2022-02-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Å i vilken sagovärd lever du i då?
Om personal läckt ut information om sina patienter är det sparken som gäller, så ser verkligheten ut. Att vissa inte tar till sig sekretessen och dess innebörd är beklagligt och brist på kunskap.
Citera
2022-02-01, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattrun
Aldrig hört talas om att läkare skriver ut sömnmedel till barn för att föräldrarna ska få sova. Däremot hände det med jämna mellanrum på barnavdelningen där jag jobbade att vi erbjöd avlastning i form av inläggning. Underbara undersköterskor tog ut barnet på kvällen och så sov barnet alt skrek ute hos oss samtidigt som föräldrarna sov själva på rummet. Dagtid erbjöds samtalsstöd samverkan med socialtjänsten osv.

Det måste vara väldigt länge sedan? Finns inget sjukhus som har resurser att lägga in i övrigt friska barn och familjer idag.

I Tyskland kan man få hjälp av en barnsköterska som tar barnet på natten i sådana fall, det går på sjukkassan (som man dock måste betala till själv, d.v.s. alla har inte det). Men sådant har vi inte heller råd med i Sverige.
Citera
2022-02-01, 15:25
Medlem
BoISarens avatar
OT i form av inlägg som diskuterar medicinering vs inte medicinering av barn i allmänna termer raderat

Fortsättningsvis har jag lätt avtryckarfinger på "Varning"

//Mod
Citera
2022-02-01, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Om personal läckt ut information om sina patienter är det sparken som gäller, så ser verkligheten ut. Att vissa inte tar till sig sekretessen och dess innebörd är beklagligt och brist på kunskap.

Det märks att du inte själv arbetar inom vården, så du borde släppa detta. Vårdpersonal är människor, de pratar med kollegor, de pratar/ ventilerar med sina anhöriga. I teorin är det sekretess, ja. I praktiken är det människor och otroligt svårt att härleda en läcka om inte personen skriver om en patient öppet i eget namn eller liknande, samt att vården varken har tid eller resurser att leka detektivbyrå.

Sedan behöver inte informationen komma från en vårdpersonal heller. Det kan vara en anhörig till barnet som fått information om skadorna, ventilerat ångesten med en vän som sedan skriver här.

Jag tycker förövrigt att det låter fullt rimligt, ett labilt par som fått ett kolikbarn och inte klarat trycket och istället skadat ungen i ren frustration för att ungen ska hålla käften. Vore varken första eller sista gången.
Citera
2022-02-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattrun
Nej inte alls. Var med om det senast för 4 år sedan. Har sedan bytt arbetsplats så därefter kan jag inte säga något men under de ca 10 år som jag jobbade på avdelningen hade vi några inläggningar per år. Främst kombination sömnbrist och kolik men förekom även andra orsaker.
Vet att jag läst om föräldrar som fått hjärtproblem pga extrem sömnbrist, som blivit inlagda på sjukhus. Sömnbrist är inte att leka med. Man ska komma ihåg att kroppen klarar bara lite drygt 2 veckor utan någon sömn alls, sedan är det god natt. Så att hjärnan börjar leva sitt eget liv efter några dagars sömnbrist är inte konstigt.
Tyvär får ingen i Sverige någon hjälp med extrem sömnbrist om det inte är så att föräldern blir sjuk och inlagd på sjukhus. Oerhört tragiskt på många sätt.
Citera
2022-02-01, 19:31
Medlem
Många som spekulerar att barnet haft kolik. Jag tänker mer att barnet haft ont på grund av de skador som föräldrarna åsamkat honom. Om misshandeln startade tidigt och pojken har frakturer som är flera veckor gamla har han haft ont och säkert varit svårmatad m.m. Det har i sin tur lett till mer frustration och mer vanvård från föräldrarnas sida.
Citera
2022-02-01, 21:12
Medlem
Är det vanligt att man inte får höra något om barnet i sådana här fall?
Citera
2022-02-01, 22:16
Medlem
Väldigt många spekulationer på grund av rykten som har blivit trådsanningar utan verifikationer eller tillförlitliga källor. Någon skrev att barnets mor hade bott på ett flertal adresser i Södra Möre, Ljungbyholm x 2, Vassmolösa och något mer. Var det familjehem, fosterhem eller riktiga boenden? Varför jag undrar är att det finns ett flertal kvinnor med missbruk som har flyttat runt i samma område under en tid.
Citera
2022-02-02, 17:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Gå och lägg dig, du vet inte vad du pratar om. Du skrev att läkare skriver ut sömnpiller om barnmisshandel ”ligger i luften” Misstänker en läkare att ett barn vanvårdas eller misshandlas så kontaktas olika myndigheter. Misstänks misshandel så kommer polis direkt till akuten eller vårdcentral och griper föräldrarna.
Jag har heller aldrig hört att en läkare skulle skriva ut sömnmedel till ett sånt litet barn.
Finns inte på kartan att en läkare skulle göra det!

Detta par skulle ha sökt hjälp av soc och beskrivit sin situation och frustration över barnet, ev. få hjälp av anhöriga eller vänner.
Annars finns det ju adoption att tillgå.
Hellre det än att de misshandlar det till döds.
Hoppas de aldrig får tillbaka barnet och att om det överlever får en kärleksfull och trygg familj.

Varför kunde de inte skydda sig bättre, så mycket preventivmedel det finns.
Och även fri abort till vecka 12?
Citera
2022-02-03, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misteryork
Är det vanligt att man inte får höra något om barnet i sådana här fall?
Ja, av lättförståeliga skäl kommer man hållla hårt på uppgifter om barnets tillstånd och eventuella fosterhemsplacering. Med all rätta.
Citera
2022-02-03, 08:00
Medlem
Barn med kolik 8ch förälder med ADHD med hög impulsivitet och behov för omedelbar behovstillfredstöllelse är en riktigt svår kombination. Tveksam till hur bra idé det är med svår adhd och barn öht.
Citera
2022-02-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Många som spekulerar att barnet haft kolik. Jag tänker mer att barnet haft ont på grund av de skador som föräldrarna åsamkat honom. Om misshandeln startade tidigt och pojken har frakturer som är flera veckor gamla har han haft ont och säkert varit svårmatad m.m. Det har i sin tur lett till mer frustration och mer vanvård från föräldrarnas sida.

Usch och fy! Men jag tror att du har rätt.
Bebisar skriker när något (ur deras perspektiv) är fel. Förstår en bebis som har ont.... Jag orkar inte ens tänka på det.

Det går emot alla mänskliga instinkter att skada ett spädbarn. Även om de skriker 24/7. Frustration väcks ju i en maktlöshet- för att man vill hjälpa! Jag hoppas att dom här föräldrarna ruttnar i häktet OM dom är skyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in