2022-01-31, 22:14
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är logiskt. Integrera barnen tidigare. Det blir färre extremister på det sättet.
Så våra barn behöver inte integreras menar du? Dvs invandrares som valde först etablera sig i det nya landet, lära sig språket, skaffa jobb och bostad och efteråt skaffa barn? Så våra barn ska släppa förbi sig barn till nyanlända i kö till förskolor?
Citera
2022-01-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, du förstår inte. Du frågar efter länkar som bekräftar något jag inte har påstått.
Men hur barnslig är du? Du har ju sagt att risken ökar, och när jag frågar efter länkar du inget att komma med utan kommer med undanflykter?
Citera
2022-01-31, 22:23
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTrouble
De brukar ha dålig koll på barnens ålder. Kan vara bra så inga 18-åringar kommer går före.

Stor invandring får stora konsekvenser för samhället. Hur ser det ut med bostadskön? Reserverar man lägenheter får invandrare? Det finns nog exempel på det också.
Inte invandrare utan FLYKTINGAR
Citera
2022-01-31, 22:30
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är inte "ideologi" att alla människor kan presetera väl om de får en bra start i livet. Det är sund förnuft, och bekräftas av vetenskap och alla verkliga observationer.
Hur bra behöver starten vara för att de inte ska våldta, råna och misshandla då? För det det räcker ju inte med tak över huvudet, mat på bordet, pengar i ficka, gratis skola, barnbidrag, studiebidrag, bostadsbidrag samt sjukvård.
Citera
2022-01-31, 22:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Så våra barn behöver inte integreras menar du? Dvs invandrares som valde först etablera sig i det nya landet, lära sig språket, skaffa jobb och bostad och efteråt skaffa barn? Så våra barn ska släppa förbi sig barn till nyanlända i kö till förskolor?
Våra barn behöver inte integreras för de är redan integrerade. Att man släpper fram invandrarbarn innebär inte att vi inte får platser utan endast att vi får vänta lite längre. Och det gäller ju endast i kommuner där det är kö.
Jag tycker detta är en prioritering som är helt självklar och jag kan inte för mitt liv förstå att man är emot detta. Speciellt de som hatar invandrare borde ju tycka om allt som görs för att producera färre kriminella. Jag kan köpa argumentet att stoppa invandringen. Men nu snackar vi om folk som redan är här så det steget är redan passerat.
Citera
2022-01-31, 22:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Jag brukar inte reprisera mig själv, men jag noterar att tråden har fyllts med pajkastning och overifierade påståenden från båda håll.

Om vi skiter i intentionerna och empirin ett tag, så skulle jag vilja veta - än en gång - om man inte inser att det är ett väldigt tondövt förslag?

Det riskerar ju bland annat att skapa ett djävla ressentiment hos de föräldrar som kanske inte får in sina barn när de önskar, såvida föräldrarna inte är hardcore miljöpartister förstås. Det rör sig ändå om några tusen barn om året som får vänta redan idag.

Med stora konsekvenser för förvärvsarbetande föräldrar. Jag vet själv.

Med tanke på att det går så bra för Sverige - i alla fall om man får tro de snillen som befolkar tråden (FB) Tråden där vi hyllar vårt fantastiska Sverige - så vore det väl lämpligare att ställa krav på kommunerna att ALLA ska få plats när de så önskar? Alltså inte bara nyanlända?

Tidigare utredningar har ju föreslagit just ett sådant krav, till och med kombinerat med en väntepenning, alltså en ekonomisk ersättning för den som inte fått plats.

Så jag menar, det GÅR ju att lägga vettiga förslag med samma utfall.

Vad vinner man då på att så tydligt ställa grupper mot varandra? Är det en medveten provokation?
Citera
2022-01-31, 22:58
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Våra barn behöver inte integreras för de är redan integrerade. Att man släpper fram invandrarbarn innebär inte att vi inte får platser utan endast att vi får vänta lite längre. Och det gäller ju endast i kommuner där det är kö.
Jag tycker detta är en prioritering som är helt självklar och jag kan inte för mitt liv förstå att man är emot detta. Speciellt de som hatar invandrare borde ju tycka om allt som görs för att producera färre kriminella. Jag kan köpa argumentet att stoppa invandringen. Men nu snackar vi om folk som redan är här så det steget är redan passerat.

Jag är invandrare. Boende i ett ghetto. På vilket sätt skulle våra barn " bli integrerade" då?
Ok. Om ni svenskar vill släppa fram barn till nyanlända varför ska vi invandrare som inte räknas som nyanlända längre ( dvs har bott i Sverige längre än 2 år) ska släppa nyanlända barn före våra egna som i behov av integrering ?
Och ja även i vår kommun Botkyrka är det kö till förskolor ( oftast pga just nyanlända)
Citera
2022-01-31, 23:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jag är invandrare. Boende i ett ghetto. På vilket sätt skulle våra barn " bli integrerade" då?
Ok. Om ni svenskar vill släppa fram barn till nyanlända varför ska vi invandrare som inte räknas som nyanlända längre ( dvs har bott i Sverige längre än 2 år) ska släppa nyanlända barn före våra egna som i behov av integrering ?
Och ja även i vår kommun Botkyrka är det kö till förskolor ( oftast pga just nyanlända)
Barn som är födda i sverige är sannolikt betydligt mer integrerade än nyanlända. Dock är det ju givetvis så att även barn födda i sverige till invandrare kan behöva integreras de med. Det ena utesluter ju inte det andra. Men prioriteringen är ändå helt korrekt enligt mig.
Citera
2022-01-31, 23:09
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Barn som är födda i sverige är sannolikt betydligt mer integrerade än nyanlända. Dock är det ju givetvis så att även barn födda i sverige till invandrare kan behöva integreras de med. Det ena utesluter ju inte det andra. Men prioriteringen är ändå helt korrekt enligt mig.

Varför är det så " sannolikt"? Har du varit i ghettona någon gång? Det ginns inga svenskar här. Hur ska våra barn integreras?
Hjälp de som är redan här innan ni ger asyl hundratals
Citera
2022-01-31, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Men hur barnslig är du? Du har ju sagt att risken ökar, och när jag frågar efter länkar du inget att komma med utan kommer med undanflykter?

Du frågar ju om saker jag inte har påstått.
Citera
2022-01-31, 23:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så våra barn behöver inte integreras menar du?

Dom lär sig hur man beter sig i vår kultur även om dom får vänta några veckor längre på en förskoleplats, ja.

Citat:
Dvs invandrares som valde först etablera sig i det nya landet, lära sig språket, skaffa jobb och bostad och efteråt skaffa barn?

Dom har uppenbarligen föräldrar som har stor chans att kunna uppfostra sina barn.

Citat:
Så våra barn ska släppa förbi sig barn till nyanlända i kö till förskolor?

Ja.
Citera
2022-01-31, 23:14
Medlem
Vadå stå i kö? Har aldrig hört talas om att man måste stå i kö, trodde man bara ansöker och om det är fullt får man välja en annan förskola bara.

Vad händer om man ställer sig i kön och när man har fått en plats är barnet för gammalt? Då kan man väl inte bli straffad för att inte följt lagen om skolplikt? Det här landet slutar aldrig att förvåna mig, säg inte att det tar ÅR för att få en plats.
Senast redigerad av WSTL. 2022-01-31 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in