2022-02-03, 11:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Att fråga svensk vård som ger dubbla budskap faller helt, såg du inte Rapport igår ?
https://www.svtplay.se/video/33785394/rapport/rapport-2-feb-19-30-7?position=242&id=eowr7wd

Hästsvansen på Karolinska i direkt konflikt med andra forskare, hans trovärdighet sjunker allt mer.
Jag har svårt att se någon konflikt, kan du förklara vad Prof. Ali Mirazimi säger som är så i konflikt med vad vissa andra forskare säger.
Citera
2022-02-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, det är nog ingen som tycker att ett vaccin som framställdes ett år innan SARS-CoV-2 började spridas är ett bättre skydd än naturlig immunitet. 😋
Nej, sant var nog mer slutet av 2019./

Första testerna var i mars 2020.

Viruset har väl muterat ett par hundra ggr sen dess
Citera
2022-02-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan hålla med om att särskilt myndigheter kan ha funktioner som lika gärna kan utföras från hemmet, när det handlar om ren administration snarare än en verksamhet som hela tiden måste utvecklas.

För att vara tydlig. Du har rätt i att det finns fördelar för individen med att kunna jobba hemma. Men jag tror det är en konkurrensfördel att arbeta på plats. Därför tror jag att den fria marknaden kommer att driva tillbaka till det, oavsett vad det har för sociala fördelar.

Det är ungefär som sex timmars arbetsdag. Det har också stora fördelar för individen. Men det är svårt för ett företag att gå i bräschen och införa sex timmars arbetsdag på egen hand eftersom man får en konkurrensnackdel relativt alla företag som har åtta timmars arbetsdag.

Det beror på vilket arbete och uppgifter du har, man kan inte säga generellt att det är bra eller dåligt.
Däremot kommer företag som inte tillåter flexibelt hemarbete få svårt att rekrytera attraktiv kompetens framöver.
Citera
2022-02-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hur ligger det till just nu med "booster nr 3" ..?

Vår sekreterare kom just tillbaka igår efter 2 veckors sjukskrivning i bekräftad Covid-19.
Hon såg ut att ha åldrats 10 år...

När vi gick igenom det som hänt på firman under 2 veckor får vi veta att hon står i kö för spruta 3, vilket hon ska ta innan veckan är slut då hon är "schemalagd". Och igår kväll hör jag på Rapport av experterna att man bör vänta med vaccinering typ 3 månader efter en genomgången Covid-19 infektion.

Hon har ju tack vare infektionen nu fått immunitet, att då ta spruta 3 dagar efter tillfrisknandet gör mig jävligt nervös, ska hon åldras 10 år till eller bli lika apsjuk som hon vart efter 1:a sprutan....?

Någon här som sitter på någon dokumentation/utvärdering ang booster 3 i samband med infektion ?
Jag hittade detta som pekar på full cirkus utan ansvar:
https://sverigesradio.se/artikel/swedish-health-agency-recommends-getting-booster-shot-right-after-covid-recovery

Orsaken till detta är att ingen myndighet i Sverige ännu har lyckats upptäcka naturlig immunitet.
Då blir det såhär tokigt.
Citera
2022-02-03, 11:50
Medlem
DistortedTruths avatar
Hur mår IMBILDEN nu?
Citera
2022-02-03, 11:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Nej, sant var nog mer slutet av 2019./

Första testerna var i mars 2020.

Viruset har väl muterat ett par hundra ggr sen dess
Viruset identifierades som ett nytt coronavirus den 7 januari 2020.

Viruset har nog snarare muterat 100 000 gånger, men bara 13 varianter har varit så avvikande att de namngivits.
Citera
2022-02-03, 12:05
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är en förlegad syn att det bästa är att tillbringa 8 timmar av sin vakna tid på en arbetsplats.
Pandemin har visat att många arbetsuppgifter kan utföras på annan plats än på en specifik arbetsplats och jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Tack Kina för att distansarbete äntligen blivit accepterat.

Med att aktivera sin personal menade jag att de är ute i samhället i en högre utsträckning vilket är positivt för ekonomin. De som jobbar i stan som också konsumerar mer pga detta. Och inte bara under arbetstid, utan även sedan efter arbetstid. Självklart kan det vara bra att jobba hemifrån om det ökar den totala sysselsättningen, det har jag inte sagt något emot. Men ett nedstängt samhälle så är det väldigt många jobb som försvinner och inte bara inom det man tänker på främst som service, utan också i flera andra sektorer.
Citera
2022-02-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Orsaken till detta är att ingen myndighet i Sverige ännu har lyckats upptäcka naturlig immunitet.
Då blir det såhär tokigt.
Hela 2020 gick åt att spekulera i naturlig immunitet. Vi såg också den naturliga immunitetens påverkan i områden som drabbats hårt, tex Rinkeby-Kista i Stockholm. Jag tycker det är fullständigt befängt att FHM pushar för dos 3 så fort man tillfrisknat från Covid. Nu verkar dock folk faktiskt ignorera FHMs råd angående dos 3 och avvakta en stund, vilket är rätt.
Citera
2022-02-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hela 2020 gick åt att spekulera i naturlig immunitet. Vi såg också den naturliga immunitetens påverkan i områden som drabbats hårt, tex Rinkeby-Kista i Stockholm. Jag tycker det är fullständigt befängt att FHM pushar för dos 3 så fort man tillfrisknat från Covid. Nu verkar dock folk faktiskt ignorera FHMs råd angående dos 3 och avvakta en stund, vilket är rätt.

Ja, väldigt märkligt att grunden til den initiala strategin numera är helt okänd kunskap.
Citera
2022-02-03, 12:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan hålla med om att särskilt myndigheter kan ha funktioner som lika gärna kan utföras från hemmet, när det handlar om ren administration snarare än en verksamhet som hela tiden måste utvecklas.

För att vara tydlig. Du har rätt i att det finns fördelar för individen med att kunna jobba hemma. Men jag tror det är en konkurrensfördel att arbeta på plats. Därför tror jag att den fria marknaden kommer att driva tillbaka till det, oavsett vad det har för sociala fördelar.

Det är ungefär som sex timmars arbetsdag. Det har också stora fördelar för individen. Men det är svårt för ett företag att gå i bräschen och införa sex timmars arbetsdag på egen hand eftersom man får en konkurrensnackdel relativt alla företag som har åtta timmars arbetsdag.

Hur vet du att en anställd verkligen är produktiv 8 timmar? Det är en myt o kvarleva från industrialismen att folk kan jobba effektivt 8 timmar för att sen stämpla ut o ha "fritid".

All form av intellektuellt arbete fungerar annorlunda o det finns inga tydliga gränser. Däremot att tvingas sitta i ett kontorslandskap 8 h kan ha starkt negativ påverkan på produktiviteten.

Arbetsgivare som förstår att flexibilitet är viktigt och att anställda har olika behov/förutsättningar kommer bli vinnare.
Citera
2022-02-03, 12:20
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur vet du att en anställd verkligen är produktiv 8 timmar? Det är en myt o kvarleva från industrialismen att folk kan jobba effektivt 8 timmar för att sen stämpla ut o ha "fritid".

All form av intellektuellt arbete fungerar annorlunda o det finns inga tydliga gränser. Däremot att tvingas sitta i ett kontorslandskap 8 h kan ha starkt negativ påverkan på produktiviteten.

Arbetsgivare som förstår att flexibilitet är viktigt och att anställda har olika behov/förutsättningar kommer bli vinnare.

Vem tvingar någon? En uppmaning är inget tvång. Jag tror bara Magda vill få igång konsumtionen igen, det är därför hon formulerar sig som hon gör.
Citera
2022-02-03, 12:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vem tvingar någon? En uppmaning är inget tvång. Jag tror bara Magda vill få igång konsumtionen igen, det är därför hon formulerar sig som hon gör.

Nä, har inte påstått det är tvång...

Nu är det upp till företagen att ta lärdom av erfarenheterna från pandemin o inse att det finns fördelar både med att mötas på kontoret samt att arbeta självständigt på valfri plats.

Många företag tror jag har kontrollbehov som inte är hälsosamt. Pandemin har nu visat att det går bra att utföra arbetsuppgifter hemma.
Dock måste man träffa sina kollegor regelmässigt live då vi är sociala djur men det betyder inte att man ska sitta i samma lokal 8 h om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in