2022-02-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad fan spelar det för roll?

Om Omikron dödar en tiondel så många per fall som t ex Delta men smittspridningen blir 20 gånger så hög så kommer det ju ännu dö fler?

Det dör fler nu i Spanien med Omikron än det gjorde under Delta.

Dödstalen i Spanien är på väg upp och vad de kommer hamna på vet vi inte. I Sydafrika pekade fallen 18:e December och ökningen av dödstalen har inte slutat än - mer än en månad efter smittopeaken.

Spaniens smittotopp var den 17:e Januari - om samma sak sker i Spanien så kommer alltså dödstalen att öka några veckor till eller mer.
Det beror väl på hur de dör? Det är inte antalet döda som är problemet utan den sk belastningen på vården.
Citera
2022-02-02, 20:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Bara jag som reagerar på att det endast finns ca 2,2 miljoner bekräftade fall i Sverige, och folk säger att pandemin är över?

Vi har ju inte ens smittat 25% av befolkningen ännu.
Och just ordet "immunitet"..
Det finns ingen immunitet.
Du kan ha antikroppar från antingen vaccin eller tidigare infektion som skydd i ett par månader.

Om 2,2 miljoner är bekräftat smittade så är mörkertalet sannolikt minst lika stort. De flesta får ju inte ens symptom och vet inte om att de varit smittade.

Men oavsett, det cirkulerar inte något farligt virus just nu, alltså pågår ingen pandemi.
Citera
2022-02-02, 20:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om Omikron dödar en tiondel så många per fall som t ex Delta men smittspridningen blir 20 gånger så hög så kommer det ju ännu dö fler?

Ja men inte procentuellt fler. Det är en tiondel så många som dör nu i Spanien jämfört med hur många som blev smittade i november.

Citat:
Det dör fler nu i Spanien med Omikron än det gjorde under Delta.

Nej. Titta på hur många som blev smittade i november så ser du att det är 10 gånger färre nu.

Citat:
Spaniens smittotopp var den 17:e Januari - om samma sak sker i Spanien så kommer alltså dödstalen att öka några veckor till eller mer.

Nej, det kommer peaka den här veckan.
Citera
2022-02-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det här hade jag missat:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2022/01/upphavande-av-covid-19-lagen-och-lagen-om-tillfalliga-smittskyddsatgarder-pa-serveringsstallen/

Visste inte att regeringen har skickat en remiss om att pandemilagen och lagen om tillfälliga åtgärder på serveringsställen ska upphöra i slutet av mars månad 2022.
Orkar inte kolla din länk men är det inte det om att när de nu senast förlängde lagen till slutet av maj så fick regeringen till sig av riksdagen att komma med förslag om att avsluta den redan i slutet av mars? De var tydligen tvungna att göra på det viset av någon "juridisk" anledning. Majoriteten i berört utskott ville bara förlänga den till slutet av mars.
Citera
2022-02-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men inte procentuellt fler. Det är en tiondel så många som dör nu i Spanien jämfört med hur många som blev smittade i november.

Nej. Titta på hur många som blev smittade i november så ser du att det är 10 gånger färre nu.

Nej, det kommer peaka den här veckan.

Du har ett väldigt konstigt sätt att räkna.

Jag räknar dödsfall nu.

Hur kan du påstå att det är färre dödsfall nu när det bevisligen avlider fler per dag än under Delta?

Det dör fler nu i Spanien än under Delta - Omikron är mildare så det blir färre dödsfall per fall men Omikrons smittspridning är så mycket högre att det ändå avlider fler nu.
Citera
2022-02-02, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har ett väldigt konstigt sätt att räkna.

Jag räknar dödsfall nu.

Hur kan du påstå att det är färre dödsfall nu när det bevisligen avlider fler per dag än under Delta?

Det dör fler nu i Spanien än under Delta - Omikron är mildare så det blir färre dödsfall per fall men Omikrons smittspridning är så mycket högre att det ändå avlider fler nu.

Återkom när du förstår vad ordet "relativt" betyder. Som i relativt till hur många som blir smittade. Om omicron varit lika dödlig som deltan i november hade det dött 1700 stycken om dagen nu. Men det gör inte det.
Citera
2022-02-02, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Orkar inte kolla din länk men är det inte det om att när de nu senast förlängde lagen till slutet av maj så fick regeringen till sig av riksdagen att komma med förslag om att avsluta den redan i slutet av mars? De var tydligen tvungna att göra på det viset av någon "juridisk" anledning. Majoriteten i berört utskott ville bara förlänga den till slutet av mars.

Regeringen behöver ju inte komma med ett sådant förslag, men riksdagens majoritet tyckte att de skulle göra det. Det har varit ganska tyst om att regeringen gick ut med den remissen 27 januari, tycker jag. Jag har inte läst om det någonstans. Kanske jag som har missat informationen.
Citera
2022-02-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Återkom när du förstår vad ordet "relativt" betyder. Som i relativt till hur många som blir smittade. Om omicron varit lika dödlig som deltan i november hade det dött 1700 stycken om dagen nu. Men det gör inte det.

Ja - allting är ju relativt men Omikrons extrema smittspridning och faktumet att varken vaccin eller tidigare sjukdom verkar stoppa sjukdomen särskilt bra gör att många fler blir sjuka och då dör det fler.

Sjukdom A ger 100.000 fall och 5.000 döda på 10 veckor.
Sjukdom B ger 1.000.000 fall och 10.000 döda på 10 veckor.

Du påstår just nu att Sjukdom A dödar fler.
Citera
2022-02-02, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja - allting är ju relativt men Omikrons extrema smittspridning och faktumet att varken vaccin eller tidigare sjukdom verkar stoppa sjukdomen särskilt bra gör att många fler blir sjuka och då dör det fler.

Sjukdom A ger 100.000 fall och 5.000 döda på 10 veckor.
Sjukdom B ger 1.000.000 fall och 10.000 döda på 10 veckor.

Du påstår just nu att Sjukdom A dödar fler.

Seriöst, det har gått två år och du förstår fortfarande inte hur pandemier fungerar? Trodde du på riktigt att vi skulle få slut på pandemin innan alla blir immuniserade? Alla normalbegåvade förstod att omicron var omöjlig att stoppa.

Ja. Deltan dödar fler. Helt odiskutabelt. Deltan dödar 10 gånger fler. Däremot så smittar inte deltan alls lika mycket. Det betyder inte att omicron dödar fler RELATIVT TILL HUR MÅNGA SOM BLIR SMITTADE. Om omicron inte dykt upp så skulle smittvågen av deltan varit betydligt längre.
Citera
2022-02-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Regeringen behöver ju inte komma med ett sådant förslag, men riksdagens majoritet tyckte att de skulle göra det. Det har varit ganska tyst om att regeringen gick ut med den remissen 27 januari, tycker jag. Jag har inte läst om det någonstans. Kanske jag som har missat informationen.
Jag tror att de var tvungna till det och att de inte gjort en grej av det eftersom det var så självklart att de skulle göra det.
Citera
2022-02-02, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Jag tror att de var tvungna till det och att de inte gjort en grej av det eftersom det var så självklart att de skulle göra det.

Du har sannolikt helt rätt!
Citera
2022-02-02, 21:07
Medlem
Sjukhusanställda är fly förbannade över beslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in