2022-01-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad enskilda privatpersoner säger på ett aktieforum känns rätt irrelevant när det är de som faktiskt verkar på den europeiska obligationsmarknaden som gör affären?

Ska dom ”börja spåra högre räntor” (?) imorgon eller när tänker du?

Man får nog vara lite ödmjuk här och inse att man kanske inte har riktigt samma koll på läget som dom institutionella investerare som dagligen gör miljardaffärer till negativ ränta..
Så ditt argument för att satsa pengar i SBB är alltså "dom institutionella investerare som dagligen gör miljardaffärer till negativ ränta"?
Låter rimligt..
Blankning och övriga intressen i aktiehandel är inget du reflekterar över?
Citera
2022-01-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Så ditt argument för att satsa pengar i SBB är alltså "dom institutionella investerare som dagligen gör miljardaffärer till negativ ränta"?
Låter rimligt..
Du låter helt förvirrad i ditt argument men respekterar dig ändå. Allt kan vändas till det negativa med lite klurighet eller klä halmgubbar. Du är nog vara fast i din svarta verklighet och därmed gå miste om en skön uppgång när den kommer?
Senast redigerad av Truefighter 2022-01-29 kl. 01:12.
Citera
2022-01-31, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Var ju riktad emission till de 4 bolagen som äger Odalen som alltså tar SBB-aktier delvis som betalning. Finns väl förmodligen något skatteskäl eller så som gör att de vill sätta den höga teckningskursen.

Nej, det beror inte på skattetekniska aspekter. SBB har inte tillräckligt med pengar att finansiera affären och låter delägande i form av aktier i SBB betala en del av kostnaden. Vilka tar smällen vid dessa affärer? Det har aldrig varit enklare och lättare att göra affärer idag. SBB började bygga sin portfölj först 2016 och det finns en kort förvaltarhistoria, men beroende på förvärv av tidigare fastigheter kan det dock via tidigare ägare ha en historik (bra, lång, kort eller dålig).

Hela SBB´s affärsidé har sin grund i belåning eftersom det är så spelreglerna ser ut. Därmed är hela deras business räntekänsligt och detta påverkas indirekt av flera utomliggande faktorer tex tillgång, pris på kapital som styrs av bankerna, villkor på kapitalmarknaden, fastighetssektorn, omvärld etc etc. Byggnader åldras och behov kommer sannolikt ändras över tid samt är extremt kapitalkrävande. Lycka till med att försöka få ihop ekvationen belåning i en rekordlåg negativ räntemiljö, nuvarande rekordhöga fastighetspriser på öppna marknaden (överpriser) kontra framtida värdering och avkastningskrav i en framtid som sannolikt kommer vara i en helt annan kontext utifrån räntemiljön och värderingen av fastigheter. Det kommer inte gå ihop ekonomiskt på lång sikt.
Citera
2022-01-31, 15:59
Medlem
jnilssons avatar
Mycket får man höra innan öronen trillar av...
Citat:
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB emitterar framgångsrikt sin första sociala icke säkrade obligation om EUR 700 miljoner med negativ ränta vid emittering.
https://www.mfn.se/cis/a/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-emitterar-framgangsrikt-sin-forsta-sociala-icke-sakrade-obligati on-om-eur-700-miljoner-med-negativ-ranta-vid-emittering-b9c593bb

Sociala obligationer... Smaka på ordet.

I praktiken är det ECB som printar pengar till SBB:s fastighetsköp.
Citat:
Sustainability-Linked Bonds Will Be Eligible As European Central Bank Collateral.
https://www.sidley.com/en/insights/newsupdates/2020/09/sustainability-linked-bonds-will-be-eligible-as-european-central-bank-collateral

Man kan undra hur Ilja lyckats få SBB klassat som välgörenhet...

Jag äger lite SBB (runt 2% av portföljen). Jag är utsatt och i behov av välgörenhet. SBB är mitt soppkök.
Citera
2022-01-31, 16:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson

Jag äger lite SBB (runt 2% av portföljen). Jag är utsatt och i behov av välgörenhet. SBB är mitt soppkök.

Han är inte dum, Ilja. Gäller att utnyttja ESG skiten till max.
Citera
2022-01-31, 18:00
Medlem
backwardations avatar
Citat:

Herregud...

Han vet dock exakt hur man spelar detta spel för att nå framgång, hatten av.
Citera
2022-01-31, 19:28
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:

Det betyder alltså att privata företag kan komma att konkurrera med kommunen och allmännyttan. Den marknaden är rätt stor. Som med alla politiskt styrda medel får man tänka på vad som kan hända vid ett maktskifte.
Citera
2022-01-31, 21:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Han är inte dum, Ilja. Gäller att utnyttja ESG skiten till max.
Du skrev häromdagen att börsen är kapitalismens centrum. Nu vet vi att det även är planekonomins centrum...
Citera
2022-01-31, 21:22
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Det kommer inte gå ihop ekonomiskt på lång sikt.
Bara hyrorna inte blir mer negativa än räntorna så går det ihop!
Citera
2022-01-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Nej, det beror inte på skattetekniska aspekter. SBB har inte tillräckligt med pengar att finansiera affären och låter delägande i form av aktier i SBB betala en del av kostnaden.
Att man (del)finansierar förvärv med egna aktier är ju inget ovanligt och det var inte det som jag spekulerade om handlade om skatteskäl. Min spekulation handlade om varför man satte teckningskursen på aktierna långt över aktuell kurs och därmed blåser upp storleken på affären.
Citera
2022-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Att man (del)finansierar förvärv med egna aktier är ju inget ovanligt och det var inte det som jag spekulerade om handlade om skatteskäl. Min spekulation handlade om varför man satte teckningskursen på aktierna långt över aktuell kurs och därmed blåser upp storleken på affären.

Man blåser inte upp storleken på affären. Man kommer helt enkelt överens om villkoren under en förhandling, gissningsvis skedde detta när aktiekursen var något högre dessutom.

Man bör anta att om kursen satts lägre så hade det inneburit att SBB hade behövt emittera fler aktier. Med större utspädning som resultat(dvs sämre för aktieägarna). Summan hade varit densamma.

Det finns alltså fördelar för både köpare och säljare här. Möjligen skulle Skatteverket kunna se sig som förlorare när/om säljarna väljer att sälja sina aktier men å andra sidan vet vi ju inte i vilken depåform dessa kommer förvaltas.
I ett VP-konto blir det ju en viss skattefördel om anskaffningsvärdet är högre då det innebär lägre vinst=Mindre vinstskatt..

Jag ser inget anmärkningsvärt i detta dock.
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-01 kl. 17:05.
Citera
2022-02-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Låter rimligt..

Nej? Hur kan du tro nåt så dumt?

Det handlar om finansiering på den europeiska obligationsmarknaden, var får du in blankning i det hela?
Övriga intressen? Vad innebär det ens?

Känns som att du pratar om något helt oväsentligt men inte riktigt förstår det själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in