2022-01-29, 09:36
Medlem
Swingexpertens avatar
🧰 Rapport v04. Det är rejält stökigt på börsen. Fördelen är att det går att tjäna extremt bra på swingarna och att ligga i rätt länder och branscher. Lyckades pricka in en Turkiet-fond som steg med +40% på en vecka. Jag är snart ikapp årets bästa fond.

Portföljens bästa fonder denna vecka:

BNP Paribas Brazil Equity (+7,0%)*🥇
Handelsbanken Brasilien Tema (+6,0%)🥉
BGF World Energy A2 (+5,9%)

Jämför med OMXS30 v04 (-2,0%).

Portföljen i år +19% jämför med OMXS30 -6,3% och årets bästa fond +20% - BGF World Energy.
Citera
2022-01-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
🧰 Rapport v04. Det är rejält stökigt på börsen. Fördelen är att det går att tjäna extremt bra på swingarna och att ligga i rätt länder och branscher. Lyckades pricka in en Turkiet-fond som steg med +40% på en vecka. Jag är snart ikapp årets bästa fond.

Portföljen i år +19% jämför med OMXS30 -6,3% och årets bästa fond +20% - BGF World Energy.

Du kan inte säga till innan istället för efteråt när du har facit? 😀
Citera
2022-01-30, 09:37
Medlem
Zebran99s avatar
Citat:

Får känslan att du har en väldigt aktiv strategi... hur många fonder har du i portföljen?
Citera
2022-01-30, 13:36
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Du kan inte säga till innan istället för efteråt när du har facit? 😀

Ungefär den känslan jag också får. Hur svårt är det inte att i efterhand kolla upp vilka fonder som gått bäst och påstå att man köpt in sig i dem. Att swingtrejda fonder på veckobasis är lite krångligt eftersom det tar ett par dagar att komma in och ut ur dem.
Citera
2022-01-31, 13:05
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Ungefär den känslan jag också får. Hur svårt är det inte att i efterhand kolla upp vilka fonder som gått bäst och påstå att man köpt in sig i dem. Att swingtrejda fonder på veckobasis är lite krångligt eftersom det tar ett par dagar att komma in och ut ur dem.
Jag håller med fullständigt. Lägg där till oviljan att svara på frågor eller delta i diskussioner så får man inte direkt en positiv känsla.
Citera
2022-02-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk

Ja men det är portföljens bästa fonder. Han har kanske 20 till som gått dåligt 🙂
Citera
2022-02-01, 13:23
Medlem
Jagersros avatar
Har sparat i billiga indexfonder med hög risk i många år/ ca 20 år. Konsekvent legat kvar och köpt under resan även då börsen tappat rejält (IT-bubblan Finanskrisen Coronapandemin) tex.
Detta har gett en grym avkastning. Har senaste åren fasat ut risken och lagt mig i korta räntefonder till allt högre del. De fonder jag använt mycket sista 10 åren är SPPs USA och SPP Sverige.
Ett exempel Pensionsförsäkring : Insatt kapital 207000 kr Nu värt ca 800000 kr. Nu ligger jag 90/10 i räntor / SPP Sverige. Tryggat upp vinsten !
Alltså : Hög risk , billiga indexfonder , konsekvent löpande sparande , lång spartid. Ett bländande koncept !
Citera
2022-02-01, 13:28
Medlem
Närmast omöjligt att slå index så jag kör allt på en global indexfond.
Citera
2022-02-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Har sparat i billiga indexfonder med hög risk i många år/ ca 20 år. Konsekvent legat kvar och köpt under resan även då börsen tappat rejält (IT-bubblan Finanskrisen Coronapandemin) tex.
Detta har gett en grym avkastning. Har senaste åren fasat ut risken och lagt mig i korta räntefonder till allt högre del. De fonder jag använt mycket sista 10 åren är SPPs USA och SPP Sverige.
Ett exempel Pensionsförsäkring : Insatt kapital 207000 kr Nu värt ca 800000 kr. Nu ligger jag 90/10 i räntor / SPP Sverige. Tryggat upp vinsten !
Alltså : Hög risk , billiga indexfonder , konsekvent löpande sparande , lång spartid. Ett bländande koncept !

SSP Sverige och USA är det hög risk?
Citera
2022-02-01, 13:47
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
SSP Sverige och USA är det hög risk?
Rena aktiefonder. En 6a på en skala till 7.
Citera
2022-02-01, 16:24
Medlem
dreadpirate420s avatar
Bestämde mig för att spekulera i Finans och Flygbranchen detta år. Finns data som visar att banker går bra när räntan höjs, samt jag tror att Flygbranchen kommer att få ett rejält uppsving detta år. Köpte DNB finans och U.S. Global Jets UCITS ETF - Acc som följer index för hela Flygbranchen, bolag så som flygbolag, flygplanstillverkare, flygplatser etc

Första gången jag köper en ETF, blir lite en morot att lära mig än mer om börshandlade fonder. Inte helt lätt att hitta information om hur ETF'er fungerar, vad de egentligen kostar i avgift och att hitta vettig information om en specifik ETF var sannerligen inte lätt. Någon som har tips om var man kan lära sig om ETF'er?

Mina innehav är rätt små, dessa 2 fonder är kanske 10% utav min portfölj med 10år+ som sparhorisont. Tänker ha dessa 10% för att spekulera med, alltså nästa år kan de sättas in i en ny branchfond, resten har jag i indexfonder.
Citera
2022-02-01, 17:29
Medlem
Citat:

Kan du inte berätta vad du har i portföljen totalt sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in