2022-02-03, 10:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ja det är väl en klok uppmaning? Självklart får varje arbetsgivare bestämma själv, men att arbetsgivarna ser till att aktivera sin personal i den mån det går är väldigt positivt för samhället och för ekonomin vilket såklart Magda har i åtanke.
Det är en förlegad syn att det bästa är att tillbringa 8 timmar av sin vakna tid på en arbetsplats.
Pandemin har visat att många arbetsuppgifter kan utföras på annan plats än på en specifik arbetsplats och jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Tack Kina för att distansarbete äntligen blivit accepterat.
Citera
2022-02-03, 10:51
Medlem
vinlands avatar
Hur ligger det till just nu med "booster nr 3" ..?

Vår sekreterare kom just tillbaka igår efter 2 veckors sjukskrivning i bekräftad Covid-19.
Hon såg ut att ha åldrats 10 år...

När vi gick igenom det som hänt på firman under 2 veckor får vi veta att hon står i kö för spruta 3, vilket hon ska ta innan veckan är slut då hon är "schemalagd". Och igår kväll hör jag på Rapport av experterna att man bör vänta med vaccinering typ 3 månader efter en genomgången Covid-19 infektion.

Hon har ju tack vare infektionen nu fått immunitet, att då ta spruta 3 dagar efter tillfrisknandet gör mig jävligt nervös, ska hon åldras 10 år till eller bli lika apsjuk som hon vart efter 1:a sprutan....?

Någon här som sitter på någon dokumentation/utvärdering ang booster 3 i samband med infektion ?
Jag hittade detta som pekar på full cirkus utan ansvar:
https://sverigesradio.se/artikel/swedish-health-agency-recommends-getting-booster-shot-right-after-covid-recovery
Senast redigerad av vinland 2022-02-03 kl. 10:56.
Citera
2022-02-03, 10:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
De tycker alltså fortfarande att en tredje dos av ett vaccin från början av 2019 är bättre skydd än genomgången infektion av omikron.

En liten sinnesundersökning vore kanske på sin plats. Är bra veta att myndigheterna är vid sina sinnes fulla bruk när det beslutas saker.
Nej, det är nog ingen som tycker att ett vaccin som framställdes ett år innan SARS-CoV-2 började spridas är ett bättre skydd än naturlig immunitet. 😋
Citera
2022-02-03, 10:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Så är det men många är redan synnerligen aktiva fast de arbetar hemifrån. Jag personligen får mer gjort hemma än på kontoret. Det vettigaste är väl att alla arbetsgivare får bestämms själva utan att Maggan ska lägga sig i.
Beklagar om jag är OT.

Ja, så är det säkert för många.

Det som ska bli skönt för egen del är att myndighetspersoner inte längre kan höras lite kasst med skrikande ungar i bakgrunden, skällande hund eller inte svara alls för att de jobbar hemifrån.
Citera
2022-02-03, 10:57
Medlem
Vaccinbeviset slopas
Citera
2022-02-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är en förlegad syn att det bästa är att tillbringa 8 timmar av sin vakna tid på en arbetsplats.
Pandemin har visat att många arbetsuppgifter kan utföras på annan plats än på en specifik arbetsplats och jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Tack Kina för att distansarbete äntligen blivit accepterat.
Jag ger det några år, sen kommer normala arbetsplatser börja konkurrera ut företag som jobbar för mycket på distans. Man kommer upptäcka att det sociala mötet främjar innovation, affärsutveckling, kundrelationer m.m.

Sen kan jag hålla med om att vissa funktioner kan utföras från hemmet, men den som kan tänka sig att närvara fysiskt har en konkurrentfördel om jobben.

Det funkar nog bara när alla företag tvingas jobba hemma. En våt filt över ekonomin som drabbar alla lika.
Citera
2022-02-03, 11:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju som att svära i kyrkan, men det är ju en öppen fråga om det inte är bättre att smittas nu även om man är gammal. Det finns ju en betydande risk att vi kommer få framtida utbrott av mindre snälla varianter, där man kanske hade haft fördel av att ha haft omicron.

Problemet med en sån rekommendation är att det skulle öka den kortsiktiga dödligheten. Det är inte självklart att det är bättre att ta en låg risk idag för att undvika en lite högre risk om ett år. Det kan ju också komma bättre vaccin för riskgrupperna. I det fallet kan det löna sig att undvika sjukdom idag och skjuta upp sin risk.

Samtidigt tror jag att många som inte haft covid mår psykologiskt sämre. Alltså att man går runt med en latent oro i kroppen för vad som händer när man väl smittas. Det är ju onekligen en viss lättnad att ha haft viruset. Det här tror jag är ett större problem än man känns vid. Att äldre får försämrad livskvalitet av att leva med ambitionen att undvika att smittas.
Det är väl ofta så att men lättare fruktar det man inte känner till.

Så jag tror att du har rätt i påståendet att det kan vara en lättnad av att ha haft viruset.

Som jag förstår det så är det färre som drabbas av postcovid nu också. Så det är nog en fördel för de allra flesta att ta en infektion nu. Sedan kanske man inte har lust, det är ju inte ofta man medvetet och tacksamt går in i något som kanske gör en sängliggande i 2-3 dagar.

Att man har ett liv som tillfredsställer en är ju minst om inte mer viktigare en trygghet. Men för många är det inte lätt och man får vara tacksam om man tål vaccinet, sjukdomen och inte har någon hemma som är skör, som ett förtidigt fött barn t.ex.

Sedan är det väl inte ens troligt att vi skulle kunna göra något annorlunda. Kan man överhuvud taget stoppa omikron som det ser ut nu? Har restriktionerna, vaccinationspass, tidig stängning av krogen överhuvud taget gjort en skillnad? Jag tror inte att vi kommer märka en större skillnad nu när restriktionerna släpps och om vi inte gör det, varför har vi då haft dem?

Jag kan tycka att restriktioner för situationer som är frivilliga är fel. Resonerar man att man gärna tar smittan nu, så varför ska man hindras. Vill man undvika smittan kan man undvika smittotillfällen på frivilliga platser. Däremot om vi enligt lag måste utsättas för smitta oavsett om vi vill eller inte är fel. Därför skulle/är ett försök till minskning av smittspridning i t.ex. skolan och arbetsplatser i all fall vara klädsamt.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-03 kl. 11:04.
Citera
2022-02-03, 11:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hur ligger det till just nu med "booster nr 3" ..?

Vår sekreterare kom just tillbaka igår efter 2 veckors sjukskrivning i bekräftad Covid-19.
Hon såg ut att ha åldrats 10 år...

När vi gick igenom det som hänt på firman under 2 veckor får vi veta att hon står i kö för spruta 3, vilket hon ska ta innan veckan är slut då hon är "schemalagd". Och igår kväll hör jag på Rapport av experterna att man bör vänta med vaccinering typ 3 månader efter en genomgången Covid-19 infektion.

Hon har ju tack vare infektionen nu fått immunitet, att då ta spruta 3 dagar efter tillfrisknandet gör mig jävligt nervös, ska hon åldras 10 år till eller bli lika apsjuk som hon vart efter 1:a sprutan....?

Någon här som sitter på någon dokumentation/utvärdering ang booster 3 i samband med infektion ?
Jag hittade detta som pekar på full cirkus utan ansvar:
https://sverigesradio.se/artikel/swedish-health-agency-recommends-getting-booster-shot-right-after-covid-recovery
Det är nog bättre att ställa den frågan till någon inom vården än här på FB.

Min gissning är att det är dumt att ta något vaccin så kort efter att man tillfrisknat och dessutom gissar jag att det är onödigt.
Citera
2022-02-03, 11:16
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Det är nog bättre att ställa den frågan till någon inom vården än här på FB.

Min gissning är att det är dumt att ta något vaccin så kort efter att man tillfrisknat och dessutom gissar jag att det är onödigt.

Att fråga svensk vård som ger dubbla budskap faller helt, såg du inte Rapport igår ?
https://www.svtplay.se/video/33785394/rapport/rapport-2-feb-19-30-7?position=242&id=eowr7wd

Hästsvansen på Karolinska i direkt konflikt med andra forskare, hans trovärdighet sjunker allt mer.
Citera
2022-02-03, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag ger det några år, sen kommer normala arbetsplatser börja konkurrera ut företag som jobbar för mycket på distans. Man kommer upptäcka att det sociala mötet främjar innovation, affärsutveckling, kundrelationer m.m.

Sen kan jag hålla med om att vissa funktioner kan utföras från hemmet, men den som kan tänka sig att närvara fysiskt har en konkurrentfördel om jobben.

Det funkar nog bara när alla företag tvingas jobba hemma. En våt filt över ekonomin som drabbar alla lika.
Som jag skrev, jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Jag tror inte heller att det är optimalt att alla arbetar hemma 40 timmar i veckan, men corona har visat att det finns andra fungerande alternativ till "närvarokontroll" än att man tillbringar tid i en viss lokal.

Där jag bor har man skapat ett "lokalkontor" där de boende kan arbeta tillsammans - fast för olika företag och myndigheter - eftersom de ändå träffas utanför arbetstid (många barnfamiljer).

Ett alternativ till hemarbete är distansarbete från ett "satellitkontor" där man har all vanlig kontorsservice och arbetskamrater både från den egna arbetsgivaren och från andra arbetsgivare. Detta funkar väl bäst i storstadsregioner med många och långa pendelresor.
Senast redigerad av Surtruten 2022-02-03 kl. 11:26.
Citera
2022-02-03, 11:34
Medlem
Citat:
Som jag skrev, jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Jag tror inte heller att det är optimalt att alla arbetar hemma 40 timmar i veckan, men corona har visat att det finns andra fungerande alternativ till "närvarokontroll" än att man tillbringar tid i en viss lokal.

Där jag bor har man skapat ett "lokalkontor" där de boende kan arbeta tillsammans - fast för olika företag och myndigheter - eftersom de ändå träffas utanför arbetstid (många barnfamiljer).

Ett alternativ till hemarbete är distansarbete från ett "satellitkontor" där man har all vanlig kontorsservice och arbetskamrater både från den egna arbetsgivaren och från andra arbetsgivare. Detta funkar väl bäst i storstadsregioner med många och långa pendelresor.
Jag kan hålla med om att särskilt myndigheter kan ha funktioner som lika gärna kan utföras från hemmet, när det handlar om ren administration snarare än en verksamhet som hela tiden måste utvecklas.

För att vara tydlig. Du har rätt i att det finns fördelar för individen med att kunna jobba hemma. Men jag tror det är en konkurrensfördel att arbeta på plats. Därför tror jag att den fria marknaden kommer att driva tillbaka till det, oavsett vad det har för sociala fördelar.

Det är ungefär som sex timmars arbetsdag. Det har också stora fördelar för individen. Men det är svårt för ett företag att gå i bräschen och införa sex timmars arbetsdag på egen hand eftersom man får en konkurrensnackdel relativt alla företag som har åtta timmars arbetsdag.
Citera
2022-02-03, 11:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Det kommer givetvis bli en mix. Själv uppskattar jag att vara på jobbet för kreativa aktiviteter o teambuilding. Är gärna hemma när jag är i "closed mode" dvs inte vill bli störd. Så kanske 50-50 kommer passa mig o de jag jobbar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in