Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Även psykiatrin använder begreppet psykosomatisk så det är många som har fel om man går på din linje.
Om man avfärdar psykosomatiska problem avfärdar man då även att tex. att långvarig stress kan ge verklig smärta och andra sjukdomstillstånd, eller vad är det nya ordet för den här typen av sjukdomstillstånd.
Jag är övertygad om att psykosomatiska sjukdomstillstånd finns och det finns ingen anledning att ta bort den diagnosen tycker jag.
Jag är också övertygad om långtidscovid har sitt ursprung både i psyket och i kroppsliga skador.
Det är det som är så underligt med folk som tycker sig se psykosomatik hos patienter, att de är så
övertygade. Varför? För att de förpassat orsaken till "det psykiska" det osynliga, som inte kan studeras objektivt. Vilket gör det till en
icke falsifierbar bedömning och därför blir folk
övertygade. Övertygelsen är
ditt känslotillstånd, och därför är det ditt psyke, din övertygelse, som ligger bakom bedömningen att folk har psykosomatisk långtidscovid.
Ser du symmetrin? En patient bedöms ha psykosomatisk långtidscovid, men idén finns bara i bedömarens huvud, i hens psyke, och går inte bekräfta objektivt. Så varför skulle läkarens bedömning vara bättre än patientens? Läkaren känner oro över att behöva erkänna sin oförmåga att förstå fallet och tar därför på grund av sin ångest till diagnosen psykosomatiskt för att själv må bättre och framstå som kompetent. Det blir för ångestfylld för läkaren att säga "jag vet inte, jag kan inte, jag förstår inte, jag räcker inte till.
Uteslutningsmetoden som används vid psykdiagnoser bygger på den grandiosa idén att läkaren kan allt. Misslyckas man hitta verkliga orsaker kallas symptomen psykogena, för då ser det ut som om läkaren förstår. Trots att diagnosen bara grundar sig i läkarens ångest för att inte förstå och tvingas erkänna ett misslyckande. Så alla psykosomatiska diagnoser är så att säga psykosomatiska. Läkaren skulle få för obehagliga ångestsymptom av att erkänna "jag vet inte". Tänk på att ångest är lika vanligt bland läkare som övriga befolkningen.
Alla psykbortförklaringar
borde vara osäkra eftersom de handlar om saker som inte kan studeras direkt. Därför är det anmärkningsvärt hur
övertygade många blir när de ser något som psykogent. Inte längre någon öppenhet, något kanske, något tvivel. Nej blind
övertygelse. Det är inte övertygande.
Inte undra på, för det bedömaren gör att ju att undvika egen ångest och osäkerhet. Alltså blir de
övertygade, allt annat är otänkbart.
I korthet, om en läkare kallar långtidscovid psykosomatiskt kan det vara ett uttryck för läkarens egen ångest och stress.