Citat:
Har du läst att de skulle dementerat sina tidigare ställningstaganden? Har de medgett att de öppna skolorna driver på smittspridningen? Jag har då inte läst det någonstans. Att det på sina håll råder 80% sjukfrånvaro bland personalen hänförs till att lärarna smittat varandra i lärarrummen
FHM ställning i den här frågan är lika löjeväckande som sagan om Kejsarens nya kläder. Varenda själ med återstoden av hjärncellerna i behåll fattar ju att Kejsaren är naken. Att barn inte driver smittan är en lika stor lögn nu som den var för två år sedan. Med Omikronsmittan är det extra tydligt då vi fått en enorm smittspridning. I princip ALLA jag känner (som fått covid) har blivit smittade genom sina barn. "Barn driver inte smittan". Jo, tjena lixom!!!
Det har varit väldigt klart genom hela pandemin. Från början (när hela Europa stängde skolorna utom Sverige) att skolan är en riskfaktor modell ultra. Vi pratar ju för sjutton om ett luftburet smittsamt lungvirus. Alla som har barn fattar hur smittspridning går till. Det är ingen slump att smittspridningen minskar så fort det uppstår ett längre skollov och tar fart därefter. Även sommaren år 2022 lär smittan gå ned, för att öka under hösten. Precis som alla andra smittsamma luftvägsvirus. Covid19 är inget undantag. Det är bara symtomen och sjukdomen som skiljer sig. Jag undrar när Folkhälsomyndigheten tänker tala klartext om det här.