2022-01-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att man inte får dricka alkohol efter kl 23?

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu
Citera
2022-01-30, 21:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Generellt beror det på hur anställningsavtalet är utformat. Under pandemin har dock särskilda förutsättningar gällt. För att minska risken för smittspridning beslutade många arbetsgivare från och med våren 2020 att anställda skulle arbeta hemifrån. Eftersom dessa beslut hade stöd i Folkhälsomyndighetens (FHM:s) rekommendationer om hemarbete var de korrekta också ur arbetsrättslig synpunkt.

Så arbetsgivare kan då hävda arbetsbrist om en medarbetare utan giltigt skäl vägrar hemarbete.

Hävdar de arbetsbrist blir det nog svårt att kräva att arbetstagaren ska ARBETA hemifrån. De kan i så fall bara skicka hem arbetstagaren med full lön. Vad skulle vara giltigt skäl menar du? Finns ju inte ens något krav på att man ska ha något hem. Finns de som sover på nattbussen jobbar dagtid hos en arbetsgivare.
Citera
2022-01-30, 21:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv/kan-min-arbetsgivare-tvinga-mig-att-jobba-hemma-7022516

Der är för övrigt du som ska bidra med rättsfallet. Inte jag. Alltså att någon arbetstagare som på arbetsgivarens order inte följer att arbeta hemifrån helt eller delvis. Det är arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet.

Finns inget lagkrav på att ha något hem. Är trött på hobbyjurister med noll koll som sitter och gissar.
Citera
2022-01-30, 21:55
Medlem
Citat:
Hävdar de arbetsbrist blir det nog svårt att kräva att arbetstagaren ska ARBETA hemifrån. De kan i så fall bara skicka hem arbetstagaren med full lön. Vad skulle vara giltigt skäl menar du? Finns ju inte ens något krav på att man ska ha något hem. Finns de som sover på nattbussen jobbar dagtid hos en arbetsgivare.

Rekommendationen att jobba hemifrån utgår från smiittskyddslagen. Arbetsgivare som följer detta har alltså lagstöd för att beordra hemarbete där så är möjligt. Men sådant verkar inte du förstå.
Citera
2022-01-30, 21:56
Medlem
Citat:
Finns inget lagkrav på att ha något hem. Är trött på hobbyjurister med noll koll som sitter och gissar.

Du kommer med halmstrån hela tiden. Är du medveten om att det inte räddar dina felaktiga uppfattningar om lagen?
Citera
2022-01-30, 21:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu

Ich vad av detta minskar smittspridningen på ett avgörande sätt anser du?
Citera
2022-01-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ich vad av detta minskar smittspridningen på ett avgörande sätt anser du?

Ex har influensa och vinterkräk vänt kraftig nedåt. Är inte normalt för årstiden och beror på nuvarande restriktioner och rekommendationer.
Citera
2022-01-30, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du kommer med halmstrån hela tiden. Är du medveten om att det inte räddar dina felaktiga uppfattningar om lagen?

Halmstrån? Du menar alltså på fullaste allvar att det skulle vara brottsligt att sakna bostad. Det är vad du säger
Citera
2022-01-30, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ex har influensa och vinterkräk vänt kraftig nedåt. Är inte normalt för årstiden och beror på nuvarande restriktioner och rekommendationer.

Beror på större medvetande om hygienrutiner skulle jag säga.
Citera
2022-01-30, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Trots att viruset numera har funnits i över 2 år upphör jag inte att förvånas över hur märkligt det beter sig. Tänker på symtomutvecklingen som många beskriver. Hur man kan bli lätt sjuk, sedan bättre, sedan svårare sjuk. Hur feber kan bölja fram och tillbaka. Hur det påverkar kognitiv förmåga. Sätter sig på alla möjliga vitala organ som hjärna, hjärta. Leder till blodproppar. Folk har blivit förlamade, fått proppar i ben, lungor m.m. Hur smak och luktsinnen förstörs. Hur folk tappat dessa sinnen under två års tid.

Hur detta jävla virus skulle komma att klassas som en "influensa" begriper jag faktiskt inte. Finns ju inte ett jävla likhetstecken. Jag tror mer och mer att detta virus inte är det minsta naturligt. Jag tror det är något genmanipulerat experimentellt virus som rymt från det där laboratoriet i Wuhan. Kineserna vet nog mycket mer om det här än vad de officiellt gett uttryck för. Det verkar jävligt angelägna om att skiten inte sprids inom det egna landets gränser. Stänger man ned miljonstäder för 20 bekräftade fall är man angelägen. Placerar man folk i husarrest är man väldigt målmedveten och angelägen. Jag tror inte det har med något jävla OS att göra utan något helt annat. Det visade man redan för 2 år sedan och det har bara fortsatt. Någon kanske tycker jag låter som en konspirationsdåre, men vill minnas att CIA antytt precis det jag skriver. Att låta den här skiten spridas vind för våg i hopp om att uppnå någon jävla flockimmunitet kan vara mänsklighetens största misstag.

Ja. Det var ett stort misstag att satsa på flockimmunitet genom infektion redan innan viruset ens hade anlänt. Det var ett nytt virus med okända egenskaper. Vi kunde se att asiaterna kämpade hårt med att stoppa virusets spridning. Tog vi varning av asiaternas kamp mot viruset?

Det var då, i början av 2020, som man skulle ha satsat på att hålla viruset ute. Det är helt bakvänt att först låta viruset få spridning, och därefter sätta in åtgärder. Då kan man behöva använda mer smärtsamma metoder, jämfört med vad som hade behövts vid ett snabbare ingripande.
Citera
2022-01-30, 22:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Då frågade efter det arbetsrättsliga så sluta gör dig dum .. Ett giltig skäl skulle kunna vara om man saknar hem som du nämner.. men det vanligaste giltiga skälet är att man inte kan hålla sekretessen i sitt hem pga av att man bor i tex en mindre lägenhet och andra i hushållet är hemma. Där är barn som har undervisning i hemmet ett vanligt problem. Men åter till huvudfrågan , medarbetare kan alltså inte bara ” välja ” att komma in till jobbet i de organisationer som valt att ha dessa restriktioner. Det gäller både statliga och privata organisationer. Jag arbetar själv som chef med säkerhetsfrågor på en myndighet där cirka 80-90 % arbetat hemma under pandemin och arbetsgivaren samverkat med de fackliga parterna om dessa riktlinjer. Så om någon i teorin bara vägrar arbeta på distans utan något skäl så finns skäl för att starta ett personalärende som kan leda till uppsägning. Men det har inte hänt då dessa bekymmer inte uppstått. Detsamma har gällt på försäkringsbolag och banker där jag har bekanta i ledande positioner.
Citera
2022-01-30, 22:13
Medlem
Citat:
Beror på större medvetande om hygienrutiner skulle jag säga.

Knappast när de tvärvänt mitt i säsongen. Hygienrutiner och medvetenhet har legat i två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in