Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är ju tveksamt om smittspridning kan gå mycket snabbare än så här? En halv miljon smittade svenskar i veckan utan tillstymmelse till överbelastning på IVA.
Vi skulle behöva komma upp i flera miljoner smittade per vecka för att det ska bli ett allvarligt problem. Det finns nog inte tillräckligt många svenskar för att det ska kunna hända. En halv miljon insjuknade per vecka är vad alla andra halsvirus orsakar sammanlagt ett normalt år utan några som helst restriktioner.
Jag håller inte med Fredrik Elgh, jag trodde jag var tydlig med det. Jag bara ville belysa att uppfattningen om läget är delat.
En halv miljon betyder 20 veckor, över fyra månader innan alla blivit smittade. Men många av de över 60 tror jag tänker undvika att bli smittade. Jag har ju barn och enligt lag måste jag smittas annars blir det böter och problem med myndigheter.
Jag kan ju tycka att om man vill låta sig smittas borde få vara en valmöjlighet. Men som läget är nu är det till samhällets fördel att se så många smittade som möjligt med kanske ett mindre antal av de äldre.
Det var ganska länge sedan denna väg valdes för oss, smittan måste bara nötas i genom om om och om igen, så tur att vi fick omikron så att det går med minder problem. Kanske vi ska hoppas på återinfektion med BA.2 om några veckor. Blir lång kurva men oj, vad tåliga vi kommer att bli, allt likt den tidigaste plan.