2022-01-30, 08:35
  #11761
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ditt envisa upprepande av vad Lotta Rudholms systrar försöker få ut av denna solkiga och hemska affär är förvånande.

Mordet på Lotta sticker inte på något sätt ut mer i sin brutalitet eller tragiska förfarande än morden på de andra 17-18 kvinnorna som dödas i nära relationer varje år. Alla dessa mord är tragiska. Många är mer brutala med årslångt lidande före och många med efterlämnade traumatiserade barn.

Orsaken att mordet på Lotta fick sådan medial uppmärksamhet var fr a Lottas ena systers agerande. Hon kontaktade media och bad om att få bli intervjuvad utanför sjukhuset där Lotta vårdades.

Där och då påstod systern att Lotta blivit överfallen i hemmet av någon okänd, någon hon inte haft kontakt med.
Det var juni månad, Lotta bodde på nedre botten i ett hyreshus i Ulfsunda. Tidningarna slog upp jätterubriker om att en kvinna blivit överfallen sovande i sin säng av någon som brutit sig in.
Efter det fortsatte systerns osanna påståenden.

Systerns agerande stack ut och förvånade, det var ett väldigt ovanligt beteende av en anhörig.
Genom FUP och rättegången framkom slutligen att väldigt mycket av systerns påståenden var rena osanningar - så hade det helt enkelt inte gått till. Och mycket av detta visste systern från början.

Slutligen framkom att anhöriga ville ha pengar. Väldigt mycket pengar.
Lotta hade klippt alla band med den ena systern, men även hon ville ha pengar.
De ville ha dubbla skadestånd från Brottsoffermyndigheten och dessutom ett sjusiffrigt belopp av svenska staten.
Det är mycket mer pengar än barn vars förälder blivit mördad och därför måste fosterhemsplaceras får. Mer pengar än en make eller maka får vars livspartner blivit mördad.

Massmedias intresse väcktes från början genom fullkomligt osanna påståenden - som det framställdes var det en tidningsanka.
Hade mordet på Lotta från början framställts som Rätten sedan slog fast att det egentligen handlade om - ytterligare ett nära relationsmord under påverkan av missbruk - hade det sannolikt inte uppmärksammats nämnvärt.

Orsaken till systerns agerande, mediesug och presenterade osanningar, hade troligen redan från början ett samband med de sedan krävda stora penningsummorna. Agerandet fick sin förklaring.
Pengar har de dock inte fått.
Media och läsarna borde känna sig lurade.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2022-01-30 kl. 09:08.
Citera
2022-01-30, 08:43
  #11762
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Som står ovan, ditt enda argument är ”victim blaming”. Lotta gjorde si eller så, hon har därför ansvar för det hela.

Detta argument har en del våldtäktsmän. ”Hon var lättklädd, nästan naken. Därför våldtog jag henne”.

Inser du inte hur urbota sinnesslött ditt argument är? Inget offer ör någonsin skyldig för sitt eget mord eller våldtäkt.

Lotta Rudholm hade rätt att umgås med vem hon vill utan att bli mördad. Javisst, många hade undviket Martin. Men Lotta kanske kände en sympati eller kärlek som vi andra har svårt att förstå.

Men för den sakens skull var det inte fritt fram för Martin att stampa ihjäl henne. Jag förstår inte alls din logik i detta.

Har jag eller någon annan påstått att ”det var fritt fram för Martin att stampa ihjäl henne”?
Har någon överhuvudtaget påstått att någon annan än Martin bär hela skulden för mordet på Lotta?

Man måste, inte minst här, kunna ha en normal balanserad diskussion kring en persons agerande och beteende - även om vederbörande blivit mördad.
Skilj mellan diskussionen kring Lotta riskbeteende och Martins uppenbara totalt egna skuld till hennes död.
Citera
2022-01-30, 08:46
  #11763
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mordet på Lotta sticker inte på något sätt ut mer i sin brutalitet eller tragiska förfarande än morden på de andra 17-18 kvinnorna som dödas i nära relationer varje år. Alla dessa mord är tragiska. Många är mer brutala med årslångt lidande före och många med efterlämnade traumatiserade barn.

Orsaken att mordet på Lotta fick sådan medial uppmärksamhet var fr a Lottas ena systers agerande. Hon kontaktade media och bad om att få bli intervjuvad utanför sjukhuset där Lotta vårdades.

Där och då påstod systern att Lotta blivit överfallen i hemmet av någon okänd, någon hon inte haft kontakt med.
Det var juni månad, Lotta bodde på nedre botten i ett hyreshus i Ulfsunda. Tidningarna slog upp jätterubriker om att en kvinna blivit överfallen sovande i sin säng av någon som brutit sig in.
Efter det fortsatte systerns osanna påståenden.

Systerns agerande stack ut och förvånade, det var ett väldigt ovanligt beteende av en anhörig.
Genom FUP och rättegången framkom slutligen att väldigt mycket av systerns påståenden var rena osanningar - så hade det helt enkelt inte gått till. Och mycket av detta visste systern från början.

Slutligen framkom att anhöriga ville ha pengar. Väldigt mycket pengar.
Lotta hade klippt alla band med den ena systern, men även hon ville ha pengar.
De ville ha dubbla skadestånd från Brottsoffermyndigheten och dessutom ett sjusiffrigt belopp av svenska staten.
Det är mycket mer pengar än barn vars förälder blivit mördad och därför måste fosterhemsplaceras får. Mer pengar än en make eller maka får vars livspartner blivit mördad.

Massmedias intresse väcktes från början genom fullkomligt osanna påståenden - som det framställdes var det en tidningsanka.
Hade mordet på Lotta från början framställts som Rätten sedan slog fast att det egentligen handlade om - ytterligare ett nära relationsmord under påverkan av missbruk - hade det sannolikt inte uppmärksammats nämnvärt.

Orsaken till systerns agerande, mediesug och presenterade osanningar, hade troligen redan från början ett samband med de sedan krävda stora penningsummorna. Agerande fick sin förklaring.
Pengar har de dock inte fått.
Media och läsarna borde känna sig lurade.

Vad är detta för uppgifter? Var finns de ens?

Nej, inget som hände var ok. Men detta låter sjukt.

Sen ser jag det ändå ( krasst nog ) som att debatten lyftes angående våld i nära relationer. Förstår dock vad du menar.
__________________
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-01-30 kl. 08:49.
Citera
2022-01-30, 08:59
  #11764
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vad är detta för uppgifter? Var finns de ens?

Nej, inget som hände var ok. Men detta låter sjukt.

Sen ser jag det ändå ( krasst nog ) som att debatten lyftes angående våld i nära relationer. Förstår dock vad du menar.

Det var just precis så här gick till, så som jag beskrev.
Det blev felaktiga jätterubriker, en tidningsanka, systern for med totala osanningar som Rätten slog fast var just osanningar. Media lät sig luras.
Anhöriga har krävt, men hitintills nekats, dessa stora summor pengar.
De har även stämt svenska staten(!) i Europadomstolen för att få pengar. Såvitt jag vet pågår ärendet fortfarande.

Ja jag håller helt med dig om att det är väldigt anmärkningsvärt (sjukt med dina ord) det som hänt efter mordet på Lotta, att det fått sådana proportioner och medialjus. Och att anhöriga, främst den ena systern agerat så här.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2022-01-30 kl. 09:17.
Citera
2022-01-30, 09:02
  #11765
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det var just precis så här gick till, så som jag beskrev.
Det blev felaktiga jätterubriker, en tidningsanka, systern for med totala osanningar som Rätten slog fast var just osanningar. Media lät sig luras.
Anhöriga har krävt, men hitintills nekats, dessa stora summor pengar.
De har även stämt svenska staten(!) Europadomstolen för att få pengar. Såvitt jag vet pågår ärendet fortfarande.

Ja jag håller helt med dig om att det är väldigt anmärkningsvärt (sjukt med dina ord) att mordet på Lotta fått sådana proportioner och medialjus. Och att anhöriga, främst den ena systern agerat så här.

Var inte syrran med i en dokumentär också?
Citera
2022-01-30, 09:05
  #11766
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Var inte syrran med i en dokumentär också?

Jo det också. Systern gick ut i media och önskade att Carola, som aldrig kände Lotta eller kände någon anhörig, skulle åka upp och ställa sig och sjunga på Lottas begravning - vilket skedde.
Citera
2022-01-30, 09:16
  #11767
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det också. Systern gick ut i media och önskade att Carola, som aldrig kände Lotta eller kände någon anhörig, skulle åka upp och ställa sig och sjunga på Lottas begravning - vilket skedde.


Är systern crazy? Ingen får pengar i Europadomstolen.

Sen är ju hela skiten tragiskt. Mannen borde vara inlåst till döddagar enligt mig.
Citera
2022-01-30, 09:27
  #11768
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Är systern crazy? Ingen får pengar i Europadomstolen.

Sen är ju hela skiten tragiskt. Mannen borde vara inlåst till döddagar enligt mig.

Vet ej, känner henne inte.
Men det kostar svenska staten stora summor när staten ska bemöta en stämning i Europadomstolen.
Rätt trist att anhörigas agerande och egna sug efter pengar, gör att skattepengar måste gå till sådant.

Med beaktande av att Lotta var en 41-årig vuxen kvinna som själv alldeles frivilligt valde att dansa runt med denne missbrukande ansiktstatuerade kåkfarare och dessutom ljög till alla som försökte varna henne - är ett sjusiffrigt skadestånd till hennes 50 mil bort boende äldre systrar - en rätt märklig begäran av anhöriga. Liksom stämningen i Europadomstolen.
Man bör också tänka på att detta inte är pengar de kräver av mördaren Martin.
De kräver pengarna direkt av oss, av skattebetalarna.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2022-01-30 kl. 09:34.
Citera
2022-01-30, 09:47
  #11769
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet ej, känner henne inte.
Men det kostar svenska staten stora summor när staten ska bemöta en stämning i Europadomstolen.
Rätt trist att anhörigas agerande och egna sug efter pengar, gör att skattepengar måste gå till sådant.

Med beaktande av att Lotta var en 41-årig vuxen kvinna som själv alldeles frivilligt valde att dansa runt med denne missbrukande ansiktstatuerade kåkfarare och dessutom ljög till alla som försökte varna henne - är ett sjusiffrigt skadestånd till hennes 50 mil bort boende äldre systrar - en rätt märklig begäran av anhöriga. Liksom stämningen i Europadomstolen.
Man bör också tänka på att detta inte är pengar de kräver av mördaren Martin.
De kräver pengarna direkt av oss, av skattebetalarna.


Det kommer de inte att få. Vem betalar processen? Staten? Men de måste ju kunna neka innan?
Citera
2022-01-30, 09:49
  #11770
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet ej, känner henne inte.
Men det kostar svenska staten stora summor när staten ska bemöta en stämning i Europadomstolen.
Rätt trist att anhörigas agerande och egna sug efter pengar, gör att skattepengar måste gå till sådant.

Med beaktande av att Lotta var en 41-årig vuxen kvinna som själv alldeles frivilligt valde att dansa runt med denne missbrukande ansiktstatuerade kåkfarare och dessutom ljög till alla som försökte varna henne - är ett sjusiffrigt skadestånd till hennes 50 mil bort boende äldre systrar - en rätt märklig begäran av anhöriga. Liksom stämningen i Europadomstolen.
Man bör också tänka på att detta inte är pengar de kräver av mördaren Martin.
De kräver pengarna direkt av oss, av skattebetalarna.

Jag har lite svårt att helt tro på dina uppgifter faktiskt, du är lite väl aggressiv mot Lottas familj.
Det går mycket historier om det här fallet.
På dig låter det som att Lotta fick skylla sig själv som "dansade" runt med M..ska alla 17-18 kvinnor som blir mördade per år också skylla sig själva då för att dom valt fel man?

Förövrigt är skadestånden i Sverige ett hån, här är brottsoffer inte värda mycket medans förövarna får vård och resurser för dom är det ju "synd" om...

Har du själv kanske blivit utan ett skadestånd..?
Vad spelar milen för roll mellan syskon när det finns kommunikationsmedel?
__________________
Senast redigerad av Gold94 2022-01-30 kl. 09:56.
Citera
2022-01-30, 09:50
  #11771
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det kommer de inte att få. Vem betalar processen?

Advokaterna arbete och processkostnader för att bemöta stämningen betalas av dig och mig.
Svenska skattebetalares pengar som kunde gått till annat.
Citera
2022-01-30, 09:50
  #11772
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tycker du att samma sak ska gälla för de 17-18 männen som varje år mördar sina kvinnor också?
Att de ska avlivas?

Skulle vi också avlivat för den för 8 (!) mord dömde Thomas Quick? Linna? Rahman?
Mattias Flink som sköt ihjäl 7?

Å ena sida skriver du att Martin är en total idiot, en svag ointelligent amöba - å andra sidan tycker du det är rimligt att Lotta blev förtjust i denna person och ville skaffa barn med honom???
Det går faktiskt inte ihop.

Sluta förringa kvinnor! Låtsas inte att kvinnor skulle vara svaga varelser som styrs enbart av biologin och sin lust att omhänderta och inte fattar bättre!
Lotta var 41-år - ingen liten flicksnärta! Hon borde insett att Martin var no-no.
Det var ju inte så att hon först blev kär och sedan fick reda på hans historik.

Lotta VALDE denna - med dina ord - idiot och ointelligenta amböba. En person du säger dig genomskådat - men du tycker det var ok att Lotta inte genomskådade honom?
För att hon var kvinna??? Lägg av!
Känner du martin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in