2022-02-02, 22:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kan inte någon presentera data på återinfektioner med omikron Ba.1 och Ba.2?
Jag ser bara att folk skriver det hela tiden, men inga siffror från något land tyder på det..
Jag tror att vi behöver vänta och se. Det är lite förtidigt att slå fast något. Men visst sker det. Men frågan är, kommer det ske enbart med ett mindre antal fall eller är det något vi alla kan se fram emot?
Israel finds a handful of cases of individuals who were infected with original BA1 Omicron strain and have now come down with BA2 as well, not yet clear if they were vaccinated

The cases are in the single digits, and it was not clear whether those people had underlying conditions, but Channel 12 noted it raises concerns, should numbers grow.
https://www.timesofisrael.com/several-cases-of-omicron-reinfection-said-detected-in-israel-with-new-ba2-strain/

Jag fattar att du är otålig. Vi kommer att få svar till slut.
Citera
2022-02-02, 23:11
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/virusforskarens-larm-hogsta-smittoppen-sen-vi-borjade-mata/

Obegripligt att man släpper på alla restriktioner.
Citera
2022-02-02, 23:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-om-viruset-jag-tar-ingen-hansyn/

Den här gamlingen som varit med så mycket i tv håller inte ens avstånd
Ändå har han klarat sig från att bli smittad.

Men som han säger, åldringar och skröpligar, är inte det lite nedlåtande. Speciellt när han tillhör gruppen själv fast han verkar helt omedveten om att han gör det. Jag tycker han rör sig dåligt, har svårt att gå.

Här är länken till intervjun i studio ett.
https://sverigesradio.se/artikel/who-varnar-samtidigt-som-manga-lander-slapper-pa-restriktioner
Citera
2022-02-02, 23:18
Medlem
Agphyss avatar
haha alla jävla grinapor som inte gillar nya beslutet vill bara rida Corona tåget och jobba/plugga hemifrån, självklart vill man det. Nu är det roliga över era jävla soffknullare, dags att sätta på kaffet och vakna upp som de vanliga arbetarna och raska sig mot jobbet. inge mer jobb & Netflix. Förstår varför vissa inte vill att pandemin inte ska vara över 😂😂
Citera
2022-02-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag bryr mig för att folk påstår saker utan att presentera en enda undersökning som pekar i ens lite i den riktningen..

Det finns undersökningar som visar att naturlig immunitet minskar effekt av nästa infektion eller förhindrar den.
Har du missat det?
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/virusforskarens-larm-hogsta-smittoppen-sen-vi-borjade-mata/

Obegripligt att man släpper på alla restriktioner.
Håller med, så går det ett tag smittan börjar skenar och man måste införa restriktioner igen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Sätt som motkrav att munskydd måste bäras i alla offentliga miljöer för att restriktionerna tas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Motkrav till vem?
Varför?
Ingen tvingar dig att inte ha eller att gå ut ur källaren.

Tyvärr har väl regeringen tänkt likadant, även om det inte handlar om munskydd. Säkerligen kommer de att försöka stigmatisera de ovaccinerade lite mer. De kommer inte att släppa den biten helt, det tror jag inte. Trots att de borde förstå att de ovaccinerade som inte har haft covid nu kan räknas på en tumme och därmed inte utgör någon risk för vare sig den övriga befolkningen eller vårdens kapacitet.
Citera
2022-02-02, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Håller med, så går det ett tag smittan börjar skenar och man måste införa restriktioner igen.

Jag tror itne att smittan kan skena så mycket mer än den gör just nu. Det som skulle kunna påverka är väl om dödstalen börjar stiga på ett dramatiskt och oväntat sätt.

Däremot förväntar jag mig att det kommer att finnas kvar rekommendationer om att fortsätta vaccinera sig åtminstone kommer de att vara införda till nästa vinter, då kan det nog bli någon slags tillfällig lag och vaccinpass igen, om smittan ökar.

Eller så händer det något helt annat till hösten.
Citera
2022-02-03, 01:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror att med fortsatt Delta så skulle vi kunna hålla smittspridningen nere med hjälp av immuniseringen många hade via tidigare sjukdom och vaccinering - då med 3:e dosen.

3 doser skyddade bra mot smittspridning med Delta vilket visade sig under hela hösten med bara 2 doser.

Jag har hört mur många som helst bland bekanta som tagit 3 doser och ändå får alla i familjen Omikron - dvs Omkron verkar knappt stoppas av 3 doser - alla måste bli sjuka i Omikron för att det ska stoppas - kanske 2 gånger då B1 och B2 inte gav immunitet mot varandra.

Hade vi inte fått Omikron så hade sprutkarusellen varit gång nästa höst igen.
Citera
2022-02-03, 01:41
Medlem
Madagascars avatar
Finns data om vaccinstatus för dödsfallen?

De som dör nu, är de ovaccinerade?
Citera
2022-02-03, 02:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det verkar ganska märkligt att räkna på absolut riskreducering. Den siffran är ju beroende av smittspridningen vid mättillfället, och hur lång tid man mäter över. Varför vill man mäta absolut riskreducering? Är det för att vaccinmotståndarna vill kunna uppvisa en låg siffra, för att framställa vaccinet som dåligt?

Inte bara konstigt utan direkt felaktigt skulle jag vilja säga. Det sjuka är dessutom att absolut riskreducering antagligen är högre mot Omikron trots att vaccinet bevisligen fungerar sämre mot den varianten.

Helt klart har vaccinmotståndare anledning att vilja framställa vaccin i så dålig dager som möjligt.
Citera
2022-02-03, 05:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag tror itne att smittan kan skena så mycket mer än den gör just nu. Det som skulle kunna påverka är väl om dödstalen börjar stiga på ett dramatiskt och oväntat sätt.

Däremot förväntar jag mig att det kommer att finnas kvar rekommendationer om att fortsätta vaccinera sig åtminstone kommer de att vara införda till nästa vinter, då kan det nog bli någon slags tillfällig lag och vaccinpass igen, om smittan ökar.

Eller så händer det något helt annat till hösten.
Den sista meningen är det vi får leva med något/några år till tror jag.
Ingen vet hur viruset kommer att förändras, bara att det kommer att förändras.

Sannolikt blir det vaccination av 60+ och riskgrupper hösten 2022 oavsett hur viruset utvecklas. Hur det blir med den övriga befolkningen återstår att se,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in