2022-01-30, 15:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du menar att vittnet ljuger?
Vi tror olika.
Det som gör att hela hans sk ånger inte kan tas på allva är
1 han minns inte att han skrev på.
Sedan ångrade han sig att han skrev på.
Detta 10 dagar efter och han hade varit där och pratat med henne efter.
2 han kunde inte läsa då det var för dåligt ljus. (I månskenet av kandelabrar)
Han fick hela avtalet uppläst samtidigt samt att det var strax efter tre dvs fullt dagsljus.
3 priset först hävdade dom oker och påstod att huset minsan var värt 5,7 enligt Binninge.
(Han hade 2 st mäklare som hade värderat huset)
Hans sedemera värdering skilde i prinsip inget efter FASTPI inräknat.
4 Sen gjordes en utredning om hans tillstånd då dom hävdade demens, detta var heller inget som gick att bevisa.
Sen avvisade dom alla utom ett möte men Binninge var inte där så det blev inställt.
Drygt 2 månader efter hans sk ånger blev han stämd och det kom in flertal försök och förseningar mm.
Muf där han sa att han skrev på helt utan tvång och av fri vilja.
Därav har ialla fall jag tappat all tro på gubben.

Det blev ju inte bättre när han överklagade sin egna stadsfästelse
2022-01-30, 15:22
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det är ju just det. Alla vittnen som finns i denna affär är ju Ebbas. Esbjörn hade ju ingen vid sin sida under några avgörande steg i denna affär.
.

Monika Pernroth Lullmaa körde Esbjörn till hem till sin bostad där hon och advokaterna Berg och Behm var delaktiga i förhandlingarna som utmynnade i förlikningen, sedan så har Binninge varit med via telefon (enligt uppgift ifrån kubun som påstår sig ha fått denna uppgiften direkt ifrån Binninge)

Det är väl knappast till att stå själv?

Hur många juridiska ombud menar du att han skall ha för att inte stå själv ?
2022-01-30, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som gör att hela hans sk ånger inte kan tas på allva är
1 han minns inte att han skrev på.
Sedan ångrade han sig att han skrev på.
Detta 10 dagar efter och han hade varit där och pratat med henne efter.
2 han kunde inte läsa då det var för dåligt ljus. (I månskenet av kandelabrar)
Han fick hela avtalet uppläst samtidigt samt att det var strax efter tre dvs fullt dagsljus.
3 priset först hävdade dom oker och påstod att huset minsan var värt 5,7 enligt Binninge.
(Han hade 2 st mäklare som hade värderat huset)
Hans sedemera värdering skilde i prinsip inget efter FASTPI inräknat.
4 Sen gjordes en utredning om hans tillstånd då dom hävdade demens, detta var heller inget som gick att bevisa.
Sen avvisade dom alla utom ett möte men Binninge var inte där så det blev inställt.
Drygt 2 månader efter hans sk ånger blev han stämd och det kom in flertal försök och förseningar mm.
Muf där han sa att han skrev på helt utan tvång och av fri vilja.
Därav har ialla fall jag tappat all tro på gubben.

Det blev ju inte bättre när han överklagade sin egna stadsfästelse

Det finns många oklarheter här, men nu pratade jag specifikt om att Esbjörn hade gått till sin vän med kontraktet som Esbjörn enligt vännen, inte verkat ha klart för sig vad det innebar:
"”Nära bekant”
Aftonbladet har pratat med vittnet, som bekräftar mötet. Han vill bli omnämnd som nära bekant och säger att han och Esbjörn träffas ibland, och känner varandra sedan långt tillbaka.

– Hela affären kom så plötsligt. Jag sa till honom när han visade kontraktet, att du har ju skrivit under här och så vidare. Jag tror inte att han förstod innebörden av affären. Jag tycker uppriktigt sagt att det var ledsamt, han var gråtfärdig över det hela, säger Esbjörns bekant.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KvJVo/nya-esbjorn-vittnet-han-var-gratfardig
2022-01-30, 15:25
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Vi tror olika.

Vem är det som vittnar om detta?

Var det tänkt att personen skulle vittna om detta i rättegången eller finns vittnet nämnt i någon inlaga där det påstås ha gått till som du påstår?
2022-01-30, 15:31
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
I mina ögon finns här många små varningssignaler om att det inte bara handlar om en egen man. Det visar att hon inte alls är varlig som hon påstår.

Att han ska prata med sina släktingar är väl bra, men inte att komma överens om att inte dra in mäklare, komma över pris utan vittnen eller att tänka efter på riktigt varför Esbjörns omständigheter ser ut som dom gör.

Att ingen annan är intressera, det kan vi aldrig få veta, eftersom huset aldrig kom ut på marknaden.

Naturligvis kan man sälja sitt hus även om man är lite egen, då bäst genom att kontakta en mäklare. Det är så de flesta gör trots allt, även om det kostar runt 10% av köpeskillingen.

Man kanske fattar varför.

Nu tror jag inte att Esbjörn någonsin får tillbaka sitt hus, men jag tänker tvärtom, att många efter att den här historien kommer få sitt dystra slut; koplla in en bra mäklare båden för att du som sälljare får dina rätteigheter och skylidheter klart för dig, men också som köpare vet att den som säljer har de bitarna klara.

10% av köpeskillingen?
2022-01-30, 15:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Vi tror olika.

Så vittnet skulle intyga att Esbjörn när han skrev på inte visste vad han skrev på, att Esbjörn var förvirrad och inte fick varken köpeavtalet uppläst för sig, klarade av att läsa det eller förstod.
Det fanns tre personer i rummet när avtalet lästes upp, både Esbjörn och Ebba signerade varje sida av köpeavtalet när dom läst och hört vad där stod.
Esbjörns vittne bör då ha stått bakom draperiet så hen inte syntes, eller?
2022-01-30, 15:40
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Nu har det skrivits så många inlägg sedan det jag tänkte svara på, hittar det inte nu tyvärr.

En tanke som slog fast i mig, som du hade i inlägget, var ju att Ebba måste ju ha vetat att Esbjörn bor på Odalgården, och känt till vad personer i trakten hade att berätta om honom.

En klok tanke och en tanke som Ebba borde ha haft med sig vid affären.

Hon kontaktade sin väns bror och sin bekant som är mäklare för att få ett kontrakt och med säkerhet också information och råd (inget fel idet) hon ser till att få huset besiktigat, men hur mycket visste hon om Esbjörn och varför han bor på Odalgården och inte i ett eget hem?

Du skall kanske redogöra varför Esbjörn lämnade sin sambo i sticket och lät henne avlida ensam och istället flyttade in på Odalgården när han redan hade åtminstone 2 st bostadsrätter och en sommarstuga.
2022-01-30, 15:43
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Så vittnet skulle intyga att Esbjörn när han skrev på inte visste vad han skrev på, att Esbjörn var förvirrad och inte fick varken köpeavtalet uppläst för sig, klarade av att läsa det eller förstod.
Det fanns tre personer i rummet när avtalet lästes upp, både Esbjörn och Ebba signerade varje sida av köpeavtalet när dom läst och hört vad där stod.

Känns lite märkligt att vittnet som gömde sig bakom draperiet inte har trätt fram .
2022-01-30, 16:01
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Frågade domaren eller vem det nu var som frågade om han känt sig stressad under kontraktsskrivningen? Ebbas tjat gav han iaf under en intervju ett intryck av att han blivit mycket stressad av - hon tjatade och tjatade.....ja och så för Esbjörn utan synbar ände.

Domstolen skall utgå ifrån det som är inlämnat till rätten och inte olika konspirationsteorier på Flashback eller vad en klickjournalist har skrivit.

Är helt övertygad om att Esbjörns ombud Binninge var närvarande när Esbjörn frågades ut under den muntliga förhandlingen i tingsrätten och att även han skulle ha protesterat om han ansåg att frågan var felställd.
2022-01-30, 16:05
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Men hon uppmanar honom att kontakta sina släktingar, och det gör han, frågar även om någon vill matcha EB pris, men det är ingen som är intresserad...

Det blir väldigt jobbigt i Sverige om inte folk som anses vara lite "Egna" kan sälja sina sommarhus som dom inte använder!

Matz har ju även uppgett att Majkgård inte var villig att bjuda mer än 2,5 miljoner vilket är mer än 1,4 miljoner mindre än vad Esbjörn begärde.
2022-01-30, 16:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det finns många oklarheter här, men nu pratade jag specifikt om att Esbjörn hade gått till sin vän med kontraktet som Esbjörn enligt vännen, inte verkat ha klart för sig vad det innebar:
"”Nära bekant”
Aftonbladet har pratat med vittnet, som bekräftar mötet. Han vill bli omnämnd som nära bekant och säger att han och Esbjörn träffas ibland, och känner varandra sedan långt tillbaka.

– Hela affären kom så plötsligt. Jag sa till honom när han visade kontraktet, att du har ju skrivit under här och så vidare. Jag tror inte att han förstod innebörden av affären. Jag tycker uppriktigt sagt att det var ledsamt, han var gråtfärdig över det hela, säger Esbjörns bekant.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KvJVo/nya-esbjorn-vittnet-han-var-gratfardig
Det har ju visat sig att det veekligen inte kom plötsligt utan 2 månader.
Man kan ju undra varför Esb inte anförtrodde sig tidigare till Ulf
2022-01-30, 16:30
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det var Majgård som stod bakom draperiet.... hahaha

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in