2022-02-01, 17:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är inte vad jag säger.
Och jag håller med dig om vi pratar om riskgrupperna.
Vilka är små, och med Omicron kanske nästintill obefintliga.

Tja, inte vet jag. Omikron ligger kanske mitt emellan förkylning och influensa.Men Omikron kommer att drabba hela befolkningen, inte 2-15 procent. Det blir en hel del svårt sjuka i alla fall, som behöver sjukhusvård för att kunna andas.

Å andra sidan så känns det väl magstark att klassificera det som en allvarlig sjukdom när väl minst hälften av befolkningen genomgått den, vilket lär ske inom några veckor. Dessutom verkar restriktionerna bromsa Omikron bara på marginalen. Ökar smittan med 300 000 personer i veckan och restriktionerna, i bästa fall, minskar smittspridningen med 30 procent, så innebär det ändå 200 000 nya smittade i veckan.

Däremot aå kan jag förstå att myndigheterna och regeringen vill se så många vaccinerade som möjligt och att andelen med en tredje dos ökar snabbt, vilket den gör nu. Öven fast en tredje dos inte stoppar risken att själv bli smittad, så minskar den den med 60-70 procent, under 10 veckor, vilket har sror betydelse just nu. Vilket är mycket bättre än restriktionerna.

Men med tanke på att tidigare infektion skyddar så bra emot allvarlig sjukdom, i dessa fall tillför vaccinen nästan ingenting, utom, möjligtvis längre skydd, så borde ovaccinerade 40 plusare som inte genomgått en konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, prioriteras.
Citera
2022-02-01, 17:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så är det. Innan vaccinet fanns hamnade alla smittade på IVA.

Jag känner inte till risken för allvarlig sjukdim vad gäller förkylning. Men detta är virus som kroppen är van vid. Det finns ca 600 olika förkylningsvirus som drabbar alla några gånger om året. Så var det inte för indianerna när de träffade européer för första gången. Indianerna dog som flugor!
Citera
2022-02-01, 18:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Inte så sannolikt, det har varit extremt ovanligt att hamna på IVA oavsett vilken variant som har trendat.

Beror främst på ålder och om man bär på kända eller dolda riskfaktorer. Genetiska brister i immunförsvaret kan säkert också spela in i vissa fall. Lyckligtvis så är risken för svår sjukdom bara hälften så stor för Omikron jämfört med de andra varianterna. Hade vi haft ett lika stort utbrott av Delta-varianten nu, så hade vi inte diskuterat omklassificering och borttagande av restriktionerna. Då hade vi istället diskuterat om vi, ändå, skulle behöva gå in i en total lockdown fram till maj.
Citera
2022-02-01, 18:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
1. Jag har hatat, hånat och bespottat den grupp som pga sin egen hysteriska virusrädsla eller andra orsaker vill ta bort mina rättigheter, ja.

2. Det är inte socialt accepterat. De har samhället i ryggen, det har inte jag, vilket var en stor del av poängen som uppenbarligen flög rakt över ditt huvud.

3. Jag hatar, hånar och bespottar ingen så länge de lämnar mig ifred. Jag tror de flesta vuxna människor är intelligenta nog att förstå skillnaden. Men inte du?

Jag tror att poängen kan ha flugit över mitt huvud ännu en gång.

Menar du att ditt hat på något sätt är finare än annat hat? Ungefär som kvinnogrupper som sprider hat mot män, men klagar på hat åt andra hållet. Eller som antirasister, som älskar att sprida hat mot vita människor, och tycker att det hatet är legitimt.

Vad menar du med att inte bli lämnad ifred? Anser du att din frid har störts varje gång någon uttrycker en åsikt som går emot dina åsikter?
Citera
2022-02-01, 18:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockaden
Ditt hittepå att det normalt dör knappt 4.000 personer i Sverige under 14 dagar, så förhåller det sig inte alls. Då färre än 3.400 dog i hela Sverige under 14 dagarsperioder så skapade 40 % av Sverige (de nyligen dubbelvaccinerade) hela 3.939 döda under 14 dagar. Det är inte alls ett normal antal och berodde på att vaccinet ORSAKADE ett stort antal döda. Finns det annan rimlig förklaring?
Okej, min huvudräkning var väl lite sådär.
Du har säkert rätt att det är 3 400 som normalt dör under en 14-dagars period.

De som dör i Sverige är vanligtvis över 50 år gamla, dvs samma grupp som till stor del är vaccinerade och som alltså ingåt i undersökningen. Nästan ingen under 50 år dör, kanske 3000 per år.
Ytterligare förklaringar tror jag inte ökar förståelsen.
Citera
2022-02-01, 18:15
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Beror främst på ålder och om man bär på kända eller dolda riskfaktorer. Genetiska brister i immunförsvaret kan säkert också spela in i vissa fall. Lyckligtvis så är risken för svår sjukdom bara hälften så stor för Omikron jämfört med de andra varianterna. Hade vi haft ett lika stort utbrott av Delta-varianten nu, så hade vi inte diskuterat omklassificering och borttagande av restriktionerna. Då hade vi istället diskuterat om vi, ändå, skulle behöva gå in i en total lockdown fram till maj.
Det finns ingen data som säger att lockdown skulle hjälpa ens det minsta. Det ökar bara mortaliteten i samhället och ställer till med en jävla massa skada. Så nej, vi skulle absolut inte behövt gå in i en total lockdown. Släpp ideén att lockdown fungerar, det gör dom bevisligen inte
Citera
2022-02-01, 18:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det finns ingen data som säger att lockdown skulle hjälpa ens det minsta. Det ökar bara mortaliteten i samhället och ställer till med en jävla massa skada. Så nej, vi skulle absolut inte behövt gå in i en total lockdown. Släpp ideén att lockdown fungerar, det gör dom bevisligen inte
Riktig nedstängning som i Kina funkar bevisligen mot smittspridning.
Däremot finns det ingen anledning att stänga ner med Omikron.
Citera
2022-02-01, 18:32
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Riktig nedstängning som i Kina funkar bevisligen mot smittspridning.
Däremot finns det ingen anledning att stänga ner med Omikron.
Litar du på Kinas siffror eller?

Nej det är klart det inte fungerar, förr eller senare kommer smittan in. Så fort ett virus av det här slaget tar sig in i allmänheten är det game over och ingen lockdown i världen fungerar.
Citera
2022-02-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ytterligare förklaringar tror jag inte ökar förståelsen.

Haha nej, detta är nog det enda fallet när detta stämmer. Good job buddy!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det finns en hel del vaccinförespråkare också som dött av vaccinet. Förtjänar de också Darwin Awards?

Intressant kan du nämna och länka till några fall?
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Beror främst på ålder och om man bär på kända eller dolda riskfaktorer.

SVT uppger att 369 dödsfall i Sverige kan bero på vaccinet.
Därmed kan sägas att risken att dö är större av vaccinet än av covid-19, för icke riskgrupper.
Citera
2022-02-01, 18:41
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vaccineringsgraden totalt och Vaccineringsgraden hos riskgrupper verkar hänga väldigt bra ihop om man kollar dödstalen.

Över 80% av de inlagda på IVA tillhör någon riskgrupp.
Detta trots att de bara motsvarar 20% av befolkningen.

Det visar den totala meningslösheten i att betala miljarder för att vaccinera icke riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in