Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Det är inte vad jag säger.
Och jag håller med dig om vi pratar om riskgrupperna.
Vilka är små, och med Omicron kanske nästintill obefintliga.
Tja, inte vet jag. Omikron ligger kanske mitt emellan förkylning och influensa.Men Omikron kommer att drabba
hela befolkningen, inte 2-15 procent. Det blir en hel del svårt sjuka i alla fall, som behöver sjukhusvård för att kunna andas.
Å andra sidan så känns det väl magstark att klassificera det som en allvarlig sjukdom när väl minst hälften av befolkningen genomgått den, vilket lär ske inom några veckor. Dessutom verkar restriktionerna bromsa Omikron bara på marginalen. Ökar smittan med 300 000 personer i veckan och restriktionerna, i bästa fall, minskar smittspridningen med 30 procent, så innebär det ändå 200 000 nya smittade i veckan.
Däremot aå kan jag förstå att myndigheterna och regeringen vill se så många vaccinerade som möjligt och att andelen med en tredje dos ökar snabbt, vilket den gör nu. Öven fast en tredje dos inte stoppar risken att själv bli smittad, så minskar den den med 60-70 procent, under 10 veckor, vilket har sror betydelse just nu. Vilket är mycket bättre än restriktionerna.
Men med tanke på att tidigare infektion skyddar så bra emot allvarlig sjukdom, i dessa fall tillför vaccinen nästan ingenting, utom, möjligtvis längre skydd, så borde ovaccinerade 40 plusare som inte genomgått en konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, prioriteras.