2022-02-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sjukhusanställda är fly förbannade över beslutet.
Bullshit! Möjligtvis två stycken som du pratat med. Dock gnäller ju alltid sjukhusanställda. Kan det vara det yrkesgrupp som gnäller mest i Sverige? Riktigt sopiga och oproffsiga.
Citera
2022-02-02, 21:13
Medlem
Sätt som motkrav att munskydd måste bäras i alla offentliga miljöer för att restriktionerna tas bort.
Citera
2022-02-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Seriöst, det har gått två år och du förstår fortfarande inte hur pandemier fungerar? Trodde du på riktigt att vi skulle få slut på pandemin innan alla blir immuniserade? Alla normalbegåvade förstod att omicron var omöjlig att stoppa.

Ja. Deltan dödar fler. Helt odiskutabelt. Deltan dödar 10 gånger fler. Däremot så smittar inte deltan alls lika mycket. Det betyder inte att omicron dödar fler RELATIVT TILL HUR MÅNGA SOM BLIR SMITTADE. Om omicron inte dykt upp så skulle smittvågen av deltan varit betydligt längre.

Också betydligt färre dödsfall så immuniseringen genom tidigare sjukdom och vaccineringen kunde hålla nere smittspridningen.
Citera
2022-02-02, 21:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Sätt som motkrav att munskydd måste bäras i alla offentliga miljöer för att restriktionerna tas bort.

Nej.
Citera
2022-02-02, 21:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Också betydligt färre dödsfall så immuniseringen genom tidigare sjukdom och vaccineringen kunde hålla nere smittspridningen.

Men du borde klara av att göra beräkningen i huvudet att 10 gånger lägre dödsfall är mindre än den immunisering vi uppnått i november via naturlig immunitet plus vaccin. Det är inte raketvetenskap, det är något som du borde klara av i nattmössan. Visst kunde vi hoppats på att fler vaccinerat sig innan omicron slog till men omircon kom antagligen från djur och inte från människor så vi hade aldrig stoppat omicron även om alla människor i hela världen vaccinerats innan september.

Jag föreslår att du tittar mer på filmer om krishantering, spelar spel som handlar om krishantering etc så du tränar förmågan att tänka under tidspress för det här är en typ av saker som du borde förstått redan i januari 2020.
Citera
2022-02-02, 21:39
Medlem
Citat:

Motkrav till vem?
Varför?
Ingen tvingar dig att inte ha eller att gå ut ur källaren.
Citera
2022-02-02, 21:42
Avslutad
Intressant forskning (Men vem vet hur vissa delar kan tolkas taget ur sitt sammanhang)

Citat:
"Genvariant arv från neandertalare

Under covid-19-pandemin har flera studier undersökt hur genetiska faktorer påverkar hur svårt sjuk man blir i covid-19. I en studie, som Läkemedelsvärlden tidigare har skrivit om, har forskare från bland annat Karolinska institutet identifierat 13 specifika genvarianter som har koppling till svår sjukdom. Den viktigaste av dessa är en del av det genetiska arv från neandertalare som nutida människor bär på.

Studier har också visat att ett särskilt stycke DNA, även det nedärvd från neandertalare, minskar risken att hamna på intensivvårdsavdelning på grund av covid-19 med cirka 20 procent.

Detta DNA-stycke är dock långt och innehåller många olika genvarianter, vilket har gjort det svårt att veta exakt vilken genvariant det är som skyddar. Att specificera genvarianten är viktigt för att kunna ta fram läkemedel.

Studerade personer med afrikanskt ursprung

För att ta reda på vilken genvariant det rör sig om har forskarna i den nu aktuella metastudien tittat på individer som endast hade delar av detta DNA-stycke. Då nedärvningen från neandertalarna skedde efter utvandringen från Afrika tittade forskarna på individer med afrikanskt ursprung som alltså saknar detta arv från neandertalarna, och därmed också majoriteten av det aktuella DNA-stycket.

Forskarna kunde se att de personer som huvudsakligen hade afrikanskt ursprung hade samma skydd som personer med europeisk härkomst. Det gjorde att de kunde identifiera skillnaden i DNA:t som faktiskt skyddar mot covid-19.

I analysen ingick 2 787 covidpatienter med afrikanskt ursprung som var inlagda på sjukhus, samt 130 997 patienter i en kontrollgrupp från sex kohortstudier. Resultatet visade att 80 procent av personerna med afrikanskt ursprung bar på den skyddande genvarianten. Detta jämfördes med en den tidigare ovan nämnda metastudie som identifierade 13 genetiska riskfaktorer.

Inkludera personer med olika härkomst viktigt

Trots att det nu sker omfattande samarbeten mellan forskare i olika delar av världen som möjliggör undersökningar av genetiska riskfaktorer hos en bredare mångfald, sker majoriteten av all forskning fortfarande på människor med europeisk härkomst.

Forskarna poängterar att resultaten i den här studien understryker vikten av kliniska studier som innefattar människor med olika ursprung.

– Den här studien visar hur viktigt det är att inkludera individer med olika härkomst. Hade vi bara studerat en grupp hade vi inte lyckats identifiera genvarianten i det här fallet, säger studiens korresponderande författare Hugo Zeberg, biträdande lektor vid institutionen för neurovetenskap på Karolinska institutet."

https://www.lakemedelsvarlden.se/ny-upptackt-om-genvariant-som-skyddar-mot-covid-19/
Citera
2022-02-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du borde klara av att göra beräkningen i huvudet att 10 gånger lägre dödsfall är mindre än den immunisering vi uppnått i november via naturlig immunitet plus vaccin. Det är inte raketvetenskap, det är något som du borde klara av i nattmössan. Visst kunde vi hoppats på att fler vaccinerat sig innan omicron slog till men omircon kom antagligen från djur och inte från människor så vi hade aldrig stoppat omicron även om alla människor i hela världen vaccinerats innan september.

Jag föreslår att du tittar mer på filmer om krishantering, spelar spel som handlar om krishantering etc så du tränar förmågan att tänka under tidspress för det här är en typ av saker som du borde förstått redan i januari 2020.

Jag tror att med fortsatt Delta så skulle vi kunna hålla smittspridningen nere med hjälp av immuniseringen många hade via tidigare sjukdom och vaccinering - då med 3:e dosen.

3 doser skyddade bra mot smittspridning med Delta vilket visade sig under hela hösten med bara 2 doser.

Jag har hört mur många som helst bland bekanta som tagit 3 doser och ändå får alla i familjen Omikron - dvs Omkron verkar knappt stoppas av 3 doser - alla måste bli sjuka i Omikron för att det ska stoppas - kanske 2 gånger då B1 och B2 inte gav immunitet mot varandra.
Citera
2022-02-02, 22:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tror att med fortsatt Delta så skulle vi kunna hålla smittspridningen nere med hjälp av immuniseringen många hade via tidigare sjukdom och vaccinering - då med 3:e dosen.

Ja, men hur länge hade vi kunnat göra det innan vi hade en annan mutation? Dessutom uppstod inte omicron bland människor så vi hade inte kunnat skydda oss från omicron även om alla blivit vaccinerade.

Citat:
3 doser skyddade bra mot smittspridning med Delta vilket visade sig under hela hösten med bara 2 doser.

Så jävla bra var den inte här i Spanien.

Citat:
Jag har hört mur många som helst bland bekanta som tagit 3 doser och ändå får alla i familjen Omikron - dvs Omkron verkar knappt stoppas av 3 doser - alla måste bli sjuka i Omikron för att det ska stoppas - kanske 2 gånger då B1 och B2 inte gav immunitet mot varandra.

Ja, jag förstod det där i princip med en gång. Det är det jag menar med kristänkande. Att lära sig tänka i en fluid situation är något som man måste träna upp. Jag fattar att du inte riktigt kopplar logiken men det är för att när situationen ändrar sig så ändrar sig också förutsättningarna för att lyckas med de strategier som finns tillgängliga. Förutsättningen för att hinna immunisera befolkningen för omicron via vaccin var borta redan dagen när vi upptäckte den.
Citera
2022-02-02, 22:13
Medlem
Citat:

Kan inte någon presentera data på återinfektioner med omikron Ba.1 och Ba.2?
Jag ser bara att folk skriver det hela tiden, men inga siffror från något land tyder på det..
Citera
2022-02-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kan inte någon presentera data på återinfektioner med omikron Ba.1 och Ba.2?
Jag ser bara att folk skriver det hela tiden, men inga siffror från något land tyder på det..

Vem bryr sig.
Omicron är redan mild.
Får du det igen blir det ännu mildare.
Citera
2022-02-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vem bryr sig.
Omicron är redan mild.
Får du det igen blir det ännu mildare.

Jag bryr mig för att folk påstår saker utan att presentera en enda undersökning som pekar i ens lite i den riktningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in