2022-01-29, 05:05
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Samstyret i Sölvesborg sammanfattar mandatperioden i en debattartikel i Sydöstran. Efter att SD tog över så är Sölvesborg idag mönsterkommunen i Blekinge och jag gissar att de kan nå 40 procent i valet. Det skulle i så fall visa vikten av att sitta i regeringen för SD nationellt. Utan att få visa väljarna vad SD kan göra i regeringsställning så blir det svårt att komma över 20 procent.

https://www.sydostran.se/insandare/insandare-samstyret-vi-ar-stolta-5d1b8bd6/
Om vi leker med tanken att resten av landets småorter påstår desamma (vilket de med allra största sannolikhet gör), så undrar man verkligen på vilket sätt denna "mönsterkommun" utmärker sig och hur det i förlängningen kan väga upp för partiets alla toppstyrda missgrepp.

Om jag hittar en eller flera artiklar där byalag på 100 invånare skryter om hur välskött byn är, tror du även då att det skulle göra STOR skillnad i riksdagsvalet?

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nästan omöjligt att läsa dina inlägg från början till slut. Du använder inga konstiga ord, ändå är det omöjligt att förstå vad du menar.
Varför du vill tillkännage dina oförmågor, som i läskunnighet till exempel, är svårt att veta. Jag ser i alla fall få poänger med det.
Citera
2022-01-29, 05:52
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ogillar också i högsta grad L på grund av svekfullheten men tycker att Sabuni är bra mycket bättre än förre partiledaren. En otacksam uppgift att leda ett sådant uselt parti.
Framför allt fick hon överta ett parti från en tokstolle som ansåg att SD är ett hot mot hans adoptivbarn, helt låst i sin SD-fobi.
Citera
2022-01-29, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Om vi leker med tanken att resten av landets småorter påstår desamma (vilket de med allra största sannolikhet gör), så undrar man verkligen på vilket sätt denna "mönsterkommun" utmärker sig och hur det i förlängningen kan väga upp för partiets alla toppstyrda missgrepp.

Poängen är väl just att du får LEKA med den tanken. I verkligheten är det ganska många små kommuner som har stora problem att hantera som en följd av massinvandringen, speciellt den som varit efter 2010.

Många kostnader som tidigare betalats av staten är det nu kommunen som ska stå för.

Jag tror dock som du att få i landet kommer rösta annorlunda bara för att en SD-kommun klarar sig bra. Däremot de som bor i kommunen kanske belönar SD för väl utfört arbete.
Citera
2022-01-29, 11:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit inne och kollat på NYANS facebook och jag blev glatt överraskad att dom verkar ha kommit igång rejält. Dom satsar bland annat i Göteborg och håller möten och kontakter digitalt och det ser mycket bättre ut än bara för två månader sedan.

Jag skall följa det mer.

Det behövs krafter som kan neutralisera sossarnas SMS-påminnelser i utanförskapsområdena. Ännu har väl inte NYANS gjort något avtryck i OU, jag tror deras väljare är mycket svåra att fånga upp för dom pissiga instituten.
NYANS kan bli ganska stora år 2026, en välförtjänt kniv i ryggen på vänsterkrafterna. Kan också ha lite påverkan vid årets val. Jag är optimistisk.
Jag tror inte att NYANS kommer att bli något parti med rejält avtryck i politiken.
NYANS kommer inte att kunna konkurrera med den S-kontrollerade bidragskranen.
Citera
2022-01-29, 11:37
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Poängen är väl just att du får LEKA med den tanken.
Jag förstår att det kan upplevas som en framgång när ett litet parti, i en liten ort, i en jätteliten tidningen får möjligheten att berätta själva hur fantastiska de är. Men jag vågar trots det sticka ut hakan och säga att den sortens självberöm har minimal betydelse -- dels eftersom artikelns typiska drag är superavtändande, och dels på grund av ortens litenhet i det vidare politiska samtalet.

Men det är väl kul att ni får leka med fantasierna. Vi behöver verkligen mer av såna fantasier här. Utan dem skulle trådens underhållningsvärde sjunka genom golvet. Garanterat.
Citera
2022-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror inte att NYANS kommer att bli något parti med rejält avtryck i politiken.
NYANS kommer inte att kunna konkurrera med den S-kontrollerade bidragskranen.

Ja vi får se, åsikterna är blandade. Det kommer nog en dag då bidragen inte hänger med i utvecklingen. Jag kommer att följa NYANS med mycket stort intresse. Jag är sverigedemokrat men jag älskar NYANS, konstigt va?
Citera
2022-01-29, 13:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag förstår att det kan upplevas som en framgång när ett litet parti, i en liten ort, i en jätteliten tidningen får möjligheten att berätta själva hur fantastiska de är. Men jag vågar trots det sticka ut hakan och säga att den sortens självberöm har minimal betydelse -- dels eftersom artikelns typiska drag är superavtändande, och dels på grund av ortens litenhet i det vidare politiska samtalet.

Men det är väl kul att ni får leka med fantasierna. Vi behöver verkligen mer av såna fantasier här. Utan dem skulle trådens underhållningsvärde sjunka genom golvet. Garanterat.

Om SD ökar sitt väljarstöd i kommunerna där de styr, så ger det en fingervisning om vad som skulle kunna hända på riksnivå om SD styrde. Då kanske de ökar även i riksdagsvalet.

Det är en kommun, man har val till kommuner och det inkluderar alla orter i kommunen, det finns inga val för bara en ort i en kommun utan det är för hela kommunen. Sölvesborg har t.ex. dessa orter: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6lvesborgs_kommun#T%C3%A4torter
Citera
2022-01-29, 15:47
Medlem
Citat:
Men precis, en liten fingervisningar var det ja:

SD-politiker i Sölvesborg avgår efter skandalbilden

Tror faktiskt såna felsteg påverkar opinionen mer än ni tror. Även om de sker i en liten utflyttningsort som Sölvesborg. Låg kvalité är i alla fall det första jag tänker på.

Dags nu att sluta med ditt tramsande. https://samtiden.nu/2021/10/sifo-okat-stod-for-styrande-sd-och-m-i-solvesborg/

Kom igen och kritisera politiken som SD för och inte tramsa med skitsaker. Ditt S har både våldtäktsmän och mördare i sina läger, men det är bättre vi diskuterar politiken.
Citera
2022-01-29, 16:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Problemet är ju att denna typ av "låggradiga felsteg" sker överlägset flest gånger i ert parti. Det var min huvudpoäng. Förneka det om du vill, men jag tror bestämt att sånt omdömeslöst beteende påverkar opinionen negativt.

Skillnaden är inte stor och utefter det fåtal som finns kan man inte sägas något generellt om partiet. Det där har sedan länge tröskats igenom av forskare.
Citera
2022-01-29, 16:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om SD ökar sitt väljarstöd i kommunerna där de styr, så ger det en fingervisning om vad som skulle kunna hända på riksnivå om SD styrde. Då kanske de ökar även i riksdagsvalet.

Det är en kommun, man har val till kommuner och det inkluderar alla orter i kommunen, det finns inga val för bara en ort i en kommun utan det är för hela kommunen. Sölvesborg har t.ex. dessa orter: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6lvesborgs_kommun#T%C3%A4torter

Jag har kollat igenom åtskilliga kommuner och i de allra flesta så ligger SD som andra eller tredje största parti. Eskilstuna kommun är intressant. Där har SD 13 mandat, M 12 och S 23. De andra ligger under 5. Det är uppenbart att SD väljarna kommer i stort sett bara från S. M kan om de vill ta makten med SD efter nästa val. Det är hur de sköter det kortet som avgör om M kan gå framåt eller inte. Å andra sidan verkar inte Jimmy Jansson ha svårt med heller.
Citera
2022-01-29, 17:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har kollat igenom åtskilliga kommuner och i de allra flesta så ligger SD som andra eller tredje största parti. Eskilstuna kommun är intressant. Där har SD 13 mandat, M 12 och S 23. De andra ligger under 5. Det är uppenbart att SD väljarna kommer i stort sett bara från S. M kan om de vill ta makten med SD efter nästa val. Det är hur de sköter det kortet som avgör om M kan gå framåt eller inte. Å andra sidan verkar inte Jimmy Jansson ha svårt med heller.

Ja Eskilstuna med sitt M+S-samarbete är intressant, de har börjat lyfta problem med invandringen så det skall bli intressant hur väljarna reagerar i valet; om de straffar M och S för att de samarbetar eller om de belönar dem.

En annan intressant sak som kan inträffa efter valet är att många småpartier försvinner ur kommunfullmäktige i många kommuner. Jag tror det blir ett skifte till de större partierna, och partier som MP, L, FI och KD får det svårt att hävda sig.
Citera
2022-01-30, 03:22
Medlem
OliverCromwells avatar
Ekeroth påpekar det viktigaste som tyder på att Sossarna nu banar vägen för stor seger i valet i höst.

Allt pga Coronapandemin.

Citat:
I tider när vi är i en akut el- och bränslekris, har en skenande gängbrottslighet, fortsatt massinvandring och kris i både sjukvård och skolan, vad vill då helst sossarna prata om? Något helt annat såklart. Därför är corona-frågan välkommen för regeringen liksom självfallet ”rysshotet”, denna gång i form av en konflikt som måhända är intressant, men knappast väldigt relevant för de problem Sverige brottas med.

https://samnytt.se/ekeroth-dimridaer-i-valaret-ar-raddningen-for-sossarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in