2016-10-31, 22:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ännu märkligare då att du uttalar dig sig kategoriskt om de som uppbär sjukförsäkring, som Lotta.
Fördömande baserat på Okunskap

Martin var sjukskriven pga ADHD som förvärrats under sista fängelsevistelsen - enligt FUPen.
Vet ej nivå på sjukpenning han fick dvs om han hann med att arbeta innan han blev sjukskriven efter att han muckade i oktober 2015. Han hade jobbat som målare/snickare enligt Lottas sms till vänner.

Som arbetssökande har man rätt till sjukpenning, läkarintyg krävs. Nivåerna brukar vara desamma som arbetslöshetsersättningen.
Citera
2016-10-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Martin var sjukskriven pga ADHD som förvärrats under sista fängelsevistelsen - enligt FUPen.
Vet ej nivå på sjukpenning han fick dvs om han hann med att arbeta innan han blev sjukskriven efter att han muckade i oktober 2015. Han hade jobbat som målare/snickare enligt Lottas sms till vänner.

Som arbetssökande har man rätt till sjukpenning, läkarintyg krävs. Nivåerna brukar vara desamma som arbetslöshetsersättningen.

Nej, sjukersättning baseras på inkomst (den skall ersätta inkomstbortfall).
Citera
2016-10-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ännu märkligare då att du uttalar dig sig kategoriskt om de som uppbär sjukförsäkring, som Lotta.
Fördömande baserat på Okunskap

Tycker bara det är märkligt att man är sjukskriven när man orkar göra allt annat. Vilket jag tycker.
Citera
2016-10-31, 22:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, sjukersättning baseras på inkomst (den skall ersätta inkomstbortfall).

Arbetslöshetsersättningen räknas som inkomst tydligen. Som arbetslös får man sjukpenning om man blir sjuk. Det brukar inte skilja så mycket i nivån.
Sjukpenning betalas de första 14 dagarna av arbetsgivaren - i det här fallet av arbetslöshetskassan o därefter av Försäkringskassan.
En arbetssökande som är sjukskriven kan inte söka jobb eller delta i arbetsskapande åtgärder - därför får man istället sjukpenning.

Så har jag lärt mig det hela. Det kan ju ha förändrats men inte om man googlar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-31 kl. 23:16. Anledning: Fel ord X 3 - betydde annat
Citera
2016-10-31, 23:09
Medlem
Citat:
Arbetslöshetsersättningen räknas som inkomst tydligen. Som arbetslös får man sjukersättning om man blir sjuk. Det brukar inte skilja så mycket i nivån.
Sjukersättning betalas de första 14 dagarna av arbetsgivaren - i det här fallet av arbetslöshetskassan o därefter av Försäkringskassan.
En arbetssökande som är sjukskriven kan inte söka jobb eller delta i arbetsskapande åtgärder - därför får man istället sjukskrivningsersättning.

Så har jag lärt mig det hela. Det kan ju ha förändrats men inte om man googlar.
Det stämmer att man kan få sjukpenning om man har a-kassa. För att få a-kassa måste man ha varit medlem i minst 1 år dvs att man betalat in avgiften för den a-kassa man tillhör, lite olika beroende på vilket yrke man har. Sedan måste man uppfylla arbetsvillkoret dvs arbetat minst 6 månader under 1 år. Jag tror personligen inte att Martin tillhör någon a-kassa eller arbetat så han uppfyller arbetsvillkoret.
Citera
2016-10-31, 23:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Tycker bara det är märkligt att man är sjukskriven när man orkar göra allt annat. Vilket jag tycker.

Ja tycker också att både Lotta o Martin borde ha varit fullt kapabla att försörja sig istället för att fylla dagarna med träning, solning, sms-ande, hundpromenader, festande o missbruk.
Martin verkar ju inte ha behövt betala någon hyra någonstans, han kanske hade lite pengar över. Samtidigt var hans ersättning vid sjukskrivning lägsta möjliga. Hans intresse för ett riktigt skattat arbete var nog lågt - han borde ha en del skadestånd att återbetala efter tidigare domar. Det skulle nog dras på lönen om han jobbade vitt.
Han kanske inte bara själv brukade anabola o kokain, han kanske handlade med det också för att tjäna pengar?
Citera
2016-10-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ja tycker också att både Lotta o Martin borde ha varit fullt kapabla att försörja sig istället för att fylla dagarna med träning, solning, sms-ande, hundpromenader, festande o missbruk.
Martin verkar ju inte ha behövt betala någon hyra någonstans, han kanske hade lite pengar över. Samtidigt var hans ersättning vid sjukskrivning lägsta möjliga. Hans intresse för ett riktigt skattat arbete var nog lågt - han borde ha en del skadestånd att återbetala efter tidigare domar. Det skulle nog dras på lönen om han jobbade vitt.
Han kanske inte bara själv brukade anabola o kokain, han kanske handlade med det också för att tjäna pengar?
Ja, viljan var nog inte så stor att arbeta vitt eftersom han sannolikt har en stor skuld. Eftersom han hade kontakter i missbrukarvärlden så verkar det ju väldigt troligt att han försörjde sig genom att sälja. Han kanske också använde sin muskelmassa som exempelvis indrivare i den kriminella världen? Ingen aning men Lotta var rädd för hans kompisar, vilka det nu var.
Citera
2016-10-31, 23:20
Medlem
Citat:

Du har som vanligt helt rätt. Det verkar inte ha gått någon nöd på någon av dom vad gäller arbetskapaciteten. Vissa dagar satt dom ju och skickade sms fram och tillbaka en hel arbetsdag. Till och med när hon satt på jobbet. Alltså dessa sms, jag blev helt matt bara av att läsa det, vad blev då inte dom som var med om det? Fram och tillbaka hela tiden. Extrema svängningar från båda två. Hur orkade dom hålla på så? Nej, det skulle inte förvåna mig det minsta om han sålde.
Citera
2016-10-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Men fattar du inte ditt jävla pucko att hon inte valde att bli flickvän till någon som hon visste hade misshandlat och dödat? Har du aldrig själv svarat på en kontaktannons? Brukar det vara kutym i din släkt att man röjer sina mörkaste familjehemligheter på första daten?

När hon hade tagit kontakt med honom var det redan för sent. Ingen avslutar med Martin som han själv sade innan han slog ihjäl henne. Visst, hon hade kunnat lämna lägenheten, byta identitet och flytta till norra Lappland. Det låter enkelt på pappret, men hon kanske ville ha den basala rättigheten att vara fredad i sitt eget hem, vad vet jag om kvinnor?

Jo hon valde det och var också mycket svartsjuk när han tagit bilder med en annan kvinna, något hon borde ha skitit i om hon inte ville ha med honom att göra. Hon visste vad han hade gjort och ändå började hon inleda ett förhållande med honom. Det är fler kvinnor som avslutat Martin utan att bli ihjälslagna . Jag säger inte att är Lottas fel att det gick som det gick men man har ett ansvar för sitt eget liv och här handlar det inte om en person som helt ovetande träffar en kallblodig mördare utan att ha en aning om vad han är kapabel till , utan om en kvinna på 40 som var väl medveten om M misshandlat och mördat förr, den tragiska sanningen är nog att hon var lika besatt av honom som han i henne
Citera
2016-11-01, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jo hon valde det och var också mycket svartsjuk när han tagit bilder med en annan kvinna, något hon borde ha skitit i om hon inte ville ha med honom att göra. Hon visste vad han hade gjort och ändå började hon inleda ett förhållande med honom. Det är fler kvinnor som avslutat Martin utan att bli ihjälslagna . Jag säger inte att är Lottas fel att det gick som det gick men man har ett ansvar för sitt eget liv och här handlar det inte om en person som helt ovetande träffar en kallblodig mördare utan att ha en aning om vad han är kapabel till , utan om en kvinna på 40 som var väl medveten om M misshandlat och mördat förr, den tragiska sanningen är nog att hon var lika besatt av honom som han i henne

Vilka kvinnor har avslutat med Martin? Kan du inte ta och lägga upp samtliga här du behöver bara deras initialer och en hänvisning till något som går att verifiera.

Citat:
Du har som vanligt helt rätt. Det verkar inte ha gått någon nöd på någon av dom vad gäller arbetskapaciteten. Vissa dagar satt dom ju och skickade sms fram och tillbaka en hel arbetsdag. Till och med när hon satt på jobbet. Alltså dessa sms, jag blev helt matt bara av att läsa det, vad blev då inte dom som var med om det? Fram och tillbaka hela tiden. Extrema svängningar från båda två. Hur orkade dom hålla på så? Nej, det skulle inte förvåna mig det minsta om han sålde.

Vad arbetade Martin med? Har han någonsin arbetat tror du? Eller är han en sk samhällsparasit?
Vad levde han på undrar jag?

Citat:
Nej han jobbade som snickare. Men var också sjukskriven. Ska försöka leta upp det i fup:en. Vet att jag läste det där. Tror att det var en av hans vänner som uppgav det.

Jaha vilken vecka dom senaste 20 åren skulle det ha varit då? Han har ju mest suttit i fängelse,så det kanske är verkstaden han menar då eller? Och lön har han uppburit av skattebetalarna i form av bidrag i fängelset. Kanske man ska börja räkna på vad han kostat samhället i och med alla brott, rättegångar, brottsoffer, advokater, poliser, psyk osv.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-01 kl. 00:13.
Citera
2016-11-01, 00:15
Medlem
Nu över till något mycket mer intressant.
I stället för att gnägga i hundra sidor till om Lotta hit och dit.
De här snubbarna, alltså Martins vänner som han umgicks rätt tätt med.
Ser extremt äckliga ut (Martins look är absolut inget i jämförelse), spelar i blackmetalband som tydligen är framgångsrikt. "IXXI".
Bl a "*drian *dde *ngrepp", artistnamn, förekommer i FUP som vän till Martin.
Vad vet vi om dem? Vad har de för roll i det hela?
Hänger de här i Flashback-tråden?

https://www.facebook.com/ixxiofficial/
https://www.facebook.com/ixxiofficial/photos/a.278817635484022.75446.135307159835071/1094173590615085/?type=3&theater
Citera
2016-11-01, 00:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej han jobbade som snickare. Men var också sjukskriven. Ska försöka leta upp det i fup:en. Vet att jag läste det där. Tror att det var en av hans vänner som uppgav det.

Citat:
BROMMA
Subiye uppger att mannen var kvar i taxin och satt fortfarande i baksätet och uppgav att han
skulle vidare till Ulvsunda. Han uppgav att han arbetade och Subiye tror att han sa att han var
snickare eller rörmokare. Mannen pratade men Subiye kommer inte ihåg något mer vad han
sa. Det var bara mannen som talade under resan som endast tog 5-7 minuter.

Du menar vad han sagt till taxichauffören då han var på väg till Lotta den här mordnatten?
I så fall tror jag att du får titta på utdraget gällande hans personuppgifter att det står c/o frivården på honom. Han var villkorligt frigiven, så vem anställer en sån? Snickrat på verkstaden på anstalt kanske är det han menar eller? Men han hade en del pengar så var fick han dom ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in