2022-01-29, 15:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

CDC undersökte i november 2021 hur fyra olika grupper klarade av en infektion av Delta-varianten. Grupperna var:

[...]

2. Ovaccinerade men med en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion:

Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

[...]

Så hur påverkar dessa resultat oss, nu?

De som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion sedan ett åtminstone maximalt, ett halvår tillbaka behöver inte bekymra sig om att ta vaccin, om de inte vill, (det gör ingen skada).
Varifrån får du sex månader? Som jag förstod det räckte det med tidigare genomgången infektion, oavsett när, för att få en mycket låg risk för allvarlig sjukdom.
Citera
2022-01-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du menar att omikron skulle vara mer dödlig än tidigare varianter? Alla data pekar ju emot det, samtidigt har vi en enorm smittspridning vilket skulle kunna förklara högre dödstal.

Nej, det menar jag inte alls. Beträffande omikron så är ju dödligheten absolut lägre men inte i närheten a noll vilket ofta antytts.

Antag proportionerligt att ca 50 personer av de döda från 24 januari 2022 dog av delta så har vi ca 250 personer som dött av omikron.

250/(367000-28800) = 0.000739 = 0.074% dödlighet

Alltså fortfarande under hälften mot för delta

50/28800 = 0.001736 = 0.17 %
Senast redigerad av 4shoshin 2022-01-29 kl. 15:30.
Citera
2022-01-29, 15:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Nej, det menar jag inte alls. Beträffande omikron så är ju dödligheten absolut lägre men inte i närheten a noll vilket ofta antytts.

Jag vet inte varför man vill påskina det, är man skör och/eller gammal så är det fortfarande farligt, men mindre farlig än tidigare varianter.
Citera
2022-01-29, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I två år har man ältat om flockimmunitet...

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/experter-ar-nara-flockimmunitet

...och nu är den tydligen här om två veckor

...och borta inom åtta veckor? Kommer folk ens hinna bli symtomfria innan de drabbas av 2.0?
Citera
2022-01-29, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det finns väl ingenting i livet där dödligheten är ”nära noll”? Självaste livet är bara en lång vandring mot den egna begravningen så varför gå omkring och slösa detta på att försöka undvika det oundvikliga?

Det är naturligtvis helt normalt att beräkna oddsen för överlevnad om man t.ex. vill tälta på motorvägen men att gå omkring och frukta liemannen p.g.a. Covid är tyvärr en irrationell rädsla som är skapad av folk med annat än folkhälsan i åtanke.
Citera
2022-01-29, 15:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om man inte är rädd för ett virus finns det ingen anledning att ta ett vaccin mot det.

Mycket logiskt.

Som någon redan skrev. Varför inte ta vaccin om man inte är rädd för det? Varför skulle man föredra infektion ? Riskminskningen med vaccin är ju 90% för alla grupper.
Citera
2022-01-29, 15:32
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...och borta inom åtta veckor? Kommer folk ens hinna bli symtomfria innan de drabbas av 2.0?

Vem bryr sig? Livet är vad som pågår medan du sitter hemma och är livrädd för ett virus som på sin höjd ger lite feber.
Citera
2022-01-29, 15:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vill inte spilla en extra sekund åt ett diktatoriskt skitland såsom Kina. Men dom är ju inte ensamma i sin dårskap. Nya Zeeland försöker ju också förgäves ha en nolltolerans mot covid. Du tycker det också är okej att en västerländsk demokrati förstör utbildning och levebrödet för miljoner invånare pga ett jävla influensavirus?? Ärligt talat är du en motbjudande människa med sjuka värderingar.

Du har fortfarande inte förstått att covid19 inte är ett influensavirus. Stängde man ned under svininfluensan?
Citera
2022-01-29, 15:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vem bryr sig? Livet är vad som pågår medan du sitter hemma och är livrädd för ett virus som på sin höjd ger lite feber.

Varför skulle då flockimmunitet vara något eftersträvansvärt?
Citera
2022-01-29, 15:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Danmark och Storbritannien har kommit mycket längre i vaccineringen med påfyllnadsdoser. Ifall Sverige hade nått lika långt, så hade vi kanske haft bättre förutsättningar att lätta på restriktionerna.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja. Alltid finns det någon anledning för er att Sverige är sämst..

Hur var det med befolkningstätheten?
Då Danmark och UK är mer tätbebyggt, så borde vi ju klara oss med lägre vaccinationstäckning..
Eller hur?

Eller är det bara så enkelt att Sverige enligt er är helt kass och borde låsa in befolkningen för evigt?

Jag anser inte att Sverige är kasst. Däremot anser jag att Sveriges Folkhälsomyndighet är ett stort fiasko. Folkhälsomyndigheten borde ha varit snabbare med att ge klartecken till påfyllnadsdoserna under hösten. För närvarande går vaccineringen snabbt, men Sverige ligger efter på grund av höstens fördröjning. Vårdpersonalen som genomför vaccinationerna gör ett imponerande arbete. Även bland svenska allmänheten finns många som förtjänar beröm. Utan svenska folkets ansträngningar, så hade Anders Tegnells strategi kunnat sluta ännu mycket sämre.

Jag vill inte låsa in befolkningen för evigt. Men vi kan behöva anstränga oss för att bekämpa smittspridningen ytterligare några veckor.
Citera
2022-01-29, 15:41
Medlem
Folk behöver dö. Vad ska man säga?
Folk behöver alltid dö. Det har aldrig funnits såhär många och fler som är påväg att komma.
Hörde att jorden kan skaka av sig massa sånt här hur lätt som helst. Människor dör bara. Jag hoppas nästan. Eller jo jag hoppas.
Fett synd om asfalten ändå :/

Jorden har aldrig mått såhär bra sett till natur osv. Dåså?
Gör ett till virus så slutar man äta oljan nu också. Ja tack?
Jag bryr mig.
Senast redigerad av Eminalshewani 2022-01-29 kl. 15:43.
Citera
2022-01-29, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som någon redan skrev. Varför inte ta vaccin om man inte är rädd för det? Varför skulle man föredra infektion ? Riskminskningen med vaccin är ju 90% för alla grupper.
Hur har mänskligheten överlevt utan vaccin sen apor var det snyggaste som gick upprätt? Äter du Alvedon trots att du inte har huvudvärk, ”för säkerhets skull”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in