Citat:
Ursprungligen postat av
goosehunter
Precis tvärtom faktiskt. Om en amstaff eller pitbull biter någon så behövs det aldrig någon förklaring. Människor som dig nöjer sig fördomsfullt i att låta rastillhörigheten få agera förklaringsmodell. Ungefär som att en amstaff eller pitbull inte skulle kunna växa upp under dåliga förhållanden och utveckla problembeteenden som vilken annan hundras som helst.
Dessbättre är det ju väldigt människokära hundraser som sällan biter människor. Om din tes om raserna stämde så skulle ju om inte alla så åtminstone nästan alla ägare till dessa hundar bli skadade av sina egna hundar. Men 99,99% blir aldrig det. Alltså kan man avfärda din tes som svammel. Det är pålitliga hundar som fungerar väldigt bra i umgänge med människor.
Aha, du kanske missade att jag påpekade att de flesta hundar oavsett ras inte skadar någon (människa) alls under hela sina liv.
Men än sen då? Vilka hundraser står för allvarliga skador vid hundbett? Vilka hundraser skickar människor till sjukhuset?
Om en dvärgpudel växer upp under "dåliga förhållanden" och "utvecklar problembeteenden" så märks det inte. Om en amstaff gör det så märks det. Tycker du att man ska förbjuda dåliga förhållanden? Jo visst, i den bästa av världar. Men nu lever vi i verkligheten, där det är betydligt enklare att förbjuda just de hundraser som utgör problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
Därför får man märkliga resonemang där andra inte skall få ha jakthundar eftersom ”jag” har en barnfamilj, eller där du inte skall få ha en viss ras för att en individ av en sådan ras bet mig för 25 år sedan.
Du har rätt, man borde kolla på statistiken.