Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Har du hört talas om ränta/avkastning?

Visst och ränta på bankkonto ger ju inte många kronor och just nu är det lite risky att jaga avkastning och blir väl snarare att förlora så lite som möjligt nästkommande år eller två?
Citera
2022-01-29, 15:38
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Är det rätt? Värdet gick upp 2miljoner men vinsten är 2.7miljoner? Man får väl 2.15 efter att lånet betalats..?

Ja precis det blev lite fel där, lånet var 850,000 kr så den nominella vinsten blev 2 miljoner som du skriver. 150,000 rill 2 miljoner blir en bra vinst både nominellt och realt.
Citera
2022-01-29, 15:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Ja, det förstod jag. Man kan dock tjäna på att inflationen äter upp lånen.

Rent principiellt: Ja.
Det kräver dock det mycket märkliga sambandet att banken, och då även riksbanken, är villig att låna ut pengar till lägre kostnad än den synliga inflationen, vilket skulle innebära att de skänker dig pengar.
Den icke-synliga inflationen, eller svår sedda, består i av hur mycket pengar det finns i omlopp, vilket är ytterst svår översiktligt på kort sikt.
Personligen är jag dock övertygad att varken staten eller banken ger dig pengar för ingenting
Citera
2022-01-29, 15:58
Medlem
Citat:
Det kräver dock det mycket märkliga sambandet att banken, och då även riksbanken, är villig att låna ut pengar till lägre kostnad än den synliga inflationen, vilket skulle innebära att de skänker dig pengar.
Den icke-synliga inflationen, eller svår sedda, består i av hur mycket pengar det finns i omlopp, vilket är ytterst svår översiktligt på kort sikt.
Personligen är jag dock övertygad att varken staten eller banken ger dig pengar för ingenting

Har ju hänt förr. Dessutom kan banken tjäna pengar ändå, de tjänar pengar på ränteskillnaden. De som förlorar är insättare och innehavare av bostadsobligationer.
Citera
2022-01-29, 16:05
Medlem
Flickpojkens avatar
De är otroligt jobbigt för många småsparare att var med i den här svängen.

Tänker bara på generation 10 och 20 tal och alla skakade bäbisar som covid och börs raset för med sej.

De är viktigt att inse att många tillväxtbolag redan har minskat kraftigt i värde vilket påbörjades redan för 6 månaders sedan. Detta har slagit hårt mot många småsparare.

Om ett år går proffsen in igen och köper samma bolag.
Citera
2022-01-29, 16:31
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Det är vad de i praktiken har gjort även om man inte på förhand vet hur det kommer bli.
Citera
2022-01-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Driver du med mig? Orkar inte.. Ryck upp dig, jävla slashas..
Suck! Varför är du så okamratlig och inte kan hjälpa till ? Ok, han säger att börsen ska krascha med 54 % Klippet var från dec. Har börsen kraschat så mkt ?
Citera
2022-01-29, 16:56
Medlem
Undrar om man tjänar på att lösa in sitt bolån vid en krasch för de pengar man tjänat på börsen eller om man bör ha sitt bolån kvar?
Citera
2022-01-29, 18:22
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Undrar om man tjänar på att lösa in sitt bolån vid en krasch för de pengar man tjänat på börsen eller om man bör ha sitt bolån kvar?

Beror väl på hur pass belånad du är + en del andra faktorer.
Annars kan du ju alltid kolla med banken vilken ränta du får om du binder på 3 år.

Jag kör 50/50 på mitt huslån.
Citera
2022-01-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.

Investmentbolagen är alltid det säkraste att köpa, beslutsfattarna där har betydligt större kompetens och erfarenhet än du och jag och gör därmed fler riktiga beslut än gemene man. Sådant man bör passa sig för är som vanligt luftslott som Tesla etc. Finns ingen form av förnuft i deras enorma värde. Man kan se att andelen professionella och institutionella investerare är mindre i den typen av bolag då risk/reward förhållandet visar att uppsidan nu är ytterst begränsad medans risken är enorm. Aktiekursen i den typen av bolag är i högsta grad nyhetsdriven (twitter i Teslas fall) och drivs enbart att tokiga framtidsvisioner som sällan infrias. Att köpa tidigt i den typen av bolag är i så fall bättre även om även det skall ses som en "lottsedel".
Citera
2022-01-29, 19:30
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ahh gamle SoberZealot som frusterat försöker bestämma FB-Trudeaus ideologiska hemvist. Var det inte du som började gorma om att jag var en sosse på nationalekonomiforat.

Aktier har inte gått upp 200 % på ett par år. Här är Avanza Zeros avkastning.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Okej. Ekonomin är fusk? Kraschen kommer alltså? Blanka då och tjäna en hacka i stället för att forumkriga. Jag är long så det blir dubbeljackpot för dig om du har rätt. Du tjänar pengar, jag förlorar och du kan komma tillbaka och skratta åt mig för du hade rätt.
https://www.di.se/bors/index/omxspi-6486/
SE 181% på 10 år.
JPN 202% på 10 år
https://www.di.se/bors/index/dji-39485/
USA 236 på 10 år.
Citera
2022-01-29, 19:33
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Suck… Herengracht index är ett extremt välkänt dataset som är rensat för inflation av otal forskare på mer eller mindre samtliga universitet. Grafen du ser har således gått igenom ett otal peer reviews (läs jättemånga!).

Slutsatsen är att du, rensat för inflation, INTE kan tjäna på att äga en fastighet.

Igen googla: Herengracht index och läs på
Fast jag inser ju att KPI suger. Min fråga är ju, vad är inflationen. Är den samma som KPI?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in