Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag tror att med fortsatt Delta så skulle vi kunna hålla smittspridningen nere med hjälp av immuniseringen många hade via tidigare sjukdom och vaccinering - då med 3:e dosen.
Ja, men hur länge hade vi kunnat göra det innan vi hade en annan mutation? Dessutom uppstod inte omicron bland människor så vi hade inte kunnat skydda oss från omicron även om alla blivit vaccinerade.
Citat:
3 doser skyddade bra mot smittspridning med Delta vilket visade sig under hela hösten med bara 2 doser.
Så jävla bra var den inte här i Spanien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag har hört mur många som helst bland bekanta som tagit 3 doser och ändå får alla i familjen Omikron - dvs Omkron verkar knappt stoppas av 3 doser - alla måste bli sjuka i Omikron för att det ska stoppas - kanske 2 gånger då B1 och B2 inte gav immunitet mot varandra.
Ja, jag förstod det där i princip med en gång. Det är det jag menar med kristänkande. Att lära sig tänka i en fluid situation är något som man måste träna upp. Jag fattar att du inte riktigt kopplar logiken men det är för att när situationen ändrar sig så ändrar sig också förutsättningarna för att lyckas med de strategier som finns tillgängliga. Förutsättningen för att hinna immunisera befolkningen för omicron via vaccin var borta redan dagen när vi upptäckte den.