger inte ett rimligt alternativ.

Men jag hade inte tyckt att det hade varit orimligt om flygbolagen införde barnfria flighter. Det är dock deras beslut. Framför dina klagomål så kanske det blir ändring.

Jag är mer inne på att visa hänsyn till mina medmänniskor. Att ta med en nyfödd på en långresa är inte att visa hänsyn, tycker jag. Att ta med små skrikande barn på begravningar skulle jag inte heller göra… ja, det finns nog oändligt med situationer där det inte är passande.
Citera
2022-02-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Efter att ha rest i världen en tid kan jag konstatera att
1. Små barn är ofta en minoritet. De syns inte mycket och väldigt ofta inte i stadskärnor utan vårdnadshavare som faktiskt kan hålla koll på ungarna.

2. Päron i andra länder verkar sällan ha problem med att fatta att man inte kan ta med sig skrikande små gremlins på restaurang.

3. När andra folkslag har kottar med sig så lever den vanligtvis inte jävlar. Har aldrig sett så väluppfostrade och trevliga barn som när jag var på museum i Tokyo och det var en skolklass där också samtidigt.

Herregud en hel skolklass på museum! Borde de inte varit fastkedjade i sänggaveln där hemma?

Numer kan man ju få maten hemskjutsad så det är väl också något att reflektera över.
Citera
2022-02-04, 00:13
Medlem
Mysquos avatar
För att världen befolkas även av barn. Precis som andra åldrar så kan vissa barn vara störiga medans andra knappt märks. Jag gjorde en atlantflygning med mitt barn när det var runt ett år, Somnade några minuter efter planet lyfte och vaknade strax innan landningen. Det är väl extremfall åt det bättre hållet. Sedan är det väl få som glädjs av att dela plan med ett onyktert 20+ årigt grabbgäng, eller för all del överförfriskade medelålders grupper. Sedan har vi de där som försöker dämpa flygrädsla med stora mängder alkohol och kan få för sig vad som helst innan och under flygningen.
Flygresor är tortyr. Det är inte någon jäkla premium-spa-upplevelse för att finna sin inre harmoni. Var glad om du får några minuters oavbruten sömn och kommer fram utan alltför mycket sömnbrist, huvudvärk och stela leder.
Har du problem med det, så byt till första klass, chartra privatflyg, res på annat sätt eller stanna hemma.
Citera
2022-02-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns mycket kul för barn att uppleva på en båt- eller tågresa. Och de slipper trycket i öronen, vilket jag anser är rena barnmisshandeln. För föräldrarna vet ju i förväg att barnen kommer att få ont. Ändå flyger de.

Fast det där är ju inte realistiskt för fem öre.
Tåg/bussresa på 100 mil inom Sverige. Sen båt till England. Lång atlantseglats och sedan buss/tåg 200 mil till när man kommit fram.
Det är ett jätteprojekt, dyrt, komplicerat och väldigt påfrestande för ett spädbarn. Bara bussresor på 10-tals timmar.

Då känns 8 timmar på flygplan fördelat på två flighter bra mycket mer skonsamt.
Barnmisshandel att det slår lock för öronen? Nej men sluta.

Det löser man lätt genom att planera in nappflaska/välling etc. precis innan take off och landning.
Fungerar hur bra som helst, motsvarighet till valsala manouver alltså tryckutjämning.

Face the facts, ibland måste man ta med sig barn på flyget.
Citera
2022-02-04, 00:58
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Jag har rest väldigt mycket på långa flighter (tresiffrigt över åtta timmar). Det mesta i jobbet men även med fru och en trave barn.

I grunden gäller förstås att man får det man betalar för. Väljer man att resa kollektivt så får man räkna med att alla möjliga människor kommer att vara medpassagerare. Om man har speciella krav så får man ta det med den man köper resan av, dvs flygbolaget. Inte konstigare än att det kan finnas människor på en buss eller en restaurang som man helst hade sluppit. Passar det inte får man resa privat eller stanna hemma.

Sen finns det saker som människor kan göra för att hantera situationen på egen hand. Det mest uppenbara för den som vet med sig att de har svårt för ljudstörningar är att skaffa sig ett par hörlurar med ljuddämpande funktion.

Föräldrar kan även de - inte minst för sin egen skull - göra en del. Det finns till exempel utmärkta droger för den som vet att de har skrikiga barn. Vet inte hur vanligt det är i Sverige men i princip okontroversiellt i Australien, där man av uppenbara skäl ofta flyger ganska långt när man skall utomlands. För barn över sisådär tre års ålder kan man se till att det finns gott om underhållning. Plattor laddade med filmer och liknande brukar fungera bra.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det finns redan en "childless service". Den heter business class.
Har inte sett någon business class som förbjuder barn men det kanske finns. Det är dock inte särskilt vanligt med barnfamiljer där eftersom det är dyrt men det händer ändå ganska ofta. En gång av tre eller så skulle jag gissa. Har även sett barnfamiljer i First Class.

Varken i Business eller First har jag någonsin sett någon klaga på högljudda barn. I coach ser man ständigt och jämnt en massa gnälliga typer som nog mest tar ut frustrationer över sin egen livssituation på barnfamiljer.
Citat:
Ursprungligen postat av Pope-Palpatine
Det enda som hjälper mot egoistiska föräldrar är förbud. Förbud att resa i flygplan alls. Vad fan har dom där att göra!?

Tyvärr så ser föräldrar sina små äckliga telningar som en gåva till världen och att förklara för dom att deras skrik- och skitmaskiner är en jävla plåga för omgivningen är dömt att misslyckas.

Förbud. Punkt.
Vad har du med saken att göra? Om någon har ett flygbolag och vill erbjuda barnfamiljer att flyga så skall väl du bara skita i det? Inget som varken du eller någon lagstiftare behöver lägga sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in