2022-01-17, 14:55
Medlem
Folketstempels avatar
Hundar är avlade för att uppnå vissa egenskaper.
De flesta klassiska raserna har används för jakt av olika slag, fågelhundar vet jag blir bra familjehundar.
Grupp 8.

Jag köpte en gång en blandras Wachtelhund/Jämte.
Svart söt hund som liknade en blandning mellan laborador/ golden retriever som jag hade som barn.

Var det jämteblodet som spökade?

Citat:
Spetsar och raser av urhundstyp
Grupp 5 är stor och kan delas in ett antal tydliga undergrupper. Här finner du bland annat polarspetsar samt de nordiska jaktspetsarna som används för jakt på bland annat älg, björn och skogsfågel. I gruppen finns även så kallade primitiva hundar och hundar av urhundstyp.
https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=5

Bladrasen är tydligen populär bland grisjägare då den attackerar grisen fast den är fysiskt underlägsen,
en mördarmaskin som ser ut som en änglahund.

Vilka hundar ska en barnfamilj undvika, är grupp 5 dåliga familjehundar?
Senast redigerad av Folketstempel 2022-01-17 kl. 15:25.
Citera
2022-01-17, 15:11
Bannlyst
Grupp 5 borde förbjudas. Max en pudel per barnfamilj om man måste annars skaffa en katt
Citera
2022-01-17, 15:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Nästan hela grupp 3 borde förbjudas och specifikt då pitbulls, amstaff osv. Småterriers av typ Jack russell och liknande kan få vara kvar.
Citera
2022-01-17, 15:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Eller så ställer man ordentliga krav på ägarna kanske...?
Citera
2022-01-17, 15:30
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Eller så ställer man ordentliga krav på ägarna kanske...?
Jag tänkte mer på barnen, hunden samt ägaren.
Att den även kan attackera tredje man, det är givetvis ägarens ansvar.

Även om man uppfostrar en hund till att bli en familjemedlem, så är det inte säkert att hunden själv har de egenskaperna som man eftersträvar. Att de helt enkeln inte är en hund som bör bo innomhus.
Citera
2022-01-17, 15:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag tänkte mer på barnen, hunden samt ägaren.
Att den även kan attackera tredje man, det är givetvis ägarens ansvar.

Även om man uppfostrar en hund till att bli en familjemedlem, så är det inte säkert att hunden själv har de egenskaperna som man eftersträvar. Att de helt enkeln inte är en hund som bör bo innomhus.
Allt är väl ägarens ansvar...?

Vilka hundar bör inte bo inomhus då? Finns ju vissa typer av hundar som generellt är mer aggressiva än andra så klart, men vilka tänker du på?
Citera
2022-01-17, 15:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Grupp 5 borde förbjudas. Max en pudel per barnfamilj om man måste annars skaffa en katt
Grupp 5 innehåller de bästa jakthundarna och skall inte alls förbjudas, dock är inte blandraser alltid lyckade. Dvärgpudlar biter människor betydligt oftare än de klassiska jakthundarna.
Citera
2022-01-17, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Grupp 5 innehåller de bästa jakthundarna och skall inte alls förbjudas, dock är inte blandraser alltid lyckade. Dvärgpudlar biter människor betydligt oftare än de klassiska jakthundarna.
Behövs inga jakthundar för en barnfamilj.
Citera
2022-01-17, 15:42
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:

Vilka hundar bör inte bo inomhus då? Finns ju vissa typer av hundar som generellt är mer aggressiva än andra så klart, men vilka tänker du på?

De raser som är framavlade till att attackera en älg eller vildsvin.
De ser ut som familjehundar, därför så kan man som oerfaren köpare få en hund som bör springa fritt i skogen och hatar att bo i en lägenhet.

Hunden mår helt enkelt dåligt av att tvingas bli en innehund. Den trivs att sova i sin rastgård med hundkoja utomhus.
Även om den inte blir aggressiv av att tvingas leka familjehund, så kan den bli apatisk och osocial. En tråkig hund som drar i kopplet, vägrar förstå komandon som "fot" samt sover dygnet runt av ren tristess.
Citera
2022-01-17, 15:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Behövs inga jakthundar för en barnfamilj.
Du skrev förbjudas, och ja, nej jakthundar är inte familjehundar i första hand även om de går att hålla så. Givetvis inte i lägenhet då!
Citera
2022-01-17, 16:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Jag har sagt detta innan, men fått kritik, men dristar mig att säga det igen. Den hundras som är associerat med störst antal skador är inte den man tror utan labrador.

Jag skulle vilja säga att det i princip alltid handlar om ägarens ansvar och att om en person bara ser till att välja hundras anpassat till det liv man lever så får man inga problem. Det går också att ha väldigt olika hundar. Jag har flera omplaceringshundar av väldigt varierande raser. Allt handlar om vad man gör det till.
Citera
2022-01-17, 16:52
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har sagt detta innan, men fått kritik, men dristar mig att säga det igen. Den hundras som är associerat med störst antal skador är inte den man tror utan labrador.

Jag skulle vilja säga att det i princip alltid handlar om ägarens ansvar och att om en person bara ser till att välja hundras anpassat till det liv man lever så får man inga problem. Det går också att ha väldigt olika hundar. Jag har flera omplaceringshundar av väldigt varierande raser. Allt handlar om vad man gör det till.
Så är det så klart. En engagerad ägare som bryr sig och är lyhörd kommer att kunna hantera de flesta hundar. Som du säger också, labrador är inte världens säkrast hund (men hänger siffrorna kanske ihop med att det är en särskilt populär ras?).

Det viktiga att tänka på är ju att man som ägare har ett strikt ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in