2022-02-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är alldeles för tidigt. Vi borde vänta tills vågen har rasat ut. Men som vanligt tänker vår regering stelbent. När de en gång har satt ett datum, så kan de inte ändra det bara för att verkligheten inte passar in. Om verkligheten inte stämmer med kartan, så följer man kartan. Som vanligt.

Verkligheten stämmer överens med kartan, mer än någonsin. Det verkar som att Folkhälsomyndigheten och regeringen inom närtid kommer ta bort klassificeringen för Covid-19 som samhällsfarlig, vilket den uppenbarligen inte är.
Citera
2022-02-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Detta sa man inget om på presskonferensen, men på FoHM:s hemsida står det:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/februari/de-flesta-atgarder-mot-covid-19-upphor-den-9-februari/

Fy fan vad underbart att den breda allmänheten inte längre pushas att stoppa pinne i näsan.

Då stänger vi denna tråd. Vad ska du göra nu om dagarna Imbilden?

Oj, den såg jag faktiskt inte komma! Jag håller fast vid min gissning om att den här tråden kommer att dö ut inom någon vecka nu när pandemin börjar lida mot sitt slut, endast en handfull skara användare kommer att fortsätta driva runt i tråden, vilka det handlar om vet vi alla.
Citera
2022-02-03, 09:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det blir bara löjligt när du in absurdum ska försvara alla andras strategi utom Sveriges.
Danmark är före oss som någon sa men om du tittar på grafen menar du att Norge och Finland ligger före oss i den här vågen?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-06..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR~FIN~D NK

Alla har förstått sedan länge att restriktioner nu är totalt onödigt och till och med kontraproduktivt när vi tappar värdefull arbetskraft pga restriktioner, inte minst i vården.
Ser att du är ute i tråden för att morgon hugga lite.

Av mig fetat.

Det är ju inte jätte konstigt att tro det. Vi måste ju alla få ha olik uppfattningar.
Så här säger virologen Fredrik Elgh:
– Sverige är också minst ett par veckor efter andra nordiska länder och därför borde vi ha mer is i magen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/virologen-borde-ha-mer-is-i-magen

Så det verkar inte vara en uppfattning som bara finns på fb hos ett fåtal. Det är ändå något man kan läsa i våra största medier.

Jag får nog förtydliga så du inte blir alldeles till dig. Själv har jag ingen uppfattning om situationen, jag har bara noterat att situationen bedömds olika och bara ett fån skulle nedvärdera andras uppfattning.
Citera
2022-02-03, 09:38
Medlem
De tycker alltså fortfarande att en tredje dos av ett vaccin från början av 2019 är bättre skydd än genomgången infektion av omikron.

En liten sinnesundersökning vore kanske på sin plats. Är bra veta att myndigheterna är vid sina sinnes fulla bruk när det beslutas saker.
Citera
2022-02-03, 10:04
Medlem
Den 9:e februari öppnar man Pandoras ask
Citera
2022-02-03, 10:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Detta sa man inget om på presskonferensen, men på FoHM:s hemsida står det:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/februari/de-flesta-atgarder-mot-covid-19-upphor-den-9-februari/

Fy fan vad underbart att den breda allmänheten inte längre pushas att stoppa pinne i näsan.

Då stänger vi denna tråd. Vad ska du göra nu om dagarna Imbilden?
Schyst att det gäller även ovaccinerade till skillnad från senaste gången man slutade att testa brett den 1 nov.

Den här gången kan vi väl gissa på att beslutet ligger mer en de 20 dagar som gällde senaste gången?

En aningen veliga skulle jag påstå. Men har man gissat fel på smitto toppen igen så är det kanske bättre att sluta testa en att göra nya scenarier.
Citera
2022-02-03, 10:12
Medlem
Ser att ingen av våra styrande fortsatt lyckats upptäcka naturlig immunitet.
Dvs det som ger bättre och längre skydd än vaccin och är tillsammans med ett mildare virus orsak till att vi kan förklara pandemin över.
Citera
2022-02-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Av mig fetat.

Det är ju inte jätte konstigt att tro det. Vi måste ju alla få ha olik uppfattningar.
– Sverige är också minst ett par veckor efter andra nordiska länder och därför borde vi ha mer is i magen.

Så det verkar inte vara en uppfattning som bara finns på fb hos ett fåtal. Det är ändå något man kan läsa i våra största medier.

Jag får nog förtydliga så du inte blir alldeles till dig. Själv har jag ingen uppfattning om situationen, jag har bara noterat att situationen bedömds olika och bara ett fån skulle nedvärdera andras uppfattning.
Det är ju tveksamt om smittspridning kan gå mycket snabbare än så här? En halv miljon smittade svenskar i veckan utan tillstymmelse till överbelastning på IVA.

Vi skulle behöva komma upp i flera miljoner smittade per vecka för att det ska bli ett allvarligt problem. Det finns nog inte tillräckligt många svenskar för att det ska kunna hända. En halv miljon insjuknade per vecka är vad alla andra halsvirus orsakar sammanlagt ett normalt år utan några som helst restriktioner.
Citera
2022-02-03, 10:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju tveksamt om smittspridning kan gå mycket snabbare än så här? En halv miljon smittade svenskar i veckan utan tillstymmelse till överbelastning på IVA.

Vi skulle behöva komma upp i flera miljoner smittade per vecka för att det ska bli ett allvarligt problem. Det finns nog inte tillräckligt många svenskar för att det ska kunna hända. En halv miljon insjuknade per vecka är vad alla andra halsvirus orsakar sammanlagt ett normalt år utan några som helst restriktioner.
Jag håller inte med Fredrik Elgh, jag trodde jag var tydlig med det. Jag bara ville belysa att uppfattningen om läget är delat.

En halv miljon betyder 20 veckor, över fyra månader innan alla blivit smittade. Men många av de över 60 tror jag tänker undvika att bli smittade. Jag har ju barn och enligt lag måste jag smittas annars blir det böter och problem med myndigheter.

Jag kan ju tycka att om man vill låta sig smittas borde få vara en valmöjlighet. Men som läget är nu är det till samhällets fördel att se så många smittade som möjligt med kanske ett mindre antal av de äldre.

Det var ganska länge sedan denna väg valdes för oss, smittan måste bara nötas i genom om om och om igen, så tur att vi fick omikron så att det går med minder problem. Kanske vi ska hoppas på återinfektion med BA.2 om några veckor. Blir lång kurva men oj, vad tåliga vi kommer att bli, allt likt den tidigaste plan.
Citera
2022-02-03, 10:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Om det är platta till kurvan man vill bör man släppa på alla restriktioner vid samma tidpunkt vi når toppen av kurvan.

Men platta till kurvan är kanske inte något man ens tänker på längre. Man vill bara nöta igenom befolkningen så många gånger som möjligt så att tillslut covid är något som våra kroppar är vana att bekämpa minst en gång om året.

Perfekt då om vi alla kan hinna med BA2 också innan våren.

behöver inte platta till då inte så många kräver vård... bättre nå så många som möjligt med viruset istället för maximal flockimmunitetseffekt
Citera
2022-02-03, 10:33
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Av mig fetat.

haha kom igen, vad gör du själv med detta inlägg??? är du bättre? självinsikt? är detta ett debattforum med olika åsikter?

menar du att vi ska komma överens om att du bestämmer vad som är rätt och så håller resten med kanske Det blir ett roligt forum.

Man kan tycka att alla hypokondriker här inne ska vara lite pålästa och kunna statistiken.
Antal smittade per capita senaste månaden leds överlägset av Danmark delvis pga extrem testning sen är det svedala som följer inte Norge och Finland.

Jag blir lite trött på den ständiga reflexmässiga reaktionen av många att Sverige alltid gör fel och grannländerna gör rätt. Till och med när idolerna runt oss lättar upp före oss så hävdar hypokondrikerna att Sverige gör fel när dom följer.
Citera
2022-02-03, 10:36
Medlem
Citat:
Jag håller inte med Fredrik Elgh, jag trodde jag var tydlig med det. Jag bara ville belysa att uppfattningen om läget är delat.

En halv miljon betyder 20 veckor, över fyra månader innan alla blivit smittade. Men många av de över 60 tror jag tänker undvika att bli smittade. Jag har ju barn och enligt lag måste jag smittas annars blir det böter och problem med myndigheter.

Jag kan ju tycka att om man vill låta sig smittas borde få vara en valmöjlighet. Men som läget är nu är det till samhällets fördel att se så många smittade som möjligt med kanske ett mindre antal av de äldre.

Det var ganska länge sedan denna väg valdes för oss, smittan måste bara nötas i genom om om och om igen, så tur att vi fick omikron så att det går med minder problem. Kanske vi ska hoppas på återinfektion med BA.2 om några veckor. Blir lång kurva men oj, vad tåliga vi kommer att bli, allt likt den tidigaste plan.
Det är ju som att svära i kyrkan, men det är ju en öppen fråga om det inte är bättre att smittas nu även om man är gammal. Det finns ju en betydande risk att vi kommer få framtida utbrott av mindre snälla varianter, där man kanske hade haft fördel av att ha haft omicron.

Problemet med en sån rekommendation är att det skulle öka den kortsiktiga dödligheten. Det är inte självklart att det är bättre att ta en låg risk idag för att undvika en lite högre risk om ett år. Det kan ju också komma bättre vaccin för riskgrupperna. I det fallet kan det löna sig att undvika sjukdom idag och skjuta upp sin risk.

Samtidigt tror jag att många som inte haft covid mår psykologiskt sämre. Alltså att man går runt med en latent oro i kroppen för vad som händer när man väl smittas. Det är ju onekligen en viss lättnad att ha haft viruset. Det här tror jag är ett större problem än man känns vid. Att äldre får försämrad livskvalitet av att leva med ambitionen att undvika att smittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in