2022-02-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Hans medverkan i själva uppdraget som han inte vill ta ansvar för utan frånskriver sig ifrån.

Ärligt talat, tror du att du kan gå in på en vanlig mäklarbyrå och be en mäklare att skriva ut ett köpeavtal utan att han har träffat säljaren, som han inser är en äldre person?

Har Ebba betalat för tjänsten till Theo eller är det en "väntjänst" ( jag har missat hur det ligger till om det nu framkommit)
Hur vet du om Esbjörn Bolin och Theo Dietz har träffat varandra eller inte? Esbjörn Bolin har i varje fall inte framfört några synpunkter på hans arbete med avtalet, ingen av ombuden heller. De enda som verkar ha synpunkter på det finns här i tråden.
2022-02-01, 00:56
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur vet du om Esbjörn Bolin och Theo Dietz har träffat varandra eller inte? Esbjörn Bolin har i varje fall inte framfört några synpunkter på hans arbete med avtalet, ingen av ombuden heller. De enda som verkar ha synpunkter på det finns här i tråden.
Du som vet så mycket om Ebba och denna historia. Har hon betalat för skrivuppdraget eller var det en väntjänst?
2022-02-01, 00:57
Medlem
Citat:
Uppenbarligen klarar Esbjörn inte av dylika ting och ska absolut inte ha med affärsangelägenheter att göra. Det är därför andra i hans omgivning måste ta beslut. Det är sannolikt därför han inte klarar att bo i egen bostad (fast han haft flera att välja på), betala räkningar etc.
Tycker verkligen synd om den gamle mannen
Då tycker du alltså att det är Ulf Lööf som ska ta beslut om Esbjörn Bolin får sälja sitt hus eller inte. Trots att psykologen som är expert på geriatrik och undersökte honom skrev att Esbjörn Bolin klarar av sånt själv. Det var märkligt.
2022-02-01, 01:02
Medlem
Citat:
Du som vet så mycket om Ebba och denna historia. Har hon betalat för skrivuppdraget eller var det en väntjänst?
Det framgår inte i handlingarna till rätten vare sig om de är vänner eller om väntjänster är gratis. Brukar de vara det?
2022-02-01, 01:38
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
som sagt du är ju helt av det hänger inte alls med Majkgård skulle ju för tusan hjälpa esbjörn å komma i kontakt med Binninge som ju jag kallade "revisorn" just för å belysa hur snurrig Esbjörn är. Såja å så slutar vi nu då när jag förklarat å förhoppningsvis tagit dig ur din förvirring om detta.

Hrmm….
I polisförhöret med Esbjörn benämner han MPL som sin revisor och Binninge som en firma i Örebro.
Han hade av sin revisor (MPL) fått veta att en polisanmälan gjorts av en firma i Örebro (Binninge).
Så den som inte hänger med är faktiskt du, då du själv inte läst alla inlagor du införskaffade.
2022-02-01, 01:53
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Hans medverkan i själva uppdraget som han inte vill ta ansvar för utan frånskriver sig ifrån.

Ärligt talat, tror du att du kan gå in på en vanlig mäklarbyrå och be en mäklare att skriva ut ett köpeavtal utan att han har träffat säljaren, som han inser är en äldre person?

Har Ebba betalat för tjänsten till Theo eller är det en "väntjänst" ( jag har missat hur det ligger till om det nu framkommit)

Vilket uppdrag menar du, det han inte hade eller det skrivuppdrag som var hans enda uppdrag.
Mäklaruppdraget hade han inte det vet du redan, är övertragglat om Theo i tråden redan för 1år sedan.
Du kan gå in på valfri mäklarbyrå och anlita dom för endast skrivuppdrag.
Precis som Theo har dom då kontakt med bägge parter och säkerställer att köpeavtalet överensstämmer med bådas vilja, att alla uppgifter förs in korrekt och inga oklarheter råder om försäljningen.
Ingen mäklarbyrå skriver bara ut ett köpeavtal, det görs korrekt enligt god mäklarsed så som Theo gjort.
2022-02-01, 02:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn berättade ju inte ens till Majkgård att han tänkte sälja. Det verkar vara Ulf Lööf som är hans närmast förtrogne.

Det är faktiskt lite intressant nu när du förde in oss på ämnet, de bor tillsammans i ett hus vid Odalgården som Majkgård äger….vad har de för inbördes relationer egentligen? Ulf och Esbjörn. Ulf som måste se och godkänna allt Esbjörn skriver under, till och med det hemliga tillägget till förlikningen.

Ulf är ju mycket yngre, klarar galant att uttyda alla avtal och skriva ångerbrev åt Esbjörn.
Ähhh….. just ja, båda är två inhysningar på Odalgården, ogifta, utan barn, äger BR och är lika gamla.
Undra om Ulf också måste gå på senilitetskoll vart annat år tillsammans med Esbjörn.
Har någon lyckats få en undertecknad generalfullmakt av honom också, eller är det bara Esbjörn som har en revisor med generalfullmakt i sitt stall av rättshaverister?
2022-02-01, 07:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om jag tycker det är rimligt att bli kallad och tilltalad på ett sätt jag blivet i den här tråden. Nej faktiskt inte. Om du frågar om jag ibland skriver inlägg för att Ebbotarna ska löpa amok så är svaret däremot Ja.

Men det är kanske lite svårt att förstå. Du är här för Ebbas skull, du hade varit här och försvarat henne vad än tråden handlade om. Jag är här för vad Ebba gjort, jag hade varit i denna tråd vem som än agerat så.

Jag har skrivet i många trådar. Jag är lite yvig i mitt språk, så att jag påstår och tänker om saker är inget ovanligt. Och så jobbigt är det inte att knäppa en skärmdump. Tanken är inte att jag ska använda dom till någonting. Det är en vana jag har.

Visst skulle man må väldigt dåligt om man visste att man orsakat en gammal människa att må så. Hur Ebba ens kan tänka att hon ska bo och trivas i det där huset är ofattbart. Saknar människan helt förmåga att känna empati. Eller tycker hon på riktigt att hon är lite finare, lite bättre och lite viktigare än alla andra.

Varför skärmdumpa i ett forum som detta? Ingen kan redigera i eller ta bort inlägg (förutom admins/mods och skribenten själv inom en timme).

Sedan tycker jag det är intressant att du klumpar ihop alla som inte tycker som du, till "Ebbotar". Varför? Jag kan förvisso inte tala för de andra, men såvitt jag vet är vi fristående individer och inte robotar. Inte heller går vi i Ebbas ledband eller lyder order. Jag är iallafall helt fristående och kom hit enbart för att ämnet intresserade mig, inte spelarna.

Varför skriver du med flit inlägg i syfte att få andra att löpa amok? För mig låter det inte som att du är här för att du är intresserad av ämnet, eller för att försvara endera sidan. Du är här för att kaosa. Men det är bra att veta, för nu kan jag hädanefter ignorera dig.

Ebba och Esbjörn vet vad som hänt, hur det hänt, vem som sagt vad osv. Vi vet väldigt lite. Det lilla som sipprat ut, tyder inte på en påtvingad, orättvis affär. Om Esbjörn mår dåligt nu, så inte beror det på Ebba i första hand, utan hur uruselt han spelade sin giv.

Han kunde ha bett Ebba om ett möte. Han kunde ha erbjudit att hålla henne skadeslös. Han kunde ha låtit bli att eskalera tvisten i media. Han kunde ha hållit sig till sanningen. Han kunde stå för sitt handslag/ord/påskrift.
2022-02-01, 08:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jaså minsann, vadan då detta så ofta återkommande påpekandet om detta "mörande" som det mest väsentliga i hela fb-tråden? Å om Flyborg nu är så oväsentlig i sammanhanget hur kommer det sig då att hon är så intressant för er? För det är alls inte just nu som hon förekommer i tråden och ja alla de andra batikhäxorna.

Ha ha ha så komiskt när du låtsas förklara något som "inte jag förstår" för nä inte fan kan det väl ändå vara så att inte du förstått

Borde ju vara ett misstag av stjärnadvokaten Katrin för vore jag den som skulle bedöma aktbilagan så hade jag garanterat spärrat upp ögonen just på detta att inte tråden var fullt öppnad och naturligtvis då undrat varför!!

Jojo, ni ser här nedan varför - Ebba visste om att Esbjörn var som hon kallar det "EGEN" och visst....han har inte hängt med i den dansen Ebba bjöd upp till.

Hade jag haft målet hade jag inte följt Binninges råd här utan just gått på §33 istället och ställt Ebba till svars för sitt tilltag. Hon var så jävla medveten om Esbjörns tillstånd. Så därför också Theo, hennes väninnas kompis, istället för en registrerad opartisk fastighetsmäklare som gjort Ebbas fulspel med den senile gamle svage åldringen omöjligt. Märk väl att Theo i en klausul friskrev sig från allt ansvar i "husaffären"... varför så om nu allt var i sin ordning!!!

Kopierat från aktbilaga 76
Enligt 33 § avtalslagen kan man
ogiltogforklara ett avtal som någon
ingått mot tro och heder. Det
innebar att man ingått avtalet trots
att man har forstått att motparten
inte vant medveten om... visa mer
0 ,
11 Johann Binninge
Om jag vore farbroderns ombud
skulle jag gå på 31:an
20 v Gilla Svara

Det diskuterades mörande av Ebba i en Facebook-tråd, en diskussion som några dagar senare realiserades av samma personer. Det kan naturligtvis vara en ren slump, men nja, det tror jag inte på.

Mörandet av Ebba i media är i allra högsta grad relevant för den här tråden. Utan det vore ingen här.

Så, det är en röd tråd där det hänger ihop.
2022-02-01, 08:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Är övertygad om att även Theo precis som Ebba visste om att hans uppdrag var att hjälpa Ebba dupera hennes byte, den mycket ålderstigne slitne egne mannen.

Hur har han hjälpt Ebba mer specifikt? Han pratade med Esbjörn då affären var klar och kontraktet skulle fyllas i, så att han direkt påverkat Esbjörn att sälja tror jag inte.

Har han gett Ebba råd om vad hon ska tänka på i en fastighetsaffär? Inte helt otroligt. Men samma information finns en googling bort, så inte heller nåt som talar emot honom.

Har han gett Ebba råd om hur hon kan blåsa Esbjörn? Måste ha varit dåliga råd, eller så följde Ebba inte hans råd. Han sålde frivilligt, till ett pris han önskat och som överensstämmer med hans värdering och han var vid tillfället kapabel att sälja och fastigheten var hans att sälja.

Nej, jag är nyfiken på vad du har för information som visar att Theo hjälpte Ebba att dupera Esbjörn.
2022-02-01, 08:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Theo verkar ha nära band till Ebba. Är det inte så att Ebba var vigselförättare åt Theos syster Margoux (eller hur f hon nu stavar sitt namn för att vara exotisk)?Opartisk kan man ju knappast kalla den herren, dvs tagit till vara bådas intressen. Klart han har gått Ebbas ärende, dumt att tro något annat.

En av Ebbas bästa kompisar är Margot. Det är nog rätt klarlagt och inte mycket att diskutera.

Theo är Margots bror, också det etablerad fakta.

Hur mycket Ebba och Theo har träffats är däremot diskuterbart. Theo har dock i en intervju sagt att han träffat Ebba några gånger då hans syster och Ebba umgåtts.

Det låter i mina ögon rimligt. Nu när jag och mina syskon är vuxna och har flyttat hemifrån för länge sedan, så träffar jag inte syskonens kompisar speciellt ofta. Än mindre blir kompis med dom och umgås utan syskonet.

Ebba blev kompis med Margot i vuxen ålder och har förmodligen inte heller sprungit hemma i Margots barndomshem som man gjorde när man var liten. Då hade det varit troligare att Ebba och Theo känt varandra. Att morsa på varandra i krogvimlet är inte att känna varandra.

Men säg att det vi känner till, inte är sanningen. Att Ebba och Theo är stenhårt bundis med varandra. Varför skulle Theo riskera sitt jobb, karriär och rykte för Ebba? För en enda sketen fastighet? Var ligger vinsten för honom?

Och vad har han mer specifikt gjort åt Ebba, menar du?
2022-02-01, 08:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad jag förstår är varför Ebba just valde Theo för uppgiften och inte lät Esbjörn ombesörja den lilla detaljen å välja t.ex. sin "revisor" som han ju antagligen kommit att göra - just för att vara så där extra juste mot den egne mycket gamle mannen. Det hade ju ingett förtroende och Esbjörn hade fått chansen att i lugn å ro gå igenom "affärsupplägget" på tu man hand med sin förtrogne utvalde för skrivaruppdraget. Är inte det kutym att det är säljaren som kommer med kontraktet och inte som nu tvärtom?

Revisorn kom ju in i bilden efter kontraktsskrivningen. Tack vare den och Esbjörns dåvarande omgänge. Svårt att välja någon som han inte visste fanns, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in