Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Flockimmunitet har WHO enbart nämnt i som en produkt av allmän vaccinering. Nu verkar det inte hjälpa, eftersom immuniteten, vare sig den är förvärvad från vaccin eller från infektion, bara håller i sig några månader.
Så någon flockimmunitet kan vi inte hoppas på. Om inte någon kokar något vaccin med bredare effekt än de vi sprutat i oss hittills.
Immuniteten av infektion varar mycket längre än några månader, men med Omicron så kan man bli infekterad igen verkar det som. Efter man haft Omicron har man troligtvis långvarig immunitet igen tills det dyker upp en ny variant som kan bryta igenom. En snuva är inte så farligt.
Det är vaccin som har kortvarig immunitet, även innan Omicron. Naturlig immunitet har varit extremt mycket starkare och långvarig.
Anekdotiskt så ser jag att det endast är de som vaccinerat sig efter infektion som nu får Omicron. I min omgivning är det uteslutande så. Jag förutsätter att forskare tittar på eventuella skillnader mellan grupper och att vi får veta så småningom.