Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 14:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Köpt från systembolaget menar du?
Lika bra att köpa på sig lite extra nu när dåliga tider kommer. Vodka och dyligt kommer bli eftertraktaktat i folkhemmet snart.
Här dricker vi bara smuggel, måste ju maxa sparandet i dippen. Nästa vecka börjar februarirallyt, tut tut.
Citera
2022-01-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Siffror och materia. Om ni förstått vad ni gett avkall på hade ni inte brytt er om pengar och saker för att någon ska bli avundsjuk. Ni vet innerst inne att allt ni äger är bara luft i slutet av dagen.

Hur man kan ge upp relationer med människor över materia det och annat strunt om är sorgligt. Och det handlar inte om att folk är korkade eller onda. Det handlar om att man omöjligt kan välja om man inte förstår vilka val man har och vad de innebär. Eliten skite egentligen i pengarna, det är kontrollen dom vill för de förstår vad erat medvetande är. (Tänk trollstav
)

Men allt kommer ordna sig. För oss alla. Lev för något högre (jag pratar inte om gud)

Var och en kan väl tillåtas vara salig i sin tro? Frågan är vad som definierar lycka?

Jag trivs förbannat bra på mitt jobb. Jag älskar också att vara ledig, men det hade jag inte gjort om jag inte hade jobbat hårt. Jobbet gör också att jag har råd att äta bra mat, ha en bil som möjliggör att åka och se nya platser och transportera mig till butiker och vänner. Jobbet möjliggör även att jag har råd att resa till andra länder och uppleva nya platser och kulturer.

Andra människor kanske blir lyckligare av att inte förvärvsarbeta, utan istället äta billigt och spendera sin tid på promenader i skogen.

Grejen är att om jag vill kunna ta min bil för att transportera mig till en vän måste någon ha konstruerat och byggt bilen. Någon annan måste ha konstruerat och byggt vägar. Ytterligare någon måste kunna leverera drivmedel och så vidare. Alla dessa människor vill naturligtvis ha betalt för sitt arbete, för att ha råd att köpa mat och kanske en bil själva.

Vad föreslår du istället?
Citera
2022-01-29, 14:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det jag skrev var fakta, de som köpt bostäder med lån har tjänat på det även realt räknat. Det förstår alla som inser att inflationen även angriper lånen som har finansierat bostaden. Det du pratar är däremot bostadsköp utan lån.

Nej!
Suck, huruvida man tar lån eller ej är irrelevant. Man beräknar realkostnaden på huset. Köper man det kontant, blir priset vad man betalar. Om man köper via lån, räknar man priset man betalar + realkostnaden för lånet.

Försök att läsa på innan du ställer frågor som ställts tusen gånger innan. Läs på om indexet innan då kommer med fler frågor som du lätt hade kunnat kontrollera själv.
Citera
2022-01-29, 14:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej men jämfört mot pengar i en ökande inflation.

Har du hört talas om ränta/avkastning?
Citera
2022-01-29, 14:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Precis, jag har gjort hög vinst i reala termer. Du kan inte bortse från effekten att inflationen sänker värdet även på lånen som har finansierat bostaden.

Begriper du överhuvudtaget vad grafen visar?
KORTSIKTIGT, kan man tjäna på att hålla en fastighet. Men LÅNGSIKTIGT kan man inte tjäna på att hålla en fastighet.

Måste jag behöva ta fram färgade kritor åt dig???
Om grafen stämmer och vi inte befinner oss i ett 400 år långt specialfall, så befinner vi oss just nu i en fastighetsbubbla!
Citera
2022-01-29, 14:38
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nej!
Suck, huruvida man tar lån eller ej är irrelevant. Man beräknar realkostnaden på huset. Köper man det kontant, blir priset vad man betalar. Om man köper via lån, räknar man priset man betalar + realkostnaden för lånet.

Försök att läsa på innan du ställer frågor som ställts tusen gånger innan. Läs på om indexet innan då kommer med fler frågor som du lätt hade kunnat kontrollera själv.

Då visar du att du inte förstår enkel matematik.

Enkelt exempel:
Säg att du köper en bostad för 1 miljon kr, 85% lån och 150,000 kr cash.
Senare säljer du bostaden för 3 miljoner och får 2,85 miljoner efter att ditt lån betalas.

Din nominella vinst före inflation 2,85 miljoner - 150,000 = 2,7 miljoner.

2,700,000 / 150,000 är 18 gånger pengarna på satsat kapital, krävs alltså rätt extrem inflation för att det inte ska bli en vinst realt sett.

Ditt påstående att eventuella lån inte påverkar om det blir en real vinst är alltså felaktigt.
Citera
2022-01-29, 14:49
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Allt pekar på att februari kommer bli en blodröd månad.
Tror tyvärr vi kommer se ett skenande antal självmord framöver som knappast går att skylla på Corona.
Dumsvenne som suttit stilla i båten tar den enkla vägen ut istället för att behöva berätta för familjen att de förlorat allt på börsen.
Citera
2022-01-29, 14:58
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Allt pekar på att februari kommer bli en blodröd månad.
Tror tyvärr vi kommer se ett skenande antal självmord framöver som knappast går att skylla på Corona.
Dumsvenne som suttit stilla i båten tar den enkla vägen ut istället för att behöva berätta för familjen att de förlorat allt på börsen.

Med såna tvärsäkra spådomar tar jag för givet att du tar en rejäl bear-posse på måndag, 31/1
Lycka till!
Citera
2022-01-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Notera att grafen är rensad för inflation. Igen denna datamängd har använts för att visa man inte kan tjäna på att äga fastigheter på lång sikt och att eventuella uppgångar alltid kommer följas av lika djupa nedgångar.

Ja, det förstod jag. Man kan dock tjäna på att inflationen äter upp lånen.
Citera
2022-01-29, 15:18
Medlem
Citat:
Då visar du att du inte förstår enkel matematik.

Enkelt exempel:
Säg att du köper en bostad för 1 miljon kr, 85% lån och 150,000 kr cash.
Senare säljer du bostaden för 3 miljoner och får 2,85 miljoner efter att ditt lån betalas.

Din nominella vinst före inflation 2,85 miljoner - 150,000 = 2,7 miljoner.

2,700,000 / 150,000 är 18 gånger pengarna på satsat kapital, krävs alltså rätt extrem inflation för att det inte ska bli en vinst realt sett.

Ditt påstående att eventuella lån inte påverkar om det blir en real vinst är alltså felaktigt.
Är det rätt? Värdet gick upp 2miljoner men vinsten är 2.7miljoner? Man får väl 2.15 efter att lånet betalats..?
Citera
2022-01-29, 15:28
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Varför har man då historiskt höjt ränta och låtit allt krascha men vill inte göra det denna gång?

De är inte bra för företagen och därmed ekonomin i sin helhet om börsnoterade bolag går upp i rök. De skulle faktiskt ha katastrofala följder. Detta är inget nytt.

Va jag undrar är varför man inte höjde räntan för 3 år sedan? Företagen har gått enormt bra och ekonomin har inte behövt några stimulanser. Då skulle börsen ha en betydligt sundare värdering nu..

De man var rädd för va förmodligen att covid-19 skulle få en långsiktig hämmade effekt på ekonomin. Detta visade sej helt fel och man tog i för mycket. Och nu är situationen ur kontroll. Vilket småsparare och låntagare får betala för.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-29 kl. 15:31.
Citera
2022-01-29, 15:33
Medlem
Citat:
Att räntorna ska upp har folk sagt i mer än 10 år så självsäkra påståenden om det bör man vara lite försiktig med. Själv gick jag dock nyss ur marknaden och gjorde en mångmiljonvinst. Nu drar jag istället utomlands och kommer hyra i mitt nya land.

Dom har redan gått upp så inte ett speciellt vågat påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in