2022-01-29, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om man inte gjort vad?
Skyddat sig, så klart.
Citera
2022-01-29, 19:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skyddat sig, så klart.

Inte såklart. Då hade jag inte frågat.
Du skrev nämligen först "försöker skydda sig" och det var det jag svarade på.

Och om du med "skyddat sig" menar något annat än "försökt skydda sig", vad menar du då?
Du kan ju inte rimligen mena "lyckats skydda sig", för den som lyckats kan ju inte samtidigt vara offer.

Menar du att den som blir våldtagen och försökt att skydda sig brustit i ansvar?
Menar du att den som blir våldtagen och skyddat sig brustit i ansvar?

Hur tänker du?
Citera
2022-01-29, 19:37
Medlem
Citat:
Att bygga en civilisation handlar om att tygla naturen.
Uppmanar vi människor att göra precis som de vill så rör vi oss i motsatt riktning.
Och slutligen dör civilisationen. Det är lätt att skapa kaos, men för att bygga något stabilt behöver du begränsa och skapa regler.
Människans sexualitet är otvivelaktigt en oerhört stark drivkraft som kan göra både skada och nytta för samhället. Just därför har människan i alla civilisationer försökt att reglera denna urkraft genom regler, ritualer och tabun. Jag säger inte att alla lösningar har varit perfekta och att man inte kan hitta nya lösningar för den moderna människan.
Det jag kritiserar är historielösheten och bristen på konsekvensanalys.
Hur kan man å ena sidan tycka att vi kan göra som vi vill och samtidigt förvånas över konsekvenserna?

Civilisationer handlar om mänskliga (eller andra arters) samarbeten på en komplex nivå och inte alls om att "tygla" någon "natur".
Vi kan använda oss av "naturen" men knappast "tygla" den.

Och de enda i detta forum som tycker de ska få lov "göra som de vill"....och blir jätteförvånade (och sura) när detta leder till konsekvenser...ex barn, underhållskrav eller fängelse för våldtäkt eller sexköp är snubbarna på detta forum.

Synen att just kvinnor inte ska få klä sig som de vill....inte ska få gå ut om de vill....inte ska få gå på fest om de vill...itne ska få ha sex om eller som de vill....inte ska få.....bla bla...

är ett patriarkalt manligt behov av att äga och kontrollera kvinnor för sina egna små behov skull
av tillgänglighet till sex samt en alldeles egen liten ägd fru, som bara ska finnas till för en enda mans skull och garantera hans reproduktion och bekvämlighet i hemmet.

Detta är varken civilisation, ett gott samarbete ...utan det är förtryck.

Män som du bör lära er att nä, man har inte plötsligt någon ansvarsfrihet vad gäller sexuellt beteende bara för att en annan människa är näck, eller halvt näck, eller går i för små shorts, är glad och full, ensam i natten eller ligger och sover.....

Man har ansvar för att se till att den man har sex med faktiskt också vill detta.
oavsett klädsel, könstillhörighet, ålder, klass eller något annan "grupptillhörighet" eller situation.

Fattar man inte detta, utan tycker att "vissa" människor ska "straffas" med våldtäkter eller sexuellt trakasserande pga sin klädsel så är man fan dum i huvudet.
Senast redigerad av Merapi 2022-01-29 kl. 19:43.
Citera
2022-01-29, 19:42
Avslutad
Citat:
Inte såklart. Då hade jag inte frågat.
Du skrev nämligen först "försöker skydda sig" och det var det jag svarade på.

Och om du med "skyddat sig" menar något annat än "försökt skydda sig", vad menar du då?
Du kan ju inte rimligen mena "lyckats skydda sig", för den som lyckats kan ju inte samtidigt vara offer.

Menar du att den som blir våldtagen och försökt att skydda sig brustit i ansvar?
Menar du att den som blir våldtagen och skyddat sig brustit i ansvar?

Hur tänker du?
Vad är skillnaden på att "försöka skydda sig" och "skydda sig" då?
Citera
2022-01-29, 19:45
Medlem
Citat:
Givet att sexualiteten är en stark drivkraft kring vilken det därför uppstår ett regelverk, ja.

Så om vi tar de två extremerna burka respektive naken så representerar den första stor kontroll och den andra liten kontroll. Och moral handlar ju just om att kontrollera beteende.
Nej, jag är tämligen säker på att man får inte bättre moral, eller större kontroll över sitt underliv, eller sexuella beteende, bara för att man sätter på sig vissa paltor.

En våldtäktsman är fortsatt en våldtäktsman i skallen vare sig om han bär burka, kostym eller speedos.

Citera
2022-01-29, 19:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vad är skillnaden på att "försöka skydda sig" och "skydda sig" då?

Ingen skillnad. Så ditt andra svar blev ologiskt givet detta.

"Därför att har man ansvar för att skydda sig så har man brustit i ansvar om man inte gjort det."

Om man inte gjort det ja, men du skrev ju först att man gjort det!

Och då svarade jag att om man gjort det så ska man väl inte åläggas ansvar heller!

Eller tycker du att den som blivit våldtagen och försökt skydda sigg ska åläggas ansvar?

Hur tänker du egentligen???
Citera
2022-01-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Som du själv skriver så kommer det alltid att finnas människor som vill utsätta andra för diverse brott, men din slutsats är alltså inte att de som vill undvika att utsättas bör undvika förhöjda risker. Det låter ju fint, men det är inte så verkligheten fungerar.

Det handlar inte om att skuldbelägga. Jag tycker inte "hon klädde sig som en prostituerad" eller "han såg rik ut" är giltiga bortförklaringar från gärningsmän som utsatt andra för brott.

Vi prata rinte här om att undvika risker, utan om vad andra ai samhället lägger skulden för att något sker.

Skulden för att någon väljer att stjäla, mörda eller vådlta är den som GÖR detta beteende och INTE den som. råkat ut för den risk de tinnebär att leva i ett samhälle där x% av befolkningen är idioter som väljer att skada andra.

allright?
Citera
2022-01-29, 20:01
Avslutad
Citat:
Ingen skillnad. Så ditt andra svar blev ologiskt givet detta.

"Därför att har man ansvar för att skydda sig så har man brustit i ansvar om man inte gjort det."

Om man inte gjort det ja, men du skrev ju först att man gjort det!

Och då svarade jag att om man gjort det så ska man väl inte åläggas ansvar heller!

Eller tycker du att den som blivit våldtagen och försökt skydda sigg ska åläggas ansvar?

Hur tänker du egentligen???
Ja, om man har ansvar för att skydda sig så har man ju uppenbarligen brustit i sitt ansvar?

Vad har man annars att gå på när man avgör om nån brustit i sitt ansvar eller inte?
Citera
2022-01-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Inte nödvändigtvis, men ibland. Att en kvinna klär sig som en prostutierad och sedan går full till ett HVB-hem kan enligt min mening jämföras med att lämna bilen olåst med nyckeln liggande i förarsätet. Givetvis ger det ingen rätten att utsätta aktuell kvinna för övergrepp eller att sno bilen i fråga, men risken ökar markant.

Ingen ifrågasätter att försäkringsbolaget strular i scenariot med bilen, så varför är det då så tabu bland vissa att problematisera kvinnans beteende?

Brukar du eller samhället generellt gå runt och kalla bilägare som glömt nyckeln i bilen för "äckliga horor"?

Och går det överhuvudtaget jämföra en bil, och skadan du utsätter en bilägare för då du stjäl hens bil, för en kvinna, eller man och vad en vådltäkt gör med den personen?
Senast redigerad av Merapi 2022-01-29 kl. 20:05.
Citera
2022-01-29, 20:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Civilisationer handlar om mänskliga (eller andra arters) samarbeten på en komplex nivå och inte alls om att "tygla" någon "natur".
Vi kan använda oss av "naturen" men knappast "tygla" den.

Du skrev väl själv att män bör "tygla" sin sexualitet så du håller ju med delvis åtminstone.
Men du kanske menar att en civilisation ska byggas genom att ha regler för män medan kvinnor kan göra vad de vill?
Man kan inte bygga en civilisation där man släpper lös alla drifter och alla får göra som de vill.

Citat:
Och de enda i detta forum som tycker de ska få lov "göra som de vill"....och blir jätteförvånade (och sura) när detta leder till konsekvenser...ex barn, underhållskrav eller fängelse för våldtäkt eller sexköp är snubbarna på detta forum.

Det är ju en del av det jag kritiserar!

Citat:
Synen att just kvinnor inte ska få klä sig som de vill....inte ska få gå ut om de vill....inte ska få gå på fest om de vill...itne ska få ha sex om eller som de vill....inte ska få.....bla bla...

är ett patriarkalt manligt behov av att äga och kontrollera kvinnor för sina egna små behov skull
av tillgänglighet till sex samt en alldeles egen liten ägd fru, som bara ska finnas till för en enda mans skull och garantera hans reproduktion och bekvämlighet i hemmet.

Detta är varken civilisation, ett gott samarbete ...utan det är förtryck.

Så som du beskriver det ja. Det är svart eller vitt.
Det är inte vad jag förespråkar.

Citat:
Män som du bör lära er att nä, man har inte plötsligt någon ansvarsfrihet vad gäller sexuellt beteende bara för att en annan människa är näck, eller halvt näck, eller går i för små shorts, är glad och full, ensam i natten eller ligger och sover.....

Och det tycker jag ju inte utan nu ljuger du om mig. Du kan gå tillbaka till inlägg #553 till exempel där jag ifrågasätter mantrat att tjejer får skylla sig själva och påpekar att det inte är tjejernas fel utan samhällets.
"Män som du …" Vad är det du håller på med egentligen?

Citat:
Man har ansvar för att se till att den man har sex med faktiskt också vill detta.
oavsett klädsel, könstillhörighet, ålder, klass eller något annan "grupptillhörighet" eller situation.
Vilket jag aldrig ifrågasatt.

Citat:
Fattar man inte detta, utan tycker att "vissa" människor ska "straffas" med våldtäkter eller sexuellt trakasserande pga sin klädsel så är man fan dum i huvudet.

Vilket jag aldrig ifrågasatt.
Citera
2022-01-29, 20:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, om man har ansvar för att skydda sig så har man ju uppenbarligen brustit i sitt ansvar?

Vad har man annars att gå på när man avgör om nån brustit i sitt ansvar eller inte?

Om man har ansvar för att skydda sig och har gjort det så har man tagit sitt ansvar.
Inte brustit i sitt ansvar.

Den som brustit i sitt ansvar i det fallet är ju den som INTE försökt att skydda sig.
Inte den som faktiskt försökt att skydda sig.

Du kanske tänker att brottet som ägt rum skulle ändra något?
Att det faktum att brott skett visar att offret brustit i ansvar?
Well, i det fallet hävdar du att den som blivit våldtagen och försökt att skydda sig brustit i ansvar.
Men det kan du väl ändå inte mena?
Citera
2022-01-29, 20:41
Avslutad
Citat:
Om man har ansvar för att skydda sig och har gjort det så har man tagit sitt ansvar.
Inte brustit i sitt ansvar.

Den som brustit i sitt ansvar i det fallet är ju den som INTE försökt att skydda sig.
Inte den som faktiskt försökt att skydda sig.

Du kanske tänker att brottet som ägt rum skulle ändra något?
Att det faktum att brott skett visar att offret brustit i ansvar?
Well, i det fallet hävdar du att den som blivit våldtagen och försökt att skydda sig brustit i ansvar.
Men det kan du väl ändå inte mena?
Ja, hur avgör du om någon brustit i sitt ansvar eller inte?

Den som inte blivit våldtagen har ju uppenbarligen tagit sitt ansvar för att inte bli det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in