2022-01-30, 12:57
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller inte med dig helt. Invandrargrupperna är mycket olika. Juggar, Bosniaker, asiater, Kosovoalbaner och Syrianer, du kan inte bara räkna helt kallt med att dessa blir bidragstagare och en ny generation växer fram. Inte alls säkert att S kan kapitalisera. Det har bland annat visat sig av att kvinnor med utländska rötter röstar lika stor andel på SD som bland svenska kvinnor gör.

Det man kan säga om S är att dom är skickliga på att balansera och att ljuga. Men det slår förr eller senare tillbaka.

Jag menar utomeuropeiska invandrare - som enligt statistik i stor grad röstar på vänsterpartier.
Låt oss enas om att när en så stor andel av väljarkåren har en annan etnisk bakgrund än svensk så blir det svårare att driva en socialkonservativ och nationellt sinnad politik som utmanar den vänsterliberalism som nu genomsyrar allt som händer och sker i det här landet.
Senast redigerad av medelklassman 2022-01-30 kl. 13:00.
Citera
2022-01-30, 13:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det där är en åsikt som är ganska vanlig bland internet-skribenter som är förment nationella. Ofta vill de hellre se en (s)+(v)+(mp)+(c)-regering före en (m)+(kd)+(sd)-regering. Idén är att (sd) ska ha noll inflytande.

Du däremot säger dig vara aktiv i partiet. Är dina lokala partivänner medvetna om att du tycker detta eller håller du det för dig själv?

En M+KD+SD-regering skulle L aldrig släppa fram, men en sådan regering vore ju bra; då får L väldigt liten möjlighet att påverka. Men en M+KD-regering med stöd av SD där även L krävs för majoritet är dålig, en sådan regering är inget mål eller självändamål för SD. Vi samarbetar med M och KD för att få igenom vår politik, om det förhindras av L är vi inte intresserade av en sådan regering. Vi är inte höger och vi är inte "borgerliga", det är bara vad S säger för att inte sossar skall rösta på oss. I framtiden när vi är det största partiet och har tagit över S position som dominerande parti, kan det mycket väl hända att S blir en bättre samarbetspartner än M. Det är inte SD som stödjer M utan det är ett ömsesidigt samarbete för att vi kan hjälpa varandra i dagens situation. Men det kan ändras.
Citera
2022-01-30, 13:11
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En M+KD+SD-regering skulle L aldrig släppa fram, men en sådan regering vore ju bra; då får L väldigt liten möjlighet att påverka. Men en M+KD-regering med stöd av SD där även L krävs för majoritet är dålig, en sådan regering är inget mål eller självändamål för SD. Vi samarbetar med M och KD för att få igenom vår politik, om det förhindras av L är vi inte intresserade av en sådan regering. Vi är inte höger och vi är inte "borgerliga", det är bara vad S säger för att inte sossar skall rösta på oss. I framtiden när vi är det största partiet och har tagit över S position som dominerande parti, kan det mycket väl hända att S blir en bättre samarbetspartner än M. Det är inte SD som stödjer M utan det är ett ömsesidigt samarbete för att vi kan hjälpa varandra i dagens situation. Men det kan ändras.
Klokt och logiskt resonerat.
Citera
2022-01-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Trenden fortsätter, S går mot en överlägsen valseger ihop med sina stödpartier V och C.
MP ligger i parterr men kommer förstås att återhämta sig inför valet och har goda chanser att återigen klara spärren.

Det förmenta samarbetet mellan KD, M och SD har gått i stå och saknar entusiasm och trovärdighet.
M /KD kan inte gå all in, varken viljan eller möjligheten finns, partiledningarna drömmer sig tillbaka till ”alliansåren” ni vet åren när massinvandring, systemhotande kriminalitet, politiserad myndighetsutövning, försvarsnedläggning, utförsäljning av offentlig egendom till underpris, nedläggning av kärnkraft, överföring av makt till utländska organisationer och EU genomfördes och grundlades mm
De 25-30 % av det Sk konservativa alternativet som är vänsterliberala globalister eller oövertalbara alliansanhängare bromsar effektivt en tydligare och mer övertygande samling kring detta regeringsalternativ.
M:s alltmer hysteriska debattinlägg är kärringgnäll och fingerpekande mot (S)olen som allt kretsar kring med enstaka inslag om avskaffande av Systembolaget eller mer utförsäljning av offentlig egendom, SD är i stort inte bättre, inga visioner eller motbilder som helhet för hur samhället och landet borde organiseras.
Och så går det som det går dvs på stället marsch.

SD har många ex S väljare som knappast är intresserade av att se en alliansliknande politik där SD skall stå med mössan i hand och krusa för globalistlakejerna i M- ledningen.
SD måste noggrant, precis som KD och M passa på så att man inte alienerar sina kärnväljare och förlorar dem till varandra eller tillbaka till S.
Och SD är förstås det parti som kan både kan vinna och förlora flest väljare över blockgränsen, till S.
Storstäderna och Universitetstäder är på förhand förlorade för denna konstellation jag tror tom på en tillbakagång för SD i dessa områden medans man antagligen kan växa lite mer i södra Sveriges rostbälten och småstäder och där börja kontrollera ytterligare ett antal mindre kommuner i främst Skåne, Blekinge och småländska inlandet men på det hela taget så nyttjar det intet.

I takt med att det trötta konstellationen
M/KD/SD bir alltmer passé så får L de stödröster se behöver för att överleva ännu ett val.

SD - blir förvånad om de blir större än M och växer nämnvärt jämfört med det förra valet.
Man har inte klarat att bredda sin politik, har en sjuk toppstyrd partikultur som inte får fram värdiga representanter och låter sina främsta vapen och trovärdighet att förfalla för att anpassa sig till det uddlösa regeringsalternativ man satsat på i form av KD och M.

Och till nästa val så är 20% av väljarkåren utomeuropeiska invandrare eller deras avkomma - man kan gratulera alliansen till att ha avskaffat möjligheten till att vinna val och landets strålande utveckling

Framtida val vinns när man gullar med dessa nytillkomna väljare och deras behov.

Enligt den senaste mätningen (Ipsos) har de rödgröna ca 50% och de blågula ca 49%.

Lite väl tidigt att vara så pessimistisk angående chansen till regeringsskifte i höst.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1486047610670620679/photo/1
Citera
2022-01-30, 13:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
SD måste noggrant, precis som KD och M passa på så att man inte alienerar sina kärnväljare och förlorar dem till varandra eller tillbaka till S. Och SD är förstås det parti som kan både kan vinna och förlora flest väljare över blockgränsen, till S.

Och till nästa val så är 20% av väljarkåren utomeuropeiska invandrare eller deras avkomma - man kan gratulera alliansen till att ha avskaffat möjligheten till att vinna val och landets strålande utveckling. Framtida val vinns när man gullar med dessa nytillkomna väljare och deras behov.

Jag tycker att du tänker som en gammal boomer från sjuklövern. Ja kortsiktigt kan SD förlora väljare men långsiktigt institutionaliseras och radikaliseras våra väljare till att aldrig vilja tillbaka till sjuklövern. Undersökningar visar (Men jag minns inte var man kan hitta dem nu....) att de som går över till SD ändrar åsikter även i andra frågor än invandringsfrågan; de blir SD, inte bara f.d. moderater eller sossar.

Ja detta drabbar ju S och M men inte SD. Det ironiska är att just mångkulturen driver på det historiska skiftet till att SD blir det dominerande partiet. I det mångkulturella samhället röstar mycket riktigt de olika kulturerna på de partier som lovar den egna gruppen mest. Och SD är svenskarnas parti. S kanske blir ett någorlunda sekulärt bidragsparti för invandrare, Nyans blir muslimernas parti, SD blir svenskarna och de invandringskritiska invandrarnas parti. Vilka skall övriga sjuklöverpartier locka?
Citera
2022-01-30, 13:33
Medlem
Citat:

Citat:
Men jag skrev inte C eller MP i regeringen, jag skrev S+V. Jag skrev inte heller att jag var mot en M+KD+SD-regering. Jag skrev att jag inte vill att L är inblandade på något vis. Jag är inte direkt aktiv men jag är medlem. Ja vi i SD är extremt kritiska till liberaler och ser i grunden S som ett förnuftigare parti än L och C. Det är liberaler i L och andra "allianspartier" som drivit massinvandring, EU-federalism och globalism. S har mer tvingats till det och det är inte deras traditionella politik.

Jag är medlem i Stockholm så där är SD mycket medvetna om vad L är för parti; ofta håller de med Feministiskt Initiativ i kommunfullmäktige! MP regerar de ju med fullt ut. L i Stockholms kommunfullmäktige behandlar SD som L gjorde i riksdagen 2010. Så min misstro mot L delar jag nog med 99 % av alla SD-are. Inklusive med vår partiledare. Se från 13:30 i denna debatt. "Det bästa är om Liberalerna åker ur riksdagen." https://www.youtube.com/watch?v=-8VdNoAsoGA&t=65s

Lite konstigt att du tycker en åsikt jag delar med partiledaren är kontroversiell. Vi är inte moderater, vi delar inte ert överseende med liberalers samhällsskadliga politik.

Ja, jag vet att du inte skrev att du var emot en M+KD+SD-regering. Jag påpekade bara det faktum att många förment nationella är emot en sådan regering och föredrar en S-regering (med eller utan MP,V,C).

Detta är vad du skrev
Hellre en S+V-regering än en regering där L är med och förstör.
Med och förstör som stödparti eller som regeringsmedlem (med stöd av SD). Jag är medveten om att L inte är något favoritparti men jag har mycket svårt att se att partiledningen skulle föredra det alternativet du gör. Vore jag i SD:s partiledning så skulle varje person som anser detta sparkas ut från SD direkt utan diskussion. Jag tror heller inte att SD-ledningen är medveten om att denna attityd finns i Stockholms-avdelningen och jag ska se om jag kan uppmärksamma dem på det i god tid innan valet.
Citera
2022-01-30, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Klokt och logiskt resonerat.

Tack!
Citera
2022-01-30, 13:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Med och förstör som stödparti eller som regeringsmedlem (med stöd av SD). Jag är medveten om att L inte är något favoritparti men jag har mycket svårt att se att partiledningen skulle föredra det alternativet du gör. Vore jag i SD:s partiledning så skulle varje person som anser detta sparkas ut från SD direkt utan diskussion. Jag tror heller inte att SD-ledningen är medveten om att denna attityd finns i Stockholms-avdelningen och jag ska se om jag kan uppmärksamma dem på det i god tid innan valet.

Partiledningen står nära Stockholms stads och regions SD-avdelningar (Och andra kommuner i länet) på personnivå då det finns personer som är aktiva i båda. Partiledningen huserar ju i Stockholm så det blir naturligt mycket samverkan. Det gäller även ungsvenskarna. Jag ser personer som står nära partiledningen på stans tillställningar (Men jag kommer inte nämna namn). Vår ordförande i Stockholm brukar också vara med i SD-podden Samtidigt så vad han tycker är nog väldigt välkänt.

Har någon i SD ens någonsin sagt att de vill ha med L i vårt block? Åkesson tog upp det "konservativa blocket" för flera år sedan och det var redan från början M/KD/SD. L har ju aldrig varit konservativt? Det är ju bara några månader sedan L lämnade JÖKen!
Citera
2022-01-30, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja, jag vet att du inte skrev att du var emot en M+KD+SD-regering. Jag påpekade bara det faktum att många förment nationella är emot en sådan regering och föredrar en S-regering (med eller utan MP,V,C).

Ps jag är inte nationell, jag vet inte riktigt vad det innebär, jag är nationalist då SD vilar på nationalistisk grund. Jag tror Lady Sweden kallar sig nationell men hon skall rösta på AfS.
Citera
2022-01-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Enligt den senaste mätningen (Ipsos) har de rödgröna ca 50% och de blågula ca 49%.

Lite väl tidigt att vara så pessimistisk angående chansen till regeringsskifte i höst.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1486047610670620679/photo/1

Precis, sålänge M,KD och SD gemensamt kan få ihop över 45% så är det väldigt öppet, med tanke på hur stor andel av väljarna som bestämmer sig i slutet, och att det kan vara rimligt att anta att många drar sig för att öppet stödja M,KD och SD i opinionsmätningar.
Citera
2022-01-30, 13:54
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Jag tycker att du tänker som en gammal boomer från sjuklövern. Ja kortsiktigt kan SD förlora väljare men långsiktigt institutionaliseras och radikaliseras våra väljare till att aldrig vilja tillbaka till sjuklövern. Undersökningar visar (Men jag minns inte var man kan hitta dem nu....) att de som går över till SD ändrar åsikter även i andra frågor än invandringsfrågan; de blir SD, inte bara f.d. moderater eller sossar.

Ja detta drabbar ju S och M men inte SD. Det ironiska är att just mångkulturen driver på det historiska skiftet till att SD blir det dominerande partiet. I det mångkulturella samhället röstar mycket riktigt de olika kulturerna på de partier som lovar den egna gruppen mest. Och SD är svenskarnas parti. S kanske blir ett någorlunda sekulärt bidragsparti för invandrare, Nyans blir muslimernas parti, SD blir svenskarna och de invandringskritiska invandrarnas parti. Vilka skall övriga sjuklöverpartier locka?

Även boomers som jag själv har en gräns när man slutar tro på eller slutar bry sig om partiet som skulle ”fixa” allting när man märker att de uppenbarligen inte är vuxna uppgiften.

Att SD har övertygad och en solid väljarbas är förstås en styrka men det har även andra partier och vad händer som sagt om SD tvingas till ett för omfattande samarbete med globalistliberalerna i M samtidigt som S, antagligen på låtsas och utan verklig avsikt återerövrar de frågeställningar som orsakat väljarflykten till SD från början.
Inget är bestående, man måste leverera, man måste leverera - detta gäller även SD.

Du tror väl inte på allvar att Sverige blir enklare att reformera eller att ändra på grundläggande fel i vår samhällsutveckling om röstandet blir mer etniskt baserat ?

Sveriges bekymmer och problem är ju för att svenskar röstat fram den här politiken.
Att i ett land med ökande etniska särintressen finna lösningar tror jag blir extremt mycket svårare.
Citera
2022-01-30, 14:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du tror väl inte på allvar att Sverige blir enklare att reformera eller att ändra på grundläggande fel i vår samhällsutveckling om röstandet blir mer etniskt baserat ?

Sveriges bekymmer och problem är ju för att svenskar röstat fram den här politiken.
Att i ett land med ökande etniska särintressen finna lösningar tror jag blir extremt mycket svårare.

Självklart blir inget enklare; mångkultur är ju samhällsskadligt. Men jag skrev att det stärker SD som parti, det hindrar svenskar och Sverigevänliga invandrare från att gå till andra partier. Bara för att SD blir det dominerande partiet (Svenskar och andra Sverigevänner kommer ju vara den största kulturen i det mångkulturella Sverige, lite som att Shia-araber är den största kulturen i det mångkulturella Irak eller pashtuner i Afghanistan) betyder det ju inte att det blir enkelt att återställa Sverige. Men allt färre etniska svenskar som röstar SD kommer ju tänka: "Åh jag skall gå tillbaka till S för vi behöver mer bidragsinvandring från u-länder!" Eller: "Åh jag skall tillbaka till M för vi behöver mer EU-tiggare och pakistanska pizzaleveranser till medelklassen!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in