2022-02-02, 14:43
Medlem
Surtrutens avatar
Hur väl fungerar antigentest på Omikron?

Det som flimrat förbi är
  1. att antigentest kan visa negativt även om man hat Omikron och
  2. att antigentest kan visa positivt en vecka tio dagar efter att man är frisk.
Frågan blir ju lite extra intressant nu när OS börjar, men påverkar ju mycket även på andra vis, tex. inställda resor i onödan, smittade som inte upptäcks sprider smitta och några sitter kanske i hemkarantän i onödan.

Nu har ju det egentligen inte så stor betydelse längr om några är ute och smittar ner andra, men det är ju olyckligt om man inte får delta i OS som man satsat för de senaste åren eller inte kommer iväg på sin efterlängtade resa trots att man faktiskt är frisk.

Är det någon som har aktuell info om hur bra/dåligt/fel antigentesten visar?
Gärna länkar, så att man kan läsa orginaltexten själv.
Citera
2022-02-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
39 205 nya rapporterade fall sedan i går.

Vad hade vi förra onsdagen?

Vi har fan haft ca 40.000 fall / dag ganska länge nu.

Ponera att mörkertalet är det dubbla + alla testar inte sig + omikron ger inte alltid symtom.

Säg vi ligger på 100.000 fall dag - På en månad är det 3.000.000 nästan halva den vuxna svenska befolkningen.... Vi har legat på dessa nivåer nu ett par veckor.

Hur jävla många fler kan bli smtitade?

Siffran var runt 42 000 förra onsdagen om jag inte minns helt fel

Det är rejält med folk som smittas nu, vilket bra, på både gott och ont.
Citera
2022-02-02, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Knappast någon månad. Omikron är det som gäller nu. Danskarna fick det strax före oss ”förmodligen”
Kurvan tycker jag visar att Danmarks smittökning började ungefär en månad före Sveriges smittökning.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-24..2022-02-01&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cas es_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=EuropeanUnion ~DNK~SWE

Då har jag ju inte koll på vilken variant det är, så Omikron kanske är bara straxt före i Danmark.
Senast redigerad av Surtruten 2022-02-02 kl. 14:47.
Citera
2022-02-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kurvan tycker jag visar att Danmarks smittökning började ungefär en månad före Sveriges smittökning.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-24..2022-02-01&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cas es_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=EuropeanUnion ~DNK~SWE

Då har jag ju inte koll på vilken variant det är, så Omikron kanske är bara straxt före i Danmark.

Här är aktuella siffror från avloppet förresten.

Jag tycker det ser ut att har gått ner ordentligt, men tidningarna skriver ju något annat. Malmö är ju för fan halverat på en vecka tex..
Även många delar av Stockholm verkar ha vikt av..

https://covid19dataportal.se/sv/data_types/environment/wastewater/
Citera
2022-02-02, 14:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Japp, än så länge verkar inte vitushalterna i avloppsvattnet minska, Göteborg undantaget.
Malmö planar ut.

Jag hade nog både trott och hoppats att både antalet sjuka och smittspridningen vänt.
Det kan inte vara långt kvar.
Spännande att se hur nästa provperiod ser ut.

Edit
Tittar man på smittkurvan så ligger Sverige inledningsvis rätt långt Efter Danmark, någon månad.
Samtidigt ser man förhoppningsvis en vändning både i Sverige och Danmark nu.

Ja, så blir det nog, men som jag skrivit tidigare tror jag det råder stora lokala variationer. Blir lätt att Sverige översätts till Stockholm, Göteborg och Malmö, samtidigt som halva befolkningen bor på andra ställen i Sverige. Finns säkerligen orter i mellansverige och i norrland som har en helt annan utveckling.
Citera
2022-02-02, 15:00
Medlem
Är seriöst trött på se folk med mask å skit. Det är fan dags att gå vidare nu. Det är bara några få hypokondriker kvar som biter sig fast samt ett gäng skitpolitiker på vänsterkanten som beter sig allt mer som desperata diktatorer (Trudeau, Makron). Skiten är över. Bara att gå vidare nu. I princip alla jag känner har haft Omicron nu och det är samma för både vaccinerade och ovaccinerade, dvs bara som en lättare influensa. Vi har slängt bort två jävla år på den här skiten. Fy fan, jag kräks.
Citera
2022-02-02, 15:03
Medlem
3:e dagen hemma efter att ha testat positivt i måndags morse. Nästan symptomfri. Knappt fuktig i näsan. Lite små-öm i halsen på morgonen, lite feberkänsla utan att ha någon feber. Dåligt med lukt och smak. Mao, knappt något jag tidigare skulle ha reflekterat över denna årstiden, innan jag hade gått till jobbet som vanligt. Då hade det inte blivit mycket jobb under höst/vinter.

Känns inte direkt dödligt än så länge. Detta är helt annat än tidigare varianter, även om det varit mycket skräckporr över dessa också. Mer som att det blir skönt att få det gjort. Tror i stort sett alla kommer komma i kontakt med Omikron. Inte alla kommer ens märka av det. Perfekt med andra ord. Blir som ett live-vaccin.
Citera
2022-02-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Är seriöst trött på se folk med mask å skit. Det är fan dags att gå vidare nu. Det är bara några få hypokondriker kvar som biter sig fast samt ett gäng skitpolitiker på vänsterkanten som beter sig allt mer som desperata diktatorer (Trudeau, Makron). Skiten är över. Bara att gå vidare nu. I princip alla jag känner har haft Omicron nu och det är samma för både vaccinerade och ovaccinerade, dvs bara som en lättare influensa. Vi har slängt bort två jävla år på den här skiten. Fy fan, jag kräks.

Influenza är bra mycket värre än denna. Inte ens i närheten. Ja, vet att även Influenza slår olika på individnivå, men en frisk individ tror jag generellt känner sig betydligt mer kass av Influenza än av denna variant.

Edit: Influenza är ganska dödlig vissa år. Inte för unga friska individer dock. Omikron verkar inte vara direkt dödlig för någon grupp.
Senast redigerad av Siix 2022-02-02 kl. 15:08.
Citera
2022-02-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Influenza är bra mycket värre än denna. Inte ens i närheten. Ja, vet att även Influenza slår olika på individnivå, men en frisk individ tror jag generellt känner sig betydligt mer kass av Influenza än av denna variant.

Japp, det är min erfarenhet också. Under min senaste influensa låg jag i 40+ graders feber och med en hosta som var från helvetet. Omicron var ingenting i jämförelse. Hade 38.4 ett par dagar och lite trött, sen var det över. Samma för hela familjen. Alla ovaccinerade så klart. Barnen blev knappt påverkade alls.
Citera
2022-02-02, 15:09
Medlem
Finland nästa land att avveckla de fascistiska totalitära idiotrestriktionerna...

Citat:
Regeringen i Finland har beslutat att avveckla coronarestriktionerna under februari månad, skriver Hufvudstadsbladet (HBL).

– Regeringen anser att det är möjligt att nedmontera restriktionerna från den 14 februari. Då kommer indelningen i matrestauranger och restauranger som huvudsakligen serverar alkohol att upphävas, säger statsminister Sanna Marin, enligt svenska Yle.

Anledningen är att coronapandemin inte längre orsakar en ökad sjukhusbelastning.

Restriktionerna kommer att avvecklas successivt.

Från den 14 februari får alla krogar hålla öppet till midnatt. Serveringen måste avslutas klockan 23, skriver HBL.

Den 1 mars ska alla restriktioner vara avvecklade. Då får restaurangerna hålla öppet utan begränsningar, och även nattklubbarna kan alltså öppna.

Enligt Marin kan vissa hygienrekommendationer komma att bli kvar. Detaljer kring detta ska meddelas i ett senare skede, uppgav statsministern.

Aftonbladet
Citera
2022-02-02, 15:15
Medlem
Citat:
Finland nästa land att avveckla de fascistiska totalitära idiotrestriktionerna...

Aftonbladet

Skillnaden är att Finland likt Norge och Danmarks kurvor började avta för 3 veckor sedan.
1 1/2 månad sedan för Norge och Danmark.

Sveriges pekar fortfarande uppåt.

Sedan har alla dessa tre länder betydligt hårdare restriktioner än Sverige.

Och betydligt mindre inlagda sett till befolkning.
Citera
2022-02-02, 15:15
Medlem
Citat:

Anledningen är att coronapandemin inte längre orsakar en ökad sjukhusbelastning.

Aftonbladet

Har alla länder problem med att redovisa hur många som FAKTISKT ligger inne på sjukhus pga Covid 19?

För det ser ju inte ut att minska direkt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-03..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Hospital+pat ients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~FIN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in