2022-02-01, 12:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Att du inte klarar att se att mina inlägg är sanna säger mer om dig än om mig. Du gissar alla fel igen. Att du inte tror jag är datakonsult eller vilken lön min fru eller barn har låter som det minsta problemet i hela världen. Nu går vi vidare.
Jag har sagt det förr och jag kan säga det igen.
Lögner flyger inte här.
Du får vara ärlig och ta samtalen lite seriöst, för du kommer ingenstans med lögner.
Du är inte "datakonsult" för du kan inte ens de grundläggande vedertagna begreppen i branschen. Du målar upp en oerhört skev bild av vad "datahackers" tjänar och helt plötsligt blev du "expert" som konsult.
Det är inte datorer man är bra på, när man är konsult eller IT-expert. Det är inte de som lyckas koppla upp dig på ert hemma-WiFi som tjänar pengar på det. Säg till när du kan TCP/IP-stacken, SQL-databaser, brandväggskonfigurationer, Azure AD, Sharepointadministration, Python, HTML5, Veeam, Cisco, Mikrotik, protokoll, systemarkitektur, linux eller andra språk osv.

Jag gav dig i mitt första inlägg flera exempel på vad man gör inom IT som gick dig fullständigt över huvudet och som den totalt okunniga lajvare du är, svarade du med "du är en torris".
Alltså drar jag slutsatsen att du gått en "webb-designkurs".

Var ärlig, ta samtalen seriöst, annars kommer du diskvalificera dig från många samtal och INGEN här kommer ta dig seriöst.
Citera
2022-02-01, 12:08
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Kvinnor är bäst på att spela offer.
En gråtande tjej får automatiskt sympatier, men det är dags att se dem som jämlikar och behandla dem som du behandlat dina bröder.

DET är det de själva säger sig vilja ha.
Jämställdhet.
Citera
2022-02-01, 17:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag har sagt det förr och jag kan säga det igen.
Lögner flyger inte här.
Du får vara ärlig och ta samtalen lite seriöst, för du kommer ingenstans med lögner.
Du är inte "datakonsult" för du kan inte ens de grundläggande vedertagna begreppen i branschen. Du målar upp en oerhört skev bild av vad "datahackers" tjänar och helt plötsligt blev du "expert" som konsult.
Det är inte datorer man är bra på, när man är konsult eller IT-expert. Det är inte de som lyckas koppla upp dig på ert hemma-WiFi som tjänar pengar på det. Säg till när du kan TCP/IP-stacken, SQL-databaser, brandväggskonfigurationer, Azure AD, Sharepointadministration, Python, HTML5, Veeam, Cisco, Mikrotik, protokoll, systemarkitektur, linux eller andra språk osv.

Jag gav dig i mitt första inlägg flera exempel på vad man gör inom IT som gick dig fullständigt över huvudet och som den totalt okunniga lajvare du är, svarade du med "du är en torris".
Alltså drar jag slutsatsen att du gått en "webb-designkurs".

Var ärlig, ta samtalen seriöst, annars kommer du diskvalificera dig från många samtal och INGEN här kommer ta dig seriöst.
Jag har jobbat på alla stora företag i Stockholm typ Swedbank Nordea Ericsson SAS Enator, började på 80-talet med egen firma för Televerket, deras dåvarande underavdelning Telenova som låg i Nynäshamn. Där man tog fram Compisdatorn som skulle säljas till alla skolor. Min insats var att portera UCSD-Pascal som är en renodlad Pascal-plattform till Compis. Därefter gjorde jag t.ex fomatteringsprogram för att formattera disketter, på den tiden hade man 5tums-disketter 360K och det tog några år innan Compis fick en hårddisk på 5MB. Om man la på 7000 kr så fick man den största disken som fanns 10MB. Jag porterade även kermit som var ett ascii file transfer-protokoll för att föra över data via asynkron serielina, det fanns inte USB eller internet på den tiden och datorer pratade med varann via moden som i bästa fall klarade 1200bps. Fast Televerket, blivande Telia, hade ensamrätt på alla modem över 300bps så man var tungen att hyra den för ca 7000 kr per år. Televerket kom personligen hem med modemet till ditt hem och installerade det, dvs satte i kontakten.

Själv hade jag köpt en nascom-2 en engelsk Z80-dator med CP/M och 64k minne. Till den medföljde ett makalöst program som ändrade min framtid, Polypascal gjord av en hacker i Danmark Anders Hejlsberg. jag uppfattade omedelbart kvaliteten i det programmet och tog personlig kontakt med honom och fick komma och hälsa på i Danmark. Det var ett av världens bästa program och såldes senare som Borland Turbo pascal i USA för miljardbelopp. Anders gick vidare som det geni han var, flyttade till USA och skapade ett nytt programmeringsspråk Delphi som jag använde i flera projekt. Delphi var skrivet i sig själv vilket var fantastiskt. Han nästa projekt blev när Microsoft köpte upp honom för 10 mkr att skapa en klon av Java för Microsoft, J++. Microsoft var avundsjuka på att java började få spridning och ville ta över marknaden. Projektet misslyckades, ingen var intresserad av något som MS gjorde på den tiden.

Det här kanske låter mossigt, mina exempel är för länge sedan så att jag inte outar mig själv, men jag skulle säga att din analysförmåga ligger nära noll och du är ganska så ägd.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-01 kl. 17:52.
Citera
2022-02-01, 17:49
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
En gråtande tjej får automatiskt sympatier, men det är dags att se dem som jämlikar och behandla dem som du behandlat dina bröder.

DET är det de själva säger sig vilja ha.
Jämställdhet.
En gråtande man får också alla sympatier.

Däremot får arga män som du inga sympatier alls. Kan vara värt att begrunda. Det finns psykologer som behandlar ilska om du vill ha ett bättre liv.
Citera
2022-02-02, 08:05
Medlem
Haha en gråtande man får inga sympatier. Speciellt inte från kvinnor.
Citera
2022-02-05, 08:27
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tror det handlar om olika distributioner.

Kvinnor är samlade runt mitten av skalan, iaf när det gäller mentala förmågor. Män är antingen jävla idioter (vanligare) eller riktigt skärpta, med färre medelmåttor.

Edit: En googling på "gender iq distribution" verkar stödja min intuition till viss del.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är alltid fler män i toppen och i botten, och fler kvinnor i mitten. En tumregel som stämmer på nästan allt. Det finns t.ex. fler män som är genier, men också fler män som är idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
"
. . . Kvinnor har en toppigare normalfördelning av IQ, det leder ju till att de har färre genier, men också färre underbegåvade. . ."

Försök inte ens; det som nämns är en lögn. Det är tröttsamt att höra samma lögn repeteras, så låt mig därför slå hål på den en gång för alla. Vet någon av er vad den informationen bygger på? Ni svarar förmodligen nej eftersom det är något ni har hört av andra. Jag ska berätta hur det faktiskt ligger till.

Sanningen om IQ-skillnader mellan män och kvinnor

Den grafen som majoriteten av människor refererar till bygger på resultatet av en skotsk studie som gjordes för ungefär nittio år sedan där barns IQ testades.¹ Istället för att upprepa samma falskheter uppmanar jag fler att visa information som visar att det man påstår verkligen stämmer. Jag klandrar inte er personligen för att ni har blivit vilseledda av politiskt korrekt propaganda, men det vore bättre om andra människor – när det gäller dessa typer av faktapåståenden – började visa fakta och faktiska bevis istället för att upprepa det man hört. Sanningen är den att genomsnittliga män har en högre IQ än genomsnittliga kvinnor, men låt mig förklara saken vidare.

Varför är grafen från den skotska studien om IQ-skillnader som alla refererar till felaktig? Det har främst att göra med att flera av de som testades var barn och inte vuxna människor. Utöver detta befann några barn sig i puberteten, medan andra barn inte hade börjat puberteten. Problemet ligger i att flickor och pojkar börjar puberteten vid olika åldrar (11-årsåldern för flickor och 13-årsåldern för pojkar), vilket mynnar ut i att vardera kön får mycket olika resultat på ett IQ-test. Flickor i 11-årsåldern har ett litet försprång i sin biologiska mognad och är klara tidigare än pojkar i samma ålder. Pojkar börjar puberteten senare och är klara senare, vid arton års ålder. Det bör även nämnas att det faktiskt är denna skotska studie som gett upphov till de två välkända IQ-graferna vi alla har sett, där männen breder ut sig på sidorna och den genomsnittliga kvinnan har högst IQ, men den informationen är förstås missvisande enligt ovanstående skäl.

Barns psykiska och fysiska mognad tar fart i puberteten, och den skotska studien från 1932 gör således ett misstag när den fokuserar på barn i 11-årsåldern eftersom det inte går att jämföra prepubertala barns (pojkars) IQ-resultat med de barn (flickor) vars pubertet har börjat; en mycket stor del av vår nuvarande kunskap om IQ bygger dock på denna studie.¹

Finns det andra studier om IQ-skillnader mellan könen där ungdomar eller vuxna testas? Ämnet IQ-skillnader är kontroversiellt och få studier har gjorts, men på senare år finns dock resultat från studier om IQ-skillnader som bekräftar de existerande skillnaderna mellan vuxna män och kvinnor; däribland finns det en refereegranskad studie, A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years, av Richard Lynn och Satoshi Kanazawa.² Denna studie mäter inte enbart vuxna, men denna moderna studie tar åtminstone hänsyn till puberteten och fokuserar istället delvis också på män och kvinnor i tonåren. I uppdaterade studier finns såleded två grafer som är ungefär lika stora, och där är grafen som visar mannens IQ lite längre fram än den andra grafen som visar kvinnans IQ.³ Detta leder till slutsatsen om att män på gruppnivå har några enheter högre IQ än kvinnor i genomsnitt. Det ska dock påtalas att det fortfarande finns individuella kvinnor som kan ha högre IQ än individuella män, och dessa skillnader gäller på gruppnivå.

Varför finns dessa skillnader i IQ-mellan män och kvinnor? Finns det något mer än fysisk styrka som skiljer män från kvinnor? Dessa skillnader mellan män och kvinnor har sitt ursprung i våra respektive reproduktiva roller där mannen fokuserade på resursskaffande och kvinnan på barnafödande. Detta satte naturligtvis sin prägel på mäns och kvinnors psykosociala utveckling, och idag är det fortfarande dessa gamla instinkter som undermedvetet styr våra preferenser och beteende. Detta är något som många låter bli att nämna på grund av feminismen och jämställdhetspolitiken i samhället. Att exempelvis tänka sig att kvinnan under tusentals år var beroende av en man för sin överlevnad och att denna biologiska verklighet präglade hennes psyke är ju i alla fall inte en politiskt korrekt åsikt idag.

Mitt syfte är inte att vanära varken män eller kvinnor som biologiska djur, utan jag hoppas att fler väljer att tillgripa riktiga fakta vid liknande diskussioner. Faktum är att biologiska skillnader mellan män och kvinnor finns där av en anledning, och det finns ingen faktisk anledning att vilja göra kvinnor mer lika män eller tvärtom. Män och kvinnor är bra som de är; det är dock systemet, dagens feministiska samhälle, där kvinnor förväntas prestera på mäns nivå som bör ändras. Bäst vore det om feminismen försvann helt och hållet. Det skulle gynna både män och kvinnor och samhället i stort eftersom vi skulle arbeta med naturen och inte emot. Vi är olika av en anledning.

Fotnoter:

1-
Population sex differences in IQ at age 11: The Scottish mental survey 1932.

Ian J Deary, Lawrence J Whalley

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289603000539

2-
A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years

Richard Lynn, Satoshi Kanazawa

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886911001048

3-
Sex Differences in IQ - Conventional wisdom overturned

https://www.iqcomparisonsite.com/sexdifferences.aspx
Senast redigerad av skottland 2022-02-05 kl. 08:39.
Citera
2022-02-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skottland
Försök inte ens; det som nämns är en lögn. Det är tröttsamt att höra samma lögn repeteras, så låt mig därför slå hål på den en gång för alla. Vet någon av er vad den informationen bygger på? Ni svarar förmodligen nej eftersom det är något ni har hört av andra. Jag ska berätta hur det faktiskt ligger till.

Den grafen som majoriteten av människor refererar till bygger på resultatet av en skotsk studie som gjordes för ungefär nittio år sedan där barns IQ testades.¹ Istället för att upprepa samma falskheter uppmanar jag fler att visa information som visar att det man påstår verkligen stämmer. Jag klandrar inte er personligen för att ni har blivit vilseledda av politiskt korrekt propaganda, men det vore bättre om andra människor – när det gäller dessa typer av faktapåståenden – började visa fakta och faktiska bevis istället för att upprepa det man hört. Sanningen är den att genomsnittliga män har en högre IQ än genomsnittliga kvinnor, men låt mig förklara saken vidare.

Varför är grafen från den skotska studien om IQ-skillnader som alla refererar till felaktig? Det har främst att göra med att flera av de som testades var barn och inte vuxna människor. Utöver detta befann några barn sig i puberteten, medan andra barn inte hade börjat puberteten. Problemet ligger i att flickor och pojkar börjar puberteten vid olika åldrar (11-årsåldern för flickor och 13-årsåldern för pojkar), vilket mynnar ut i att vardera kön får mycket olika resultat på ett IQ-test. Flickor i 11-årsåldern har ett litet försprång i sin biologiska mognad och är klara tidigare än pojkar i samma ålder. Pojkar börjar puberteten senare och är klara senare, vid arton års ålder. Det bör även nämnas att det faktiskt är denna skotska studie som gett upphov till de två välkända IQ-graferna vi alla har sett, där männen breder ut sig på sidorna och den genomsnittliga kvinnan har högst IQ, men den informationen är förstås missvisande enligt ovanstående skäl.

Barns psykiska och fysiska mognad tar fart i puberteten, och den skotska studien från 1932 gör således ett misstag när den fokuserar på barn i 11-årsåldern eftersom det inte går att jämföra prepubertala barns (pojkars) IQ-resultat med de barn (flickor) vars pubertet har börjat; en mycket stor del av vår nuvarande kunskap om IQ bygger dock på denna studie.¹

Finns det andra studier om IQ-skillnader mellan könen där ungdomar eller vuxna testas? Ämnet IQ-skillnader är kontroversiellt och få studier har gjorts, men på senare år finns dock resultat från studier om IQ-skillnader som bekräftar de existerande skillnaderna mellan vuxna män och kvinnor; däribland finns det en refereegranskad studie, A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years, av Richard Lynn och Satoshi Kanazawa.² Denna studie mäter inte enbart vuxna, men denna moderna studie tar åtminstone hänsyn till puberteten och fokuserar istället delvis också på män och kvinnor i tonåren. I uppdaterade studier finns såleded två grafer som är ungefär lika stora, och där är grafen som visar mannens IQ lite längre fram än den andra grafen som visar kvinnans IQ.³ Detta leder till slutsatsen om att män på gruppnivå har några enheter högre IQ än kvinnor i genomsnitt. Det ska dock påtalas att det fortfarande finns individuella kvinnor som kan ha högre IQ än individuella män, och dessa skillnader gäller på gruppnivå.

Varför finns dessa skillnader i IQ-mellan män och kvinnor? Finns det något mer än fysisk styrka som skiljer män från kvinnor? Dessa skillnader mellan män och kvinnor har sitt ursprung i våra respektive reproduktiva roller där mannen fokuserade på resursskaffande och kvinnan på barnafödande. Detta satte naturligtvis sin prägel på mäns och kvinnors psykosociala utveckling, och idag är det fortfarande dessa gamla instinkter som undermedvetet styr våra preferenser och beteende. Detta är något som många låter bli att nämna på grund av feminismen och jämställdhetspolitiken i samhället. Att exempelvis tänka sig att kvinnan under tusentals år var beroende av en man för sin överlevnad och att denna biologiska verklighet präglade hennes psyke är ju i alla fall inte en politiskt korrekt åsikt idag.

Mitt syfte är inte att vanära varken män eller kvinnor som biologiska djur, utan jag hoppas att fler väljer att tillgripa riktiga fakta vid liknande diskussioner. Faktum är att biologiska skillnader mellan män och kvinnor finns där av en anledning, och det finns ingen faktisk anledning att vilja göra kvinnor mer lika män eller tvärtom. Män och kvinnor är bra som de är; det är dock systemet, dagens feministiska samhälle, där kvinnor förväntas prestera på mäns nivå som bör ändras. Bäst vore det om feminismen försvann helt och hållet. Det skulle gynna både män och kvinnor och samhället i stort eftersom vi skulle arbeta med naturen och inte emot. Vi är olika av en anledning.

Fotnoter:

1-

2-
A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years

3-

För din information, för du verkar inte ha fattat detta, så betyder "en toppigare kurva för kvinnor" eller "bredare spridning för män" alltså inte att kvinnor skulle vara intelligentare än män, utan enkom att
betydligt fler kvinnor än män äger normal IQ, samlas på mitten av kurvan.... medan män som grupp uppvisar betydligt större spridning, dvs kurvan för män flatas ut.

Detta faktum kvarstår även efter vuxen ålder.

Och inte heller verkar du ha uppfattat att det Lynn studien ( för 16 åringar) uppvisar en generell köns- skillnad i IQ på 1,8 poäng....vilket alltså inte är speciellt mycket överhuvudtaget.
Citera
2022-02-05, 11:28
Medlem
Citat:

Fotnoter:

1-

2-

3-

Du kan ju bara gå in på första bästa ”köping” hem och se med egna ögon.
Citera
2022-02-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Haha en gråtande man får inga sympatier. Speciellt inte från kvinnor.

Gråtande kvinnor får sympatier för att män vill knulla med dem.

Vill en kvinna knulla med en man så kommer hon erbjuda sympatier när han gråter.
Citera
2022-02-05, 11:39
Medlem
Detta är ett ämne jag själv tänkt på & pratat om mycket och såhär ser jag på det:

Mannen är den mest kraftfulla, farliga och överlägsna skapelse som någonsin skapats.
Kvinnan är den enda andra som kan fälla en Man.

Helt ärligt drivs så många män, medvetet eller undermedvetet av att få fitta, det är bara sanningen. Kvinnor med sin jakt på jämställdhet har glömt att deras största vapen ligger mellan benen, jag vet att detta låter som en jävligt vidrig syn men detta är den nakna, Icke-PK sanningen.
Senast redigerad av bigpapichulo 2022-02-05 kl. 11:44.
Citera
2022-02-05, 12:55
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
För din information, för du verkar inte ha fattat detta, så betyder "en toppigare kurva för kvinnor" eller "bredare spridning för män" alltså inte att kvinnor skulle vara intelligentare än män, utan enkom att betydligt fler kvinnor än män äger normal IQ, samlas på mitten av kurvan.... medan män som grupp uppvisar betydligt större spridning, dvs kurvan för män flatas ut.

Du skriver samma sak som användarna ovan vars ogrundade påståenden jag tillbakavisat med hjälp av studier. På grafen, eller kurvan du nämner är det inte män och kvinnor vars intelligenskvot man testat, utan det handlar om flickor som börjar eller har börjat puberteten och pojkar som inte befinner sig i puberteten, vilket framgår i den skotska studien.

Genom den vetenskapliga jag har presenterat argumenterar jag för att den genomsnittlige mannen har ett högre intelligenskvot än den genomsnittliga kvinnan.

Citat:
Detta faktum kvarstår även efter vuxen ålder.

Vad har tiden efter vuxen ålder med mitt eller ditt argument att göra?

Citat:
Och inte heller verkar du ha uppfattat att det Lynn studien (för 16 åringar) uppvisar en generell köns- skillnad i IQ på 1,8 poäng....vilket alltså inte är speciellt mycket överhuvudtaget.

Pojkar har pubertetsmässigt inte mognat klart förrän i artonårsåldern, medan flickor är klara med puberteten i sextonårsåldern.
Senast redigerad av skottland 2022-02-05 kl. 13:04.
Citera
2022-02-05, 15:11
Medlem
Citat:
Du skriver samma sak som användarna ovan vars ogrundade påståenden jag tillbakavisat med hjälp av studier. På grafen, eller kurvan du nämner är det inte män och kvinnor vars intelligenskvot man testat, utan det handlar om flickor som börjar eller har börjat puberteten och pojkar som inte befinner sig i puberteten, vilket framgår i den skotska studien.

Genom den vetenskapliga jag har presenterat argumenterar jag för att den genomsnittlige mannen har ett högre intelligenskvot än den genomsnittliga kvinnan.

Vad har tiden efter vuxen ålder med mitt eller ditt argument att göra?

Pojkar har pubertetsmässigt inte mognat klart förrän i artonårsåldern, medan flickor är klara med puberteten i sextonårsåldern.

ja den genomsnittlige mannen har några poäng högre IQ genomsnittligt...MEN! de har även en flackare kurva....dvs fler "extremer" hos män än hos kvinnor.

Sen!

Vad är värdet med detta resultat?

1. Det finns åtskilliga studier hit och dit i detta ämne, som säger olika, detta är bara en studie bland massa andra.
2. IQ mått i sig, är ju inte heller något speciellt bra mätverktyg över intelligens som helhet, då detta är ett större "fenomen" än enkom det som vi klarar mäta idag med IQ-test.
3. Det säger inget på individnivå. Dvs du har tillräckligt med kvinnor som är betydligt intelligentare än average man, än enkom dessa ynka poäng...så....?
4. Det säger ingenting om saker som klokhet (väl använd kunskap), erfarenhet, meriter etc etc....
Dvs du kan möta 2 personer där den ene har IQ 102 och den andre har IQ 100, men den senare har tillskansat sig betydligt mer kunskap, erfarenhet etc och därmed är en betydligt bättre person att ex. anställa eller fråga om råd eller what ever...högt IQ är liksom inte allt en människa har att komma med.

Diskussionen om IQ är således rätt ointressant för något "praktiskt" utan det är enkom av intresse på forskningsnivå, samt för positioner i samhället där högt IQ är en förutsättning.

Det du och dina likaledes misogyna "kompisar" vill åt.....att kunna fortsätta att bajsa på kvinnor och kunna diskriminera dem på olika sätt är alltså ett gravt ointelligent förhållningssätt till IQ.

Fattar du ens graden av misogynism du uppvisar i ditt sista stycke?

"Att exempelvis tänka sig att kvinnan under tusentals år var beroende av en man för sin överlevnad och att denna biologiska verklighet präglade hennes psyke är ju i alla fall inte en politiskt korrekt åsikt idag.

Mitt syfte är inte att vanära varken män eller kvinnor som biologiska djur, utan jag hoppas att fler väljer att tillgripa riktiga fakta vid liknande diskussioner. Faktum är att biologiska skillnader mellan män och kvinnor finns där av en anledning, och det finns ingen faktisk anledning att vilja göra kvinnor mer lika män eller tvärtom. Män och kvinnor är bra som de är; det är dock systemet, dagens feministiska samhälle, där kvinnor förväntas prestera på mäns nivå som bör ändras. Bäst vore det om feminismen försvann helt och hållet. Det skulle gynna både män och kvinnor och samhället i stort eftersom vi skulle arbeta med naturen och inte emot. Vi är olika av en anledning."

Herregud säger jag bara...
1. Män har varit precis lika beroende av kvinnor som tvärtom....tom mer skulle jag hävda. Eftersom kvinnor har stått för allt omsorgsarbete som INGEN människa kan leva utan.

2. Ingen har försökt "göra kvinnor mer lika män"...utan det man gjort är att ge kvinnor och män SAMMA möjligheter.
Och "kvinnor förväntas prestera på mäns nivå"....ursäkta lille misogynist.... men kvinnor och män presterar alltså hela tiden på "samma nivå".
Män är alltså inte några "överlägsna" biologiska varelser över kvinnor som din sort så gärna vill ha det till.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-05 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in