Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är ju som att svära i kyrkan, men det är ju en öppen fråga om det inte är bättre att smittas nu även om man är gammal. Det finns ju en betydande risk att vi kommer få framtida utbrott av mindre snälla varianter, där man kanske hade haft fördel av att ha haft omicron.
Problemet med en sån rekommendation är att det skulle öka den kortsiktiga dödligheten. Det är inte självklart att det är bättre att ta en låg risk idag för att undvika en lite högre risk om ett år. Det kan ju också komma bättre vaccin för riskgrupperna. I det fallet kan det löna sig att undvika sjukdom idag och skjuta upp sin risk.
Samtidigt tror jag att många som inte haft covid mår psykologiskt sämre. Alltså att man går runt med en latent oro i kroppen för vad som händer när man väl smittas. Det är ju onekligen en viss lättnad att ha haft viruset. Det här tror jag är ett större problem än man känns vid. Att äldre får försämrad livskvalitet av att leva med ambitionen att undvika att smittas.
Det är väl ofta så att men lättare fruktar det man inte känner till.
Så jag tror att du har rätt i påståendet att det kan vara en lättnad av att ha haft viruset.
Som jag förstår det så är det färre som drabbas av postcovid nu också. Så det är nog en fördel för de allra flesta att ta en infektion nu. Sedan kanske man inte har lust, det är ju inte ofta man medvetet och tacksamt går in i något som kanske gör en sängliggande i 2-3 dagar.
Att man har ett liv som tillfredsställer en är ju minst om inte mer viktigare en trygghet. Men för många är det inte lätt och man får vara tacksam om man tål vaccinet, sjukdomen och inte har någon hemma som är skör, som ett förtidigt fött barn t.ex.
Sedan är det väl inte ens troligt att vi skulle kunna göra något annorlunda. Kan man överhuvud taget stoppa omikron som det ser ut nu? Har restriktionerna, vaccinationspass, tidig stängning av krogen överhuvud taget gjort en skillnad? Jag tror inte att vi kommer märka en större skillnad nu när restriktionerna släpps och om vi inte gör det, varför har vi då haft dem?
Jag kan tycka att restriktioner för situationer som är frivilliga är fel. Resonerar man att man gärna tar smittan nu, så varför ska man hindras. Vill man undvika smittan kan man undvika smittotillfällen på frivilliga platser. Däremot om vi enligt lag måste utsättas för smitta oavsett om vi vill eller inte är fel. Därför skulle/är ett försök till minskning av smittspridning i t.ex. skolan och arbetsplatser i all fall vara klädsamt.