2022-02-01, 18:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
SVT uppger att 369 dödsfall i Sverige kan bero på vaccinet.
Därmed kan sägas att risken att dö är större av vaccinet än av covid-19, för icke riskgrupper.
Då har nästan en svensk per dag har dött av vaccinet sedan man började vaccinera.
Citera
2022-02-01, 19:27
Medlem
Citat:
Över 80% av de inlagda på IVA tillhör någon riskgrupp.
Detta trots att de bara motsvarar 20% av befolkningen.

Det visar den totala meningslösheten i att betala miljarder för att vaccinera icke riskgrupper.

Ta åldersgrupperna som hamnar på IVA - hur många tillhör en riskgrupp?

Över 65 år? Du tillhör en riskgrupp.
Högt blodtryck? Du tillhör en riskgrupp (25% i åldrarna 53-78 år har högt blodtryck)
Har du diabetes? Du tillhör en riskgrupp (Över 500.000 i Sverige har diabetes).
Har du kronisk hjärtsjukdom? Du tillhör en riskgrupp (över 2 miljoner människor i Sverige har hjärtkärlsjukdom)
Kronisk lungsjukdom? Några hundra tusen har det.

Kollar man på befolkningen i de åldersgrupper som hamnar på IVA (mellan 50 och 85 år) så tror jag att andelen som tillhör en riskgrupp inte är så långt från 80%.

Vi har en stor andel äldre och de flesta av dessa tillhör en riskgrupp. Hade andelen i åldersgruppen och tillhör en riskgrupp varit 10-20% så kanske det skulle vara en annan fråga men nu tillhör 50-80% av denna åldersgrupp en riskgrupp.
Citera
2022-02-01, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
106 döda rapporterade idag, varav 67 döda från Skåne, 13 döda från Jämtland/Härjedalen och 9 från Uppsala.

ALLA REGIONER IDAG- ti(1/2-22)-
106 döda i 12 av 21 regioner( i 57% )

Skåne 67 döda (1900->1967)
Jämtland/Härjedalen 13 döda (132->145)
Uppsala 9 döda (576->585)
Gävleborg 3 döda (585->588)
Jönköping 3 döda (589->592)
Västra Götaland 3 döda (2615->2618)
Västerbotten 2 döda (208->210)
Västernorrland 2 döda (490->492)
Halland 1 död (348->349)
Kalmar 1 död (271->272)
Stockholm 1 död (4730->4731)
Värmland 1 död (238->239)

Därmed gick 7 dagarssnittet upp till 38 döda/dag, men på grund av alla smittade så fortsätter dödligheten att sjunka och snittet är nu på 0.17 %.
Det syns nu ett tydligt hack nedåt på smittkurvan, ett större hack än vi har sett tidigare, men omöjligt att veta om det bara är testtaket som har nåtts eller om smittan verkligen har minskat.

-JUST NU- (7 dagarssnitt på dagligt inrapporterat)
Antal smittade = 37 274/dag
Antal döda = 38.3/dag
Antal inskrivna på IVA = 11.7/dag (tom 29 jan.. datum)
Dödlighet = 0.17 %

-JUST NU i bild-
https://www.bildtagg.se/file/r1g7rngodhj0sotw459fa0

Man skulle ju vilja veta mer om de dödsfallen, är det riskgrupper, unga, gamla?
Citera
2022-02-01, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, inte vet jag. Omikron ligger kanske mitt emellan förkylning och influensa.Men Omikron kommer att drabba hela befolkningen, inte 2-15 procent. Det blir en hel del svårt sjuka i alla fall, som behöver sjukhusvård för att kunna andas.

Å andra sidan så känns det väl magstark att klassificera det som en allvarlig sjukdom när väl minst hälften av befolkningen genomgått den, vilket lär ske inom några veckor. Dessutom verkar restriktionerna bromsa Omikron bara på marginalen. Ökar smittan med 300 000 personer i veckan och restriktionerna, i bästa fall, minskar smittspridningen med 30 procent, så innebär det ändå 200 000 nya smittade i veckan.

Däremot aå kan jag förstå att myndigheterna och regeringen vill se så många vaccinerade som möjligt och att andelen med en tredje dos ökar snabbt, vilket den gör nu. Öven fast en tredje dos inte stoppar risken att själv bli smittad, så minskar den den med 60-70 procent, under 10 veckor, vilket har sror betydelse just nu. Vilket är mycket bättre än restriktionerna.

Men med tanke på att tidigare infektion skyddar så bra emot allvarlig sjukdom, i dessa fall tillför vaccinen nästan ingenting, utom, möjligtvis längre skydd, så borde ovaccinerade 40 plusare som inte genomgått en konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, prioriteras.

Danmark har väl räknat med att 97 % av deras befolkning är immuna, då gäller det en kombination av vaccinerade och de med genomgången sjukdom. Det vore bra om Sverige också kunde räkna på det viset. Ungefär 75.000 ovaccinerade fick covid bara förra veckan, enligt Folkhälsomyndigheten. Många av de ovaccinerade har genomgången sjukdom sedan tidigare. Det kan inte finnas så många ovaccinerade utan genomgången sjukdom kvar snart.
Citera
2022-02-01, 20:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Litar du på Kinas siffror eller?

Nej det är klart det inte fungerar, förr eller senare kommer smittan in. Så fort ett virus av det här slaget tar sig in i allmänheten är det game over och ingen lockdown i världen fungerar.
Jag litar inte på Kina generellt, men jag tror faktiskt att Kina har okej uppgifter när det gäller deras sjuka och deras nedstängningar. På något vis hänger rapporteringen ihop från första början och den stämmer med vad man hör från de som besökt landet.
Jag tror att det är väldigt svårt att regissera utvecklingen och spridningen av coronaviruset utan att misslyckas ibland.

Jag håller med om att det inte går att stänga ute viruset för evigt, men det är flera länder än Kina som har lyckats än så länge. även om det börjar bl få nu.
Citera
2022-02-01, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Danmark har väl räknat med att 97 % av deras befolkning är immuna, då gäller det en kombination av vaccinerade och de med genomgången sjukdom. Det vore bra om Sverige också kunde räkna på det viset. Ungefär 75.000 ovaccinerade fick covid bara förra veckan, enligt Folkhälsomyndigheten. Många av de ovaccinerade har genomgången sjukdom sedan tidigare. Det kan inte finnas så många ovaccinerade utan genomgången sjukdom kvar snart.

Hur kan de som inte har varit smittade räknas som immuna, vaccinet ger ju inte immunitet, åtminstone inte någon lägre tid.

Märkligt att redovisa immuna på det viset som du gör.
Citera
2022-02-01, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan de som inte har varit smittade räknas som immuna, vaccinet ger ju inte immunitet, åtminstone inte någon lägre tid.

Jag tror att du ska läsa min text en gång till.

Jag skriver att de som har genomgången sjukdom och de som har vaccinerats borde räknas ihop.
Citera
2022-02-01, 21:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror att du ska läsa min text en gång till.

Jag skriver att de som har genomgången sjukdom och de som har vaccinerats borde räknas ihop.

Ja, och jag ​tycker att det är märkligt, varför ska man räkna vaccinerade som immuna om de inte har varit smittade när man talar om flockimmunitet?
Citera
2022-02-01, 21:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Naturlig immunitet är starkare än den immunitet vaccinet ger.
Citera
2022-02-01, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ja, och jag ​tycker att det är märkligt, varför ska man räkna vaccinerade som immuna om de inte har varit smittade när man talar om flockimmunitet?

Okej det var så du menade. Alltså som jag förstår det räknar FoHM enbart vaccinerade som immuna. Jag tycker alltså att man ska utöka till att inkludera även de som har genomgått sjukdomen, men jag förstår vad du menar.
Citera
2022-02-01, 21:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Inte så sannolikt, det har varit extremt ovanligt att hamna på IVA oavsett vilken variant som har trendat.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Beror främst på ålder och om man bär på kända eller dolda riskfaktorer.
Citat:
SVT uppger att 369 dödsfall i Sverige kan bero på vaccinet.
Därmed kan sägas att risken att dö är större av vaccinet än av covid-19, för icke riskgrupper.

Det beror ju på hur vaccin-dödsfallen fördelar sig mellan riskgrupper och övriga. Kan det vara så att samma människor som är känsliga för infektion även är känsliga för vaccination? I så fall kan man inte säga att vaccinerna är farligare än viruset utanför riskgrupperna.
Citera
2022-02-01, 22:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Därtill har dessa 75 000 pinfärsk immunitet, ingen anledning för dem att vaccinera sig nu med andra ord. Och varje vecka ser det ungefär likadan ut. Så varför envisas korkade myndigheter med att tjata på dessa att vaccinera sig? Ren idioti.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-01 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in