2022-02-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står att virushalterna fortsätter öka i avloppsvattnet. Kanske börjar gå ned om några veckor? Otroligt många som blir smittade nu.

Det verkar vara lite blandat.
Göteborg och Malmö ökar iaf inte..
Citera
2022-02-02, 13:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Göteborg sjunker värdena.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66ed93/okade-virushalter-i-stockholms-avloppsvatten
Citera
2022-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Nu när det verkar som att restriktionerna kommer försvinna 9 februari, tror ni att vaccinpasset försvinner också? Jag är tyvärr tveksam, även om passen är helt meningslöst och redan försvunnit i Danmark.

Danmark kräver Covidpass för inresa..
Citera
2022-02-02, 13:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Dvs otroligt många blir immuna nu.

Ja, men hur länge varar den `? Några veckor, eller högst kanske 2-3 månader. Lite olika bud där. Någon livslång immunitet är det däremot absolut inte tal om. I början av pandemin talades det mycket om det, men har ju visat sig vara helt fel.
Citera
2022-02-02, 13:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom PCR är så känslig så har du sannolikt inte blivit infekterad. Du kan på sin höjd blivit kontaminerad i luftvägarna om både antigentest och PCR är negativa vid symtom. Känner en del som haft förkylning eller influensa och några veckor senare också fått nya symtom med bekräftad covid.

Det kan vara så att jag är immun även mot Omikron eftersom jag vaccinerat mig med en tredje dos.
På många låter det som att vaccinen inte skyddar alls mot smitta mot Omikron, men det verkar inte riktigt stämma.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWlB4x/omikron-sa-mycket-hjalper-tredje-dosen

"Vi vet att coronavaccinen hjälper mot svår sjukdom och död. Nu kommer tecken på att en tredje dos också påverkar skyddet mot att smittas ganska kraftigt – även mot omikron."

Ska man helt slippa smitta tror jag dock att det gäller att ha väldigt god tajming vad gäller vaccin - och smitta.
Citera
2022-02-02, 13:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Ja, avloppsvattnet är väl helt mättat där kanske? Verkar vara en platå där...
Citera
2022-02-02, 14:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står att virushalterna fortsätter öka i avloppsvattnet. Kanske börjar gå ned om några veckor? Otroligt många som blir smittade nu.
Japp, än så länge verkar inte vitushalterna i avloppsvattnet minska, Göteborg undantaget.
Malmö planar ut.

Jag hade nog både trott och hoppats att både antalet sjuka och smittspridningen vänt.
Det kan inte vara långt kvar.
Spännande att se hur nästa provperiod ser ut.

Edit
Tittar man på smittkurvan så ligger Sverige inledningsvis rätt långt Efter Danmark, någon månad.
Samtidigt ser man förhoppningsvis en vändning både i Sverige och Danmark nu.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-24..2022-02-01&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cas es_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=EuropeanUnion ~DNK~SWE
Senast redigerad av Surtruten 2022-02-02 kl. 14:12.
Citera
2022-02-02, 14:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Japp, än så länge verkar inte vitushalterna i avloppsvattnet minska, Göteborg undantaget.
Malmö planar ut.

Jag hade nog både trott och hoppats att både antalet sjuka och smittspridningen vänt.

Är nog en hel del lokala variationer skulle jag tro. Vet inte om "Göteborg" är en enda mätpunkt vad gäller avloppsvattnet. Nog lär smittspridningen avta förr eller senare, men det är många som "ska" smittas i Sverige innan det här är över med denna våg. Sedan finns det ju risk för återinfektioner så när det här är över kan nog bara gudarna svara på.
Citera
2022-02-02, 14:27
Medlem
Snedlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Låter som julafton för politiker och myndigheter att kunna normalisera tvång och dölja brister i vården. Vaccinpassen borde komma med tydliga varningar som på cigarettpaketen, med texter som "Varning, kan dölja strukturella brister i vården!" Varning, kan normalisera tvångsåtgärder!"

Överhuvudtaget verkar syftet med passen oklart. Ena stunden ska de minska smittspridningen, nästa skydda ovaccinerade trots att de får umgås fritt med vaccinerade i alla möjliga andra sammanhang, och till slut ska vaccinpassen pressa folk att vaccinera sig mot sin vilja genom att skapa ett motbjudande segregerat samhälle.

Du sätter huvudet på spiken. Klockrent.
Citera
2022-02-02, 14:41
Medlem
39 205 nya rapporterade fall sedan i går.

Vad hade vi förra onsdagen?

Vi har fan haft ca 40.000 fall / dag ganska länge nu.

Ponera att mörkertalet är det dubbla + alla testar inte sig + omikron ger inte alltid symtom.

Säg vi ligger på 100.000 fall dag - På en månad är det 3.000.000 nästan halva den vuxna svenska befolkningen.... Vi har legat på dessa nivåer nu ett par veckor.

Hur jävla många fler kan bli smtitade?
Citera
2022-02-02, 14:41
Medlem
Får vi besked under morgondagen om vi avvecklar restriktionerna den 9 februari eller om vi fortsätter någon vecka till? Som bekant så skulle besked komma den här veckan.
Citera
2022-02-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Malmö planar ut.

Edit
Tittar man på smittkurvan så ligger Sverige inledningsvis rätt långt Efter Danmark, någon månad.
Samtidigt ser man förhoppningsvis en vändning både i Sverige och Danmark nu.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-24..2022-02-01&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cas es_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=EuropeanUnion ~DNK~SWE

Knappast någon månad. Omikron är det som gäller nu. Danskarna fick det strax före oss ”förmodligen”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in