2022-02-02, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Tänker mest att man kan fastslå att SE medvetet inte talar sanning om vad som hände.

Vi kan inte fastslå att SE medvetet inte talar sanning om stämplingstiden.
Citera
2022-02-02, 19:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nog kan vi väl vara överens om att SE oavsett om han är skyldig eller oskyldig medvetet skarvar/hittar på/ljuger angående vad som hände under mordkvällen?
Det är nog en förutsättning för att man inte kan se SE som en möjlig GM, det vill säga att man inte förstår något så uppenbart. Åklagare Helin sa till AH (läs hotade) att "du ska tänka på vad du säger här i rätten, det är inte samma sak som när man pratar med tidningar och vid polisförhör". SE hade frikort, han har bevisligen ljugit i rätten vid åtminstone två tillfällen om utstämplingstiden, utan att ha blivit utsatt för liknade hot. Åklagarna (Helin och Almblad) får nog anses ha begått tjänstefel, man är skyldig att "föra fram även sådant som är till den åtalades fördel". Det handlade ju om det nog så viktiga styrkandet av LP:s tillförlitlighet (eller snarare otillförlitlighet) som vittne, det vill säga hur mycket den påverkats av chocken.

Om inte tjänstefelbrottet vore preskriberat så skulle jag anmäla dessa två herrar, men (även) de här gärningsmännen är numera döda.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-02 kl. 19:29.
Citera
2022-02-02, 19:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad vill du ha sagt? Bevisa att du själv upprepar, upprepar, upprepar?

Nix. Inte en enda lögn har du bekräftat angående utstämplingstider.

Nix. Ingen risk att åtalas för mened. Uppgifterna om tiderna påverkar inte pågående brottsmål.
Känner inte till den där regeln du tar upp om mened, men det är väl klart som fan att SE:s lögner påverkade utfallet i tingsrättens fällande dom mot CP. Dels det där SE ljög om att Lisbeth skulle ha varit sansad och behärskad, och som tingsrätten uttryckligen tog fasta på sedan i domen när man bedömde tillförlitligheten i Lisbeths utpekande av CP. Sedan det där han ljög om att han skulle ha stämplat ut 23:21 också. Med den utstämplingstiden hade han ju alibi, och här kunde man då också utesluta annan gärningsman (dvs. SE), vilket kanske var en förutsättning för att kunna fälla CP för mordet.

Jag lyssnade på den där gamla inspelningen nu med Claes Borgström och Jan Mosander, och direkt efter att de har lyssnat på "SE:s berättelse" försöker de (utan någon större framgång) förstå vad SE egentligen hade i rättegången mot CP att göra (08:47 in i klippet):
https://youtu.be/Jf9IhfoNRZE?t=527

Min gissning är att CP:s försvarare Arne Liljeros kallade SE som vittne just för att lyfta fram honom lite som alternativ gärningsman. Liljeros anade nog att det i själva verket var SE som hade skjutit Palme, men på den tiden hade väl Liljeros riskerat att bli betraktad som foliehatt (eller oetisk) om han hade varit tydligare med misstankar mot SE.
Senast redigerad av Draifos 2022-02-02 kl. 19:41.
Citera
2022-02-02, 19:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är nog en förutsättning för att man inte kan se SE som en möjlig GM, det vill säga att man inte förstår något så uppenbart. Åklagare Helin sa till AH (läs hotade) att "du ska tänka på vad du säger här i rätten, det är inte samma sak som när man pratar med tidningar och vid polisförhör". SE hade frikort, han har bevisligen ljugit i rätten vid åtminstone två tillfällen om utstämlingsiden, utan att ha blivit utsatt för liknade hot. Åklagarna (Helin och Almblad) får nog anses ha begått tjänstefel, man är skyldig att "föra fram även sådant som är till den åtalades fördel". Det handlade ju om det nog så viktiga styrkandet av LP:s tillförlitlighet som vittne, det vill säga hur mycket den påverkats av chocken.

Om inte tjänstefelbrottet vore preskriberat så skulle jag anmäla dessa två herrar, men (även) de här gärningsmännen är numera döda.

"Titta vad dom sa till AH, titta vad dom sa till AH men inte till SE". Du låter som ett barn. Är det lite orättvist?

Hur hade du skrivit i din anmälan om tjänstefel? Vad är det åklagaren inte för fram? Tiden? Den förs ju fram i rätten.

Det du tänker på är att åklagare måste ta med saker som är till den åtalades fördel i förundersökningen. Åklagaren är ju inte skyldig att argumentera för allt som kan va till fördel för den åtalade.
Citera
2022-02-02, 19:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Titta vad dom sa till AH, titta vad dom sa till AH men inte till SE". Du låter som ett barn. Är det lite orättvist?

Hur hade du skrivit i din anmälan om tjänstefel? Vad är det åklagaren inte för fram? Tiden? Den förs ju fram i rätten.

Det du tänker på är att åklagare måste ta med saker som är till den åtalades fördel i förundersökningen. Åklagaren är ju inte skyldig att argumentera för allt som kan va till fördel för den åtalade.
Klicka på länkarna i det här inlägget, du behöver bara lyssna en minut på rättegångslänkarna. Lyssna gärna med kort mellanrum så blir lögnerna ännu mer påtagliga.

(FB) Skandiamannen

Man ska ha med sig att 23.19 är den tid han ursprunligen fått av RB. Om den är korrekt är ointressant för menedsbrottet, det var den tid SE hade att förhålla sig till vid alla förhör, polisförhor respektive vid rättegångar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-02 kl. 19:43.
Citera
2022-02-02, 19:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Känner inte till den där regeln du tar upp om mened, men det är väl klart som fan att SE:s lögner påverkade utfallet i tingsrättens fällande dom mot CP. Dels det där SE ljög om att Lisbeth skulle ha varit sansad och behärskad, och som tingsrätten uttryckligen tog fasta på sedan i domen när man bedömde tillförlitligheten i Lisbeths utpekande av CP. Sedan det där han ljög om att han skulle ha stämplat ut 23:21 också. Med den utstämplingstiden hade han ju alibi, och här kunde man då också utesluta annan gärningsman (dvs. SE), vilket kanske var en förutsättning för att kunna fälla CP för mordet.

Jag lyssnade på den där gamla inspelningen nu med Claes Borgström och Jan Mosander, och direkt efter att de har lyssnat på "SE:s berättelse" försöker de (utan någon större framgång) förstå vad SE egentligen hade i rättegången mot CP att göra (08:47 in i klippet):

Min gissning är att CP:s försvarare Arne Liljeros kallade SE som vittne just för att lyfta fram honom lite som alternativ gärningsman. Liljeros anade nog att det i själva verket var SE som hade skjutit Palme, men på den tiden hade väl Liljeros riskerat att bli betraktad som foliehatt (eller oetisk) om han hade varit tydligare med misstankar mot SE.

Men nu vet vi att SE kallades in för att visa att Lisbet pratat om flera gärningsmän. Så din gissning är tunn.

Särskilt med tanke på vilket tjänstefel det varit om försvarsadvokaten misstänkt en annan person och inte fört fram detta vid rättegången.
Citera
2022-02-02, 19:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men nu vet vi att SE kallades in för att visa att Lisbet pratat om flera gärningsmän. Så din gissning är tunn.
Hur vet ni det?
Citera
2022-02-02, 19:56
Medlem
Citat:
Vi kan inte fastslå att SE medvetet inte talar sanning om stämplingstiden.

Han verkar i alla fall ha problem med att minnas. Trots att han kollat upp den.
Citera
2022-02-02, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Just det, "suttit på första parkett utan att ha något att bidra med".

SE var förmodligen den ende i trakten som råkade kolla hur mycket klockan var när skotten small men inte ens det kunde han bidra med sedan, det vill säga tala om hur mycket den var. I stället kom de där sanslösa stämpelklocka-lögnerna, drygt en vecka efter mordet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-02 kl. 20:09.
Citera
2022-02-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är nog en förutsättning för att man inte kan se SE som en möjlig GM, det vill säga att man inte förstår något så uppenbart. Åklagare Helin sa till AH (läs hotade) att "du ska tänka på vad du säger här i rätten, det är inte samma sak som när man pratar med tidningar och vid polisförhör". SE hade frikort, han har bevisligen ljugit i rätten vid åtminstone två tillfällen om utstämplingstiden, utan att ha blivit utsatt för liknade hot. Åklagarna (Helin och Almblad) får nog anses ha begått tjänstefel, man är skyldig att "föra fram även sådant som är till den åtalades fördel". Det handlade ju om det nog så viktiga styrkandet av LP:s tillförlitlighet (eller snarare otillförlitlighet) som vittne, det vill säga hur mycket den påverkats av chocken.

För mig är det märkligt att man knappt verkar kunna tänka tanken att SE skarvar/ljuger. Han kan göra detta även om han är oskyldig.
Citera
2022-02-02, 20:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
För mig är det märkligt att man knappt verkar kunna tänka tanken att SE skarvar/ljuger. Han kan göra detta även om han är oskyldig.
Visst är det möjligt men undrar om det finns något vittne som jobbat så hårt för att framstå som ett viktigt vittne eller vad det nu var han var ute efter, om han nu mot förmodan var oskyldig. "Man ska vara försiktig med vad man säger i en rättssal", att ljuga i rätten är straffbart.

Det finns alldeles för många alibirelaterade lögner i hans bagage. Han är vad jag vet det enda vittnet som har ansett sig behöva hålla på med sådant.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-02 kl. 20:32.
Citera
2022-02-02, 20:17
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Cirka 3 minuter efter mordet stämmer kusligt bra med utstämplingstiden 23.19.00-23.19.59 och samtal med väktare några minuter.

Skandiamannen är sedd på mordplatsen av vittnen och LL såg när han kom:

”Han kommer från Skandiahållet ungefär tre minuter efter mordet. Han pratar med någon, sen springer han in i gränden och det är det sista jag ser av honom.
Du är säker på att det var Stig Engström du såg?
– Helt hundra. Absolut helt hundra. Jag ser honom framför mig med keps, långrock och handväska. Lite beigefärgat alltihop. Jag har sett att han själv har sagt att han var bland de första på platsen men det är helt galet.”

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/

Detta är ju ett mycket starkt vittnesmål. SE kan väl omöjligen ha hunnit skjuta, fly, springa runt och komma tillbaka från andra hållet på ca 3 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in