2022-01-31, 09:52
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Är det inte bättre att du specificerar dig själv lite bättre? Vad yrar du egentligen här om i tråden? Du har aldrig ägt en amstaff men sitter och diskuterar med en person som snart haft sin hund i 15års tid utan ett enda problem. Ändå tror du dig veta bättre vad det innebär att leva tillsammans med en ras som du aldrig haft. Är du trög rent allmänt eller vägrar du bara inse när du har fel?
Vad nu? Har du två konton eller brukar du svara för andra? Jag frågade en annan vad han tyckte mer specifikt.
Jag har aldrig ägt en hund som din, däremot sett vad diverse olika hundar av diverse olika raser får för sig. När det gäller kombinationen av spontan våldsamhet och effektiv sådan verkar det vara så att medelstora och stora terriers, speciellt de som liknar amstaff, är vanligt förekommande.
Hur ofta hör du att en minipudel biter någon och faktiskt gör verklig skada?
Citera
2022-01-31, 13:19
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad nu? Har du två konton eller brukar du svara för andra? Jag frågade en annan vad han tyckte mer specifikt.
Jag har aldrig ägt en hund som din, däremot sett vad diverse olika hundar av diverse olika raser får för sig. När det gäller kombinationen av spontan våldsamhet och effektiv sådan verkar det vara så att medelstora och stora terriers, speciellt de som liknar amstaff, är vanligt förekommande.
Hur ofta hör du att en minipudel biter någon och faktiskt gör verklig skada?

Dessvärre händer det att hundar av nästan alla raser skadar en människa ibland. Kombinationen potent hund och dålig ägare brukar tyvärr inte vara en bra matchning.

Amstaff är en mycket stabil, pålitlig och kärleksfull hundras i umgänge med människor. Det är verkligen en ras man kan känna sig trygg med. Jag frågade dig förut från vilka uppfödare hundarna du träffat kommer? Men jag fick inget svar. Tyvärr säljs det drösvis med sk amstaff på blocket. En klar majoritet utan stamtavla, så det är ingenting annat än blandrashundar som etiketteras som hundraser för att säljaren ska tjäna mer pengar på sina blandrasvalpar. Jag har alltid undrat vilka människor som köper såna hundar? Allmänbildningsnivån kring rasen måste vara försvinnande låg om man betalar 10 000 för en hund med 5 olika hundraser i sig och vars ursprung man inte vet någonting om. Som att åka och köpa en Ferrari med en fiatmotor under huven. Kan ju se ut som en Ferrari men saknar det som gör bilen till en ferrari.

Jag tycker det är bedrövligt med alla dessa låtsashundar på blocket.
Citera
2022-02-01, 10:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Dessvärre händer det att hundar av nästan alla raser skadar en människa ibland. Kombinationen potent hund och dålig ägare brukar tyvärr inte vara en bra matchning.

Amstaff är en mycket stabil, pålitlig och kärleksfull hundras i umgänge med människor. Det är verkligen en ras man kan känna sig trygg med. Jag frågade dig förut från vilka uppfödare hundarna du träffat kommer? Men jag fick inget svar. Tyvärr säljs det drösvis med sk amstaff på blocket. En klar majoritet utan stamtavla, så det är ingenting annat än blandrashundar som etiketteras som hundraser för att säljaren ska tjäna mer pengar på sina blandrasvalpar. Jag har alltid undrat vilka människor som köper såna hundar? Allmänbildningsnivån kring rasen måste vara försvinnande låg om man betalar 10 000 för en hund med 5 olika hundraser i sig och vars ursprung man inte vet någonting om. Som att åka och köpa en Ferrari med en fiatmotor under huven. Kan ju se ut som en Ferrari men saknar det som gör bilen till en ferrari.

Jag tycker det är bedrövligt med alla dessa låtsashundar på blocket.
"Dålig ägare" ja. Om en corgi biter dig så heter det att just den där hunden är lite sur ofta eller att den har något problem. Om en pitbull biter dig så heter det att det är en dålig ägare. Lustigt det där.
Men du har rätt i att nästan alla hundraser skadar människor ibland. Det finns såklart en skillnad mellan ont i fingret och ligga på sjukhus utan halva ansiktet. Men med det sagt så visst, det är ju också så att de flesta hundar oavsett ras skadar ingen alls.

Nej, jag har inte för vana att ta reda på vem som är uppfödare till alla hundar jag stöter på. Däremot tycker jag att det är viktigt att själv hålla reda på om man har eller vill ha hund, och jag håller med dig 100% om att köpa hund på blocket utan att veta något om den definitivt inte är det bästa.
Citera
2022-02-01, 10:43
Medlem
Folketstempels avatar
Första träff när jag sökte hund på blocket:

Citat:
Hej, vi säljer en schäfer hund tik valp som föddes 26sep 2021 och är ungefär 4 månader, båda mamma o pappa är renrasiga, valpen har fina utländska stamtavla. Hon är registrerad i tullverket samt jordbruksverket. Hon har fått sina Alla vaccination sam rabies vaccination. Hon är chippad och har EU pass so ni kan åka med henne över allt. Lätt lart samt helt rumsren. Ni få skriva om er ,vad kan ni erbjuda. Jag har ingen brådska att bli av med henne Hon är en av min familj medlem så ingen impuls köp eller delbetalning eller Facebook kommer. Jag åker till stocholm för jobbet so ni kan träffas oss där eller i Gävle där vi bor.
Jag är väldigt noga att var kommer hon hamna.

15K
Citera
2022-02-01, 10:47
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Grupp 5 borde förbjudas. Max en pudel per barnfamilj om man måste annars skaffa en katt

Haha Pomeranian i gupp 5 är ju lite udda
Citera
2022-02-01, 10:53
Medlem
Anti-WOGs avatar
Hundar är väl som människan, en del är bra, en del är dåliga.
Varför ska en hund råka illa ut om dom har en dålig dag, när människan med samma beteende bara får en tillsägelse medans hunden oftast blir avlivad?
Citera
2022-02-01, 11:20
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
"Dålig ägare" ja. Om en corgi biter dig så heter det att just den där hunden är lite sur ofta eller att den har något problem. Om en pitbull biter dig så heter det att det är en dålig ägare. Lustigt det där.
Men du har rätt i att nästan alla hundraser skadar människor ibland. Det finns såklart en skillnad mellan ont i fingret och ligga på sjukhus utan halva ansiktet. Men med det sagt så visst, det är ju också så att de flesta hundar oavsett ras skadar ingen alls.

Nej, jag har inte för vana att ta reda på vem som är uppfödare till alla hundar jag stöter på. Däremot tycker jag att det är viktigt att själv hålla reda på om man har eller vill ha hund, och jag håller med dig 100% om att köpa hund på blocket utan att veta något om den definitivt inte är det bästa.

Precis tvärtom faktiskt. Om en amstaff eller pitbull biter någon så behövs det aldrig någon förklaring. Människor som dig nöjer sig fördomsfullt i att låta rastillhörigheten få agera förklaringsmodell. Ungefär som att en amstaff eller pitbull inte skulle kunna växa upp under dåliga förhållanden och utveckla problembeteenden som vilken annan hundras som helst.

Dessbättre är det ju väldigt människokära hundraser som sällan biter människor. Om din tes om raserna stämde så skulle ju om inte alla så åtminstone nästan alla ägare till dessa hundar bli skadade av sina egna hundar. Men 99,99% blir aldrig det. Alltså kan man avfärda din tes som svammel. Det är pålitliga hundar som fungerar väldigt bra i umgänge med människor.
Citera
2022-02-01, 11:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Behövs inga jakthundar för en barnfamilj.
Vaaa? Varför inte, tror du inte att jägare kan ha barn?
Citera
2022-02-01, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vaaa? Varför inte, tror du inte att jägare kan ha barn?
Nej.
Citera
2022-02-01, 13:23
Medlem
scoremaxs avatar
Det ENDA en sådan här tråd visar med säkerhet är just att det inte skall finnas några förbud.

Folk har en tendens att se endast till sina egna behov, eller sina egna negativa och positiva erfarenheter.

Därför får man märkliga resonemang där andra inte skall få ha jakthundar eftersom ”jag” har en barnfamilj, eller där du inte skall få ha en viss ras för att en individ av en sådan ras bet mig för 25 år sedan.

Världen, och förståelsen för andras val och behov borde bli större...men det verkar som möjligheten att nå ut lättare gynnar utbredandet sv idioti istället.

En reverserad evolution.

Idioti brukar hänga ihop med andra negativa saker exempelvis kriminalitet.
Alltså diskuteras kriminalisering av hundinnehav, något som borde vara ett icke-problem.
Citera
2022-02-02, 11:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Precis tvärtom faktiskt. Om en amstaff eller pitbull biter någon så behövs det aldrig någon förklaring. Människor som dig nöjer sig fördomsfullt i att låta rastillhörigheten få agera förklaringsmodell. Ungefär som att en amstaff eller pitbull inte skulle kunna växa upp under dåliga förhållanden och utveckla problembeteenden som vilken annan hundras som helst.

Dessbättre är det ju väldigt människokära hundraser som sällan biter människor. Om din tes om raserna stämde så skulle ju om inte alla så åtminstone nästan alla ägare till dessa hundar bli skadade av sina egna hundar. Men 99,99% blir aldrig det. Alltså kan man avfärda din tes som svammel. Det är pålitliga hundar som fungerar väldigt bra i umgänge med människor.
Aha, du kanske missade att jag påpekade att de flesta hundar oavsett ras inte skadar någon (människa) alls under hela sina liv.
Men än sen då? Vilka hundraser står för allvarliga skador vid hundbett? Vilka hundraser skickar människor till sjukhuset?
Om en dvärgpudel växer upp under "dåliga förhållanden" och "utvecklar problembeteenden" så märks det inte. Om en amstaff gör det så märks det. Tycker du att man ska förbjuda dåliga förhållanden? Jo visst, i den bästa av världar. Men nu lever vi i verkligheten, där det är betydligt enklare att förbjuda just de hundraser som utgör problem.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Därför får man märkliga resonemang där andra inte skall få ha jakthundar eftersom ”jag” har en barnfamilj, eller där du inte skall få ha en viss ras för att en individ av en sådan ras bet mig för 25 år sedan.
Du har rätt, man borde kolla på statistiken.
Citera
2022-02-02, 18:00
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Aha, du kanske missade att jag påpekade att de flesta hundar oavsett ras inte skadar någon (människa) alls under hela sina liv.
Men än sen då? Vilka hundraser står för allvarliga skador vid hundbett? Vilka hundraser skickar människor till sjukhuset?
Om en dvärgpudel växer upp under "dåliga förhållanden" och "utvecklar problembeteenden" så märks det inte. Om en amstaff gör det så märks det. Tycker du att man ska förbjuda dåliga förhållanden? Jo visst, i den bästa av världar. Men nu lever vi i verkligheten, där det är betydligt enklare att förbjuda just de hundraser som utgör problem.

Du har rätt, man borde kolla på statistiken.

Det är ingen mening att debattera med en person med så låga kunskaper som du har. Det går inte att ta dig på allvar. Förbud är den okunniges verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in