2022-02-01, 23:51
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Anledningen till vansinnet är att du bor i Sverige, där svart är vitt, upp är ner och sanning är lögn, om kartan visar fri väg men du ser ett stup framför dig så är det kartan som gäller. Det är ingen konspiration, vi har en pandemi, varken mer eller mindre. Men du kanske gick på invandringslögnen och klimatlögnen också? Ny istid snart?
Sverige har ju varit en av de mest förnuftiga länderna i hela världen i den här soppan. Lustigt nog. Man hade ju förväntat sig att det hade varit vi som gått full retard mode med tanke på hur vi agerat med invandring och klimatet. I min värld är dom som yrar om restriktioner och vaccinpass lika dåraktiga eller värre än dom som vill ha massinvandring och profeterar om klimatundergång. Samma skrot och korn. Samhällsförstörande människor som drivs av irrationella känslor. Sektmedlemmar
Citera
2022-02-01, 23:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Absolut,

Arbetsgivare bör också få välja bort gravida och människor med sämrw hälsa.

Alla som söker jobb måste lämna hälsointyg och lova att inte bli gravida.

Småbarnsmorsor jobbar sämre.

Smittar graviditet? Det vore något nytt och revolutionerande faktiskt. Dålig hälsa kan man ofta göra något åt, sluta röka, sluta supa, sluta äta socker mm.

Varför skulle småbarnsmorsor jobba sämre? Vet många småbarnsmorsor som sliter hårt, även min slet hårt. Misogyn?
Citera
2022-02-01, 23:56
Bannlyst
Citat:
Om en arbetsgivare bara vill ha vaccinerade på sin arbetsplats så ska han väl få ha det? Sjukskrivningar är kostsamt för ett företag. Vill du inte jobba där så är det ditt problem. Det finns säkert arbetsgivare som bara vill ha ovaccinerade på sin arbetsplats, det är ju också ok.

Jag förstår faktiskt inte vad vaccinationsstatus för just covid och sjukskrivningstal har med varandra att göra. Vi har en arbetsrätt. När det inte pågår en pandemi har vi en ganska stark arbetsrätt och utöver detta medicinsk sekretess. Arbetsgivare får till exempel inte fråga en som söker jobb om den är gravid eller planerar att bli.

Märker att jag var sen på bollen här, men låter det ligga kvar eftersom citeringen var svar på något jag skrev tidigare.

Kan ju argumentera vidare kring var du tycker att gränsen går för vad en arbetsgivare ska få bestämma. I dag får man inte ta reda på om någon har HIV, hepatit, är vaccinerad mot influensa, har cancer (smittar inte men kan bli lång sjukfrånvaro), inte heller får man fråga om personen har högt blodtryck, eller om någon har dåligt immunförsvar.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-02-02 kl. 00:01.
Citera
2022-02-01, 23:57
Medlem
Citat:
Om en arbetsgivare bara vill ha vaccinerade på sin arbetsplats så ska han väl få ha det? Sjukskrivningar är kostsamt för ett företag. Vill du inte jobba där så är det ditt problem. Det finns säkert arbetsgivare som bara vill ha ovaccinerade på sin arbetsplats, det är ju också ok.

Det där är ganska dumt sätt att se på det. Bara på min arbetsplats har vi några som nu varit sjuka i flera veckor, trots vaccinering. Såg även nån annan på annan plats som är borta sjuk i 2,5 vecka och ännu osäker om hon är tillbaka i veckan ens.

Vaccinkrav är helt enkelt idioti då det inte garanterar att man håller sig frisk eller kommer tillbaka snabbt efter sjukdom.
Citera
2022-02-01, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Sverige har ju varit en av de mest förnuftiga länderna i hela världen i den här soppan. Lustigt nog. Man hade ju förväntat sig att det hade varit vi som gått full retard mode med tanke på hur vi agerat med invandring och klimatet. I min värld är dom som yrar om restriktioner och vaccinpass lika dåraktiga eller värre än dom som vill ha massinvandring och profeterar om klimatundergång. Samma skrot och korn. Samhällsförstörande människor som drivs av irrationella känslor. Sektmedlemmar

Jag håller inte med dig. Vi borde ha gjort bättre ifrån oss. Vi vill gärna bli kallade nordens storebror, då ska vi också föregå med gott exempel, det gjorde vi inte. Våra småbröder visade oss var skåpet ska stå. Det är pinsamt! Jag refererar till dödstalen.
Citera
2022-02-02, 00:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag förstår faktiskt inte vad vaccinationsstatus för just covid och sjukskrivningstal har med varandra att göra. Vi har en arbetsrätt. När det inte pågår en pandemi har vi en ganska stark arbetsrätt och utöver detta medicinsk sekretess. Arbetsgivare får till exempel inte fråga en som söker jobb om den är gravid eller planerar att bli.

Just nu pågår det en pandemi, vad du tycker om normalfallet är ointressant.
Citera
2022-02-02, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Det där är ganska dumt sätt att se på det. Bara på min arbetsplats har vi några som nu varit sjuka i flera veckor, trots vaccinering. Såg även nån annan på annan plats som är borta sjuk i 2,5 vecka och ännu osäker om hon är tillbaka i veckan ens.

Vaccinkrav är helt enkelt idioti då det inte garanterar att man håller sig frisk eller kommer tillbaka snabbt efter sjukdom.

Vaccinkrav var bra när vi hade delta, nu med omikron kanske det inte fungerar längre. Den frågan får du ta upp med regeringen. Eller just det, du hade inte en frågeställning.
Citera
2022-02-02, 00:05
Bannlyst
Citat:
Just nu pågår det en pandemi, vad du tycker om normalfallet är ointressant.

Näe inte ett dugg ointressant faktiskt. Om vi inför en informell arbetsrätt nu, som bara ska gälla under pandemin, hur ska vi sedan kunna återgå till den arbetsrätten vi vanligtvis lutar oss mot när det gäller anställningar, rekryteringar och liknande situationer?

Ulf Berg i Moderaterna Dalarna vill gå så långt att han förbjuder samarbete med andra verksamheter som har ovaccinerad personal, kan alltså handla om leverantörer och säljare. Hur ska han backa på det efter pandemin? Avtal som skrivs under pandemin blir inte ogiltiga bara för att pandemin har gått över.
Citera
2022-02-02, 00:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Så kan det vara. Men det är sant, vaccinerade kan också bli sjuka, med betoningen kan. Du ska inte bara titta på avsaknaden av vaccin. har man inte haft covid och inte är vaccinerad så har man inget skydd alls. Du kan inte likställa ovaccinerad med en konvalescent, även om du vill det.
För de flesta arbetsföra rör det sig likafullt oftast bara om en vanlig förkylning. Knappast grund för att vägra anställning. De flesta antas kunna bli förkylda emellanåt.
Citera
2022-02-02, 00:08
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Jag håller inte med dig. Vi borde ha gjort bättre ifrån oss. Vi vill gärna bli kallade nordens storebror, då ska vi också föregå med gott exempel, det gjorde vi inte. Våra småbröder visade oss var skåpet ska stå. Det är pinsamt! Jag refererar till dödstalen.
Och jag refererar till att hålla samhället öppet och inte förstöra folks liv.

Dom stackars gamlingar som dog förklaras med undhållande av tillgänglig antiviral medicin, ett mycket milt influensaår 2019 till skillnad från våra grannar, decennier av politisk nedmontering av vården, gravt misskött äldrevård, också det politiskt.

Så visst, det är pinsamt hur Sverige agerat, under lång tid.

Vad som också är pinsamt är att stänga ner samhället för friska individer och tvinga på dom masker överallt, som man gjorde i grannländerna. Rent kvacksalveri jämförbart med en negerstam i Somalia
Citera
2022-02-02, 00:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Näe inte ett dugg ointressant faktiskt. Om vi inför en informell arbetsrätt nu, som bara ska gälla under pandemin, hur ska vi sedan kunna återgå till den arbetsrätten vi vanligtvis lutar oss mot när det gäller anställningar, rekryteringar och liknande situationer?

Ulf Berg i Moderaterna Dalarna vill gå så långt att han förbjuder samarbete med andra verksamheter som har ovaccinerad personal, kan alltså handla om leverantörer och säljare. Hur ska han backa på det efter pandemin? Avtal som skrivs under pandemin blir inte ogiltiga bara för att pandemin har gått över.

Man ska inte teckna avtal under en pandemi, pacta sunt servanda! Det gäller att ha koll på juridiken om man vill/måste göra det.
Citera
2022-02-02, 00:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För de flesta arbetsföra rör det sig likafullt oftast bara om en vanlig förkylning. Knappast grund för att vägra anställning. De flesta antas kunna bli förkylda emellanåt.

Ja om du bara blir förkyld så har du dragit en vinstlott! Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in