Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tycker att du tänker som en gammal boomer från sjuklövern. Ja kortsiktigt kan SD förlora väljare men långsiktigt institutionaliseras och radikaliseras våra väljare till att aldrig vilja tillbaka till sjuklövern. Undersökningar visar (Men jag minns inte var man kan hitta dem nu....) att de som går över till SD ändrar åsikter även i andra frågor än invandringsfrågan; de blir SD, inte bara f.d. moderater eller sossar.
Ja detta drabbar ju S och M men inte SD. Det ironiska är att just mångkulturen driver på det historiska skiftet till att SD blir det dominerande partiet. I det mångkulturella samhället röstar mycket riktigt de olika kulturerna på de partier som lovar den egna gruppen mest. Och SD är svenskarnas parti. S kanske blir ett någorlunda sekulärt bidragsparti för invandrare, Nyans blir muslimernas parti, SD blir svenskarna och de invandringskritiska invandrarnas parti. Vilka skall övriga sjuklöverpartier locka?
Även boomers som jag själv har en gräns när man slutar tro på eller slutar bry sig om partiet som skulle ”fixa” allting när man märker att de uppenbarligen inte är vuxna uppgiften.
Att SD har övertygad och en solid väljarbas är förstås en styrka men det har även andra partier och vad händer som sagt om SD tvingas till ett för omfattande samarbete med globalistliberalerna i M samtidigt som S, antagligen på låtsas och utan verklig avsikt återerövrar de frågeställningar som orsakat väljarflykten till SD från början.
Inget är bestående, man måste leverera, man måste leverera - detta gäller även SD.
Du tror väl inte på allvar att Sverige blir enklare att reformera eller att ändra på grundläggande fel i vår samhällsutveckling om röstandet blir mer etniskt baserat ?
Sveriges bekymmer och problem är ju för att svenskar röstat fram den här politiken.
Att i ett land med ökande etniska särintressen finna lösningar tror jag blir extremt mycket svårare.