Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 19:39
  #1933
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
"Kraschen" har redan pågått ett år. Stora delar av Nasdaq är ned mer än 50 %. Många aktier är ned mer än 90 % och detta började i februari förra året. Du är inte ens bra som domedagsprofet. Kommer här något år efter och börjar predika. Roligaste är förstås om detta är botten. Då har du verkligen lyckats.
Åter bubbelargumentation, din förnekelseönskan är enorm. Nasdaq index touchade ATH så sent som 3 januari och att det finns skräpaktier som förlorat 90% när index har ATH antyder att bubblan är ännu större än man tror. I själva verket så har index-ATH orsakats av i princip 10 aktier som apple som på kort tid fördubblats trots att de redan var världens dyraste företag. Jag gör inget i USA just nu så det spelar ingen roll för mig, Men med tanke på den adderade bonusen av sänkt SEK-kurs mot USD så hade jag verkligen verkligen sålt allt jag hade i USA. Nu.
Citera
2022-01-29, 19:50
  #1934
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
I teorin kanske, men i verkligheten har fastigheter skapat förmögenheter i alla tider. De hittar väl intäktskällor som forskarna missar eller så.
Det är helt enkelt inte sant, du har nog inte varit med länge. 1993 smällde Sveriges största bostadsbubbla och jag kunde köpa en Nackavilla med äkta sjötomt för 1.9mkr. Sedan bytte jag till en kanontrea på Frejgaatan i Stockholm för 1.1 mkr. Sedan köpte jag en kanonvilla i Mälarhöjden men sjöutsikt för 1.8 mkr.

Men jag kan hålla med om att uppgången som nästan varat oupphörligen sedan 1994 kan förvilla och är man inte 50+ år som jag så vet man inget annat än årlig värdeökning.

Finns en kul historisk undersökning om hus i Gamla stan Stockholm. Någon forskade fram alla priser sedan 1500-talet och det visar sig att i reala termer så kostade ett Gamla stan-hus exakt samma i 400 år. Så sent som på 1950-talet kan man se i svenska långfilmer att Gamla Stan anses som sunk, och särskilt lägenheter överst, de fick man nästan gratis. Så sent som 1972 kostade en nybyggd villa i Danderyd 250.000 kr, jag bodde där som barn. 1980 kunde man köpa ett 15-rumsslott i Djursholm för 1 mkr.

Stockholm är mitt i den största bostadsbubblan i Sverige på 500 år, det är fakta. Det är inte samma sak som att priserna rasar i år, det kommer att ske först när räntorna tickar uppåt. Tills dess kan man låtsas som det regnar, 1% ränta på 8mkr har många råd med. Och det är bara de som gått in i bostadsmarknaden sista 5-8 åren som förlorar, alla andra har betalat ganska lite.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-29 kl. 19:56.
Citera
2022-01-29, 19:54
  #1935
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Har ju hänt förr. Dessutom kan banken tjäna pengar ändå, de tjänar pengar på ränteskillnaden. De som förlorar är insättare och innehavare av bostadsobligationer.

Nja, nu är insättare ingen gigantisk grupp.
Bankerna 'utfärdar' pengar när dom lånar ut till t.ex. bostadslån, då du inte får pengarna i en väska.

Ta en kurs i nationalekonomi, så blir det här med penningmängd, penningomsättning, inflation lite klarare
Citera
2022-01-29, 19:57
  #1936
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast jag inser ju att KPI suger. Min fråga är ju, vad är inflationen. Är den samma som KPI?

KPI är ett svenskt index, som politikerna omdefinierar (läs ändrar varukorgen) lite då och då för att det passar dem politiskt.
Herengracht är en exklusiv stadsdel i Amsterdam, Holland
Citera
2022-01-29, 20:00
  #1937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, nu är insättare ingen gigantisk grupp.
Bankerna 'utfärdar' pengar när dom lånar ut till t.ex. bostadslån, då du inte får pengarna i en väska.

Ta en kurs i nationalekonomi, så blir det här med penningmängd, penningomsättning, inflation lite klarare

Ja du lille vän, jag kanske skulle läsa om min master i nationalekonomi för skojs skull.
Citera
2022-01-29, 20:01
  #1938
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Visst och ränta på bankkonto ger ju inte många kronor och just nu är det lite risky att jaga avkastning och blir väl snarare att förlora så lite som möjligt nästkommande år eller två?
Ingen verkar tänka tanken, men om man sitter med cash 0% i ränta och börsen går ner 10% så är det exakt samma sak som att ha fått 10% i värdestegring. Förutsatt att man då köper aktierna. Det är tom så trevligt att man klår SAMTLIGA som äger aktier eller fonder, vilket nästan alla gör numera. TINA existerar alltså inte.
Citera
2022-01-29, 20:01
  #1939
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Ja du lille vän, jag kanske skulle läsa om min master i nationalekonomi för skojs skull.

Du borde nog fan ha pluggat lite bättre då även jag har läst nationalekonomi och uppenbarligen gjorde ett bättre jobb.
Du har fel.
Citera
2022-01-29, 20:02
  #1940
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
KPI är ett svenskt index, som politikerna omdefinierar (läs ändrar varukorgen) lite då och då för att det passar dem politiskt.
Herengracht är en exklusiv stadsdel i Amsterdam, Holland
Nu vet jag inget specifikt om Holland.
Men jag vet att regeringar tjänar på att fuska med KPI.

Så återigen. Vem är källan till inflationen? Om vi skulle gjort samma sak för bostäder och aktier här i SE, så skulle vi få korrupt data. Pga av att staten har dribblat med KPI.
Citera
2022-01-29, 20:07
  #1941
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Nu vet jag inget specifikt om Holland.
Men jag vet att regeringar tjänar på att fuska med KPI.

Så återigen. Vem är källan till inflationen? Om vi skulle gjort samma sak för bostäder och aktier här i SE, så skulle vi få korrupt data. Pga av att staten har dribblat med KPI.


KPI = konsumentpris index, det är ett SVENSKT index.
KPI ≠ Svensk inflation
Utfärdaren av pengar är den grundläggande källan till inflation. Innan hade Riksbanken monopol på detta, numera kan många finansiella institutioner "utfärda" pengar.
Citera
2022-01-29, 20:09
  #1942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du borde nog fan ha pluggat lite bättre då även jag har läst nationalekonomi och uppenbarligen gjorde ett bättre jobb.
Du har fel.

Tunga argument du kommer med. Applåd.
Citera
2022-01-29, 20:12
  #1943
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
KPI = konsumentpris index, det är ett SVENSKT index.
KPI ≠ Svensk inflation
Utfärdaren av pengar är den grundläggande källan till inflation. Innan hade Riksbanken monopol på detta, numera kan många finansiella institutioner "utfärda" pengar.
Kan du ge källan till inflationen istället för att leka magister?

Och då menar jag alltså den källan man använder vid "Rensat för inflation" Något måste ju definiera inflationen man räknar bort.
Citera
2022-01-29, 20:21
  #1944
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Tunga argument du kommer med. Applåd.

Jag orkar inte med dig längre.Läs på om Herengracht index om du vill, men sluta med dina obildade oneliners till mig.
Du är fullständigt ointressant som diskussionspartner, då du sprider irrläror
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback