2022-02-03, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.solenerginyheter.se/20220202/2496/svenskarna-vill-att-det-privata-solcellsbestandet-fordubblas-i-ar
Nästan var tredje husägare anger också ett ökat värde på huset som anledning att installera solpaneler. Undersökningar från Mäklarstatistik har också visat att hus med solpaneler både får fler besökare på visningar och fler budgivare.

Det blev jag lite förvånad över. Hade kanske trott att folk skulle uppfatta solpanelerna som lite förfulande. Många bryr sig ju mycket om yta. Och är inte så rationella.

Beror ju helt på. I ett nybyggt hus med svarta tegelpannor tänker man knappt på solpaneler. I ett gammalt 1920 tals hus med lerpannor däremot ser det totalt förjävligt ut varför ingen med sådana hus skaffar solpaneler.
2022-02-03, 06:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabuschthor123
Förstår fortfarande inte varför ni hakar upp er på detta med utbildning. Jag har hög utbildning och välbetalt chefsjobb men jag glider ju fortfarande runt med kallingar och en bärs i näven och lyssnar på metal på helgerna. Fattar inte varför man skulle vara mer svennig bara för att man har en utbildning.

Känner du dig hemma på Båda strand och Ullared?
2022-02-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det där är lite intressant för jag hamnade en gång i en diskussion med folk som lämnat landet. Då kryper det fram att dom inte skriver ut sig. Och skälet är att när dom blir sjuka vill dom komma hemfarande och få svenska sjukvård.

Jag kan vara ganska negativ till offentlig sektor. Men sjukvården bestäms ganska mycket av den utrustning och läkemedel som kan köpas in. Och den köps från privat sektor.
Dvs det som har mest betydelse är BNP/Capita i landet. Det bestämmer vad sjukvården har råd att köpa. Och i de flesta länder är det mindre än i Sverige.

Vidare så ser jag ju inte riktigt att bostadspriserna sjunker.

Du och andra som konstruerar scenarion där bostadspriserna faller och ibland gjort så i 20 år, borde väl någon gång undra varför era "observationer" inte stämmer med verkligheten.
Om jag får fel någon gång så tar jag iaf och tar reda på varför det inte stämde så att jag inte skall göra om det misstaget.

Det är blandat där. Många stannar kvar i den svenska sjukförsäkringen initialt. Speciellt om de flyttar inom EU. Det innebär att de kan utnyttja det lokala sjukvården om de blir akut sjuka, exvis corona. Det enligt EU-regler. Om det skulle behövas planerad vård kommer de väl till Sverige, men ingen jag pratat med har räknat med behov av planerad vård.

De som flyttat sin firma till andra länder har naturligtvis lämnat det svenska systemet. Det finns länder som ger fri invandring för folk som flyttar sitt företag till landet. De som flyr det svenska skolsystemet måste vanligtvis folkbokföra sig i det nya landet för att få in ungarna i de skolor.

Jag vet inte om de här svenska "flyktingarna" gör så stora vågor i statistiken, inte bostadsstatistiken heller. De är få jämfört med invällande pizzabud och liknande. Men de svenska flyktingarna (även invandrare som flyttar ut) är sådana som betalar hög skatt och har hög konsumtion och är en förlustaffär samtidigt som de ersätts invandrare/flyktingar som också är en förlustaffär, många av dem livet ut. Bara experter som rekryterats av svenska arbetsgivare går med vinst i Sverige dag ett.

Det är också intressant att en intervjuad mäklare berättade att det finns många bitcoin- och aktiemiljonärer bland dem som pressat upp priserna på åtråvärda bostäder här i Stockholm. Har ett par sådana i bekantskapskretsen. Ungdomar. Glädjande att de blivit "rika" tidigt även om jag definierar inte rikedom med bas som bostad. Men bra start blir det för dem. De planerar skaffa en stor barnaskara. Har råd med det nu.
2022-02-03, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Priserna har fallit 10% i USA.

Och stefan ingves:

Enligt Ingves behöver den samlade ekonomiska politiken fokusera mer på att motverka riskerna med de ökade skulderna. Lämpligast är att använda riktade strukturella åtgärder, väl utformade finansiella ramverk och makrotillsynsåtgärder.

Han upprepade också sin efterlysning av breda reformer inom bostads- och skattepolitiken för att lösa de grundläggande problemen kopplade till bostadsmarknaden och hushållens höga skuldsättning.

"Om de inte genomförs i den utsträckning som krävs ökar behovet av makrotillsynsåtgärder. Det är också fortsatt viktigt att bankerna tar höjd för riskerna med utlåningen till kommersiella fastigheter", sade Stefan Ingves.

Snart smäller det!

"Snart smäller det" Kajusi är tillbaka med fler bevingade citat. Du har skrivit liknande i tråden i 10 år och ingenting har hänt
2022-02-03, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabuschthor123
Förstår inte varför mina anekdoter skulle vara mindre sanna än andras. Jag är åtminstone övertygad om att du är i minoritet. Svenskar vill bo med svenskar, så är det bara. Sen varför utbildningsnivå skulle ha något med saken att göra förstår jag inte, det är ju inte så att du frågar grannen om vilken högskola han/hon gått på och sen kollar betygen. Förstår inte varför utbildningsnivå ens skulle vara kopplat till en människas beteende.

Faktum är att när blattarna börjar flytta in så spelar det ingen roll hur skötsamma föräldrarna är, de får ungar som härmar sina idoler i svart amerikansk populärkultur, de firar persiskt nyår med tillhörande fester och sina pizzabagarsläktingar som glider dit i BMW och det är ett jävla spring med övriga släktingar och kalas hela tiden.

När jag var liten hade vi en invandrarfamilj inom ett område om 10 kvarter, ALLA visste vilka de var eftersom de var högljudda, hade fester konstant och deras ungar var helt jävla sanslöst jobbiga dampbarn, precis som alla babbeungar är. Föräldrarna minns jag som jättetrevliga och jag vet att mina föräldrar tyckte detsamma. De gillade dock inte barnens hyss och det faktum att vi fick skadedjur i kvarteret p.g.a. dem. Mig veterligen hade de hög utbildning som du så gärna efterfrågar hos grannar. Dessa var inte ens MENA utan asiater.

Jag upprepar: svenskar vill bo med svenskar. Tro inget annat. Sen att folk i den här tråden inte tror att detta är framtiden är bara naivt, MENA-blattar är 1/5 av vår befolkning just nu och det kommer inte minska. Ni får göra som ni vill men jag och frugan kommer att lämna Stockholm för jag vill inte ha mina barn i skola med negerungar.

99.9% av alla svenskar är helt fine med att en högutbildad Britt eller Holländare bor granne med dem.
2022-02-03, 09:22
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
99.9% av alla svenskar är helt fine med att en högutbildad Britt eller Holländare bor granne med dem.

Ja självklart, sannolikheten att de ska knivråna mig är rätt mycket lägre än att en neger gör det.
2022-02-03, 09:27
Medlem
Citat:
"Snart smäller det" Kajusi är tillbaka med fler bevingade citat. Du har skrivit liknande i tråden i 10 år och ingenting har hänt

"Banken SBAB höjer listräntan på bolån för samtliga bindningstider efter att ”kraftigt stigande marknadsräntor” resulterat i ökade upplåningskostnader för banken."

lugn i båten nu flanders, jag vet att du köpte på toppen 2017 och har väntat ända sedan dess att break even bara för att det ska vända igen neråt nu.
2022-02-03, 10:22
Medlem
Citat:
Stämmer bra det. Samtidigt vill 99,99999% av svenskar inte bo med bara MENA invandrare som grannar.
2022-02-03, 10:45
Avslutad
Citat:
"Banken SBAB höjer listräntan på bolån för samtliga bindningstider efter att ”kraftigt stigande marknadsräntor” resulterat i ökade upplåningskostnader för banken."

lugn i båten nu flanders, jag vet att du köpte på toppen 2017 och har väntat ända sedan dess att break even bara för att det ska vända igen neråt nu.

Haha när smäller det exakt Kajusi? Och hur många % ska marknaden sjunka nu igen?

Ska jag dra fram alla dina tidigare totalt felaktiga profetior igen? :-D
2022-02-03, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Stämmer bra det. Samtidigt vill 99,99999% av svenskar inte bo med bara MENA invandrare som grannar.

Beror nog på. Ingen i mim byggnad har några problem med att vi har några superhögutbildade stenrika och sekulära mena-människor i huset.

Hade Böda eller Ullared WT flyttat in däremot hade nog fler knorrat. Men chansen att de ska ha råd med lägenhet för över 150k per kvm är rätt obefintlig
2022-02-03, 11:10
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Beror nog på. Ingen i mim byggnad har några problem med att vi har några superhögutbildade stenrika och sekulära mena-människor i huset.

Har du någonsin träffat någon sådan?
2022-02-03, 11:20
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Listräntor säger inte mycket, det är främst en ränta de kan lura på personer som inte förhandlar eller jämför banker.

Tror du att SBAB erbjuder en ränta på 2% när en kund ringer in och säger "Nischbanken erbjuder 0,9% och HSB erbjuder 1,2%, vad erbjuder ni?"

Upplåningskostnader är rena floskler, det finns fortfarande rejäla marginaler de kan ta av, marknadsandelar är allt idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in