2022-01-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är "allt" enligt dig?

Det som gäller nu.
Citera
2022-01-30, 21:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Inte ur Smittskyddslagens perspektiv kanske, men det är svårt att behålla ett arbete om man går emot arbetsgivarens villkor. Där kan det nog bli förhandling åtminstone.

De har knappast någon enväldig rätt där. Offentliga arbetsgivare har som kotym att följa FHM. Skulle en arbetsgivare vägra finns det däremot inget lagrum att ta till. De kan lika gärna säga att ni ska arbeta på plats.
Citera
2022-01-30, 21:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Har jag skrivit restriktion och inte rekomnendation har jag skrivit fel. Att det påverkar smittspridningen är jag däremot övertygad om. Tar man bort den rekommendationen kommer de som arbetar hemma att bli smittade.

Folk på mitt jobb följer inte den rekommendationen iallafall o arbetsgivaren bryr sig inte så mycket heller.

Tror inte många orkar bry sig utan har accepterat att det är bättre att få omicron så fort som möjligt.

Pratas om att mingla extra mycket o medvetet försöka utsätta sig för smittan. Men nu har de flesta varit hemma snuviga.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. De kan de göra. Finns legal grund.

Knappast. Ge mig ett enda rättsfall.
Citera
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Hur kan den vara över när vi fortfarande har smittspridning. Över 55k nya smittade under förra veckan.

Det är precis det som är definitionen på över.
Citera
2022-01-30, 21:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som gäller nu.

Att man inte får dricka alkohol efter kl 23?
Citera
2022-01-30, 21:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
De har knappast någon enväldig rätt där. Offentliga arbetsgivare har som kotym att följa FHM. Skulle en arbetsgivare vägra finns det däremot inget lagrum att ta till. De kan lika gärna säga att ni ska arbeta på plats.

Generellt beror det på hur anställningsavtalet är utformat. Under pandemin har dock särskilda förutsättningar gällt. För att minska risken för smittspridning beslutade många arbetsgivare från och med våren 2020 att anställda skulle arbeta hemifrån. Eftersom dessa beslut hade stöd i Folkhälsomyndighetens (FHM:s) rekommendationer om hemarbete var de korrekta också ur arbetsrättslig synpunkt.

Så arbetsgivare kan då hävda arbetsbrist om en medarbetare utan giltigt skäl vägrar hemarbete.
Citera
2022-01-30, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Folk på mitt jobb följer inte den rekommendationen iallafall o arbetsgivaren bryr sig inte så mycket heller.

Tror inte många orkar bry sig utan har accepterat att det är bättre att få omicron så fort som möjligt.

Pratas om att mingla extra mycket o medvetet försöka utsätta sig för smittan. Men nu har de flesta varit hemma snuviga.

Precis. Att någon skulle få sparken för att de infinner sig på jobbet har mig veterligen aldrig skett och skulle det ske hade det varit väldigt intressant att ta del av ett prejudikat då jag är överygad om att en rättslig prövning skulle ske.
Citera
Medlem
Citat:
Knappast. Ge mig ett enda rättsfall.

https://www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv/kan-min-arbetsgivare-tvinga-mig-att-jobba-hemma-7022516

Der är för övrigt du som ska bidra med rättsfallet. Inte jag. Alltså att någon arbetstagare som på arbetsgivarens order inte följer att arbeta hemifrån helt eller delvis. Det är arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Om man skall vara korrekt så är det inget vaccin för den delen heller.
Ett vaccin tar du 1 gång. Och ett RIKTIGT vaccin ger inga förödande biverkningar.

TBE-vaccin tar man flera gånger. Alla vaccin kan ge förödande biverkningar, om du har otur.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Svårt att sova när det råder totalt kaos i landet.

Var är kaoset? Sluta oroa dig och gå ut i vardagen, finns inget kaos, förutom i ditt huvud.
Citera
2022-01-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man skall vara korrekt så togs inte vaccinet fram för att skydda mot smitta, utan mot allvarlig sjukdom. Det verkar som många glömt det.
Det var väldigt positivt när det visade sig även skydda mot smitta.

Nu är vi i ett läge där det knapps gör skillnad mot att bli infekterad, men det har ju inget med historien att göra..
Varför sa då bland annat Fauci, Walensky och Biden att man inte skulle bli smittad om man tog vaccinet? Sedan efter några månader ändrades tongångarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in