Citat:
Jo det är fullständigt hål i huvudet att idag sitta och föreslå eller tycka att "det är vettig tanke" att med generell skolstänging till en kostnad på många miljarder per dag, för att ev bromsa ett virus som uppenbarligen inte går att stoppa. Samtidig som konsekvenserna av c19, betingat smitta, är att likna med en vanlig bonnaförkylning.Jag håller inte med om att tanken är fullständigt hjärndöd. Virus som cirkulerar i en del av samhället, exempelvis skolor, kommer att spridas vidare till andra delar av samhället, såsom sjukhus. Jag tvivlar på din beskrivning om kostnaderna för att stänga skolor, men det var inte stängda skolor jag ville fokusera på. Jag ville fokusera på tanken att bromsa spridningen i en del av samhället, för att minska hastigheten som smittan sprids till andra delar av samhället.
Jag vågar inte lita på din beskrivning av viruset som ofarligt. Även när viruset fyllde sjukhusen och bårhusen, så fanns en sida som ivrigt försökte framställa viruset som ett ofarligt fjantvirus. Nu har vi sett att Omikron ger mildare sjukdomsförlopp, men jag vill vara försiktig med att framställa viruset som ofarligt.
Du behöver tänka på att även ett ofarligt virus kan skapa bekymmer för samhället, ifall för många av samhällets medlemmar blir sängliggande samtidigt.
Jag är införstådd med att det är svårt att stoppa viruset. Därför använde jag inte ordet "stoppa". Jag använde ordet "bromsa", med innebörden att sänka smittspridningens hastighet, för att minska antalet sjukfall som inträffar samtidigt.
Beträffande ditt förslag att ta bort karantäntvånget, så skulle det förslaget kortsiktigt öka tillgången till personal som kan arbeta. Men ditt förslag riskerar att öka smittspridningen på dom arbetsplatser som redan har brist på tillgänglig personal. Det skulle i nästa steg leda till ökad sjukfrånvaro.
Jag vågar inte lita på din beskrivning av viruset som ofarligt. Även när viruset fyllde sjukhusen och bårhusen, så fanns en sida som ivrigt försökte framställa viruset som ett ofarligt fjantvirus. Nu har vi sett att Omikron ger mildare sjukdomsförlopp, men jag vill vara försiktig med att framställa viruset som ofarligt.
Du behöver tänka på att även ett ofarligt virus kan skapa bekymmer för samhället, ifall för många av samhällets medlemmar blir sängliggande samtidigt.
Jag är införstådd med att det är svårt att stoppa viruset. Därför använde jag inte ordet "stoppa". Jag använde ordet "bromsa", med innebörden att sänka smittspridningens hastighet, för att minska antalet sjukfall som inträffar samtidigt.
Beträffande ditt förslag att ta bort karantäntvånget, så skulle det förslaget kortsiktigt öka tillgången till personal som kan arbeta. Men ditt förslag riskerar att öka smittspridningen på dom arbetsplatser som redan har brist på tillgänglig personal. Det skulle i nästa steg leda till ökad sjukfrånvaro.
Din korkade överslagsoptimering vars resultat är att vi kommer få ett ännu större personalbortfall om vi tar bort karantäntvång (inkl familjekaratän osv) bör du nog fundera ett varv till på. Men för alla klarsynta är det självklart att personaltillgången skulle bli avsevärt bättre om allmäntillståndet skulle avgöra om man fick jobba eller inte (i princip alla jag känner har tillfrisknat från c19 efter ett par dygn, ev men lite kvarvarande snuva). Som tur är har polletten till slut trillat ner för beslutsfattare och karantänsreglerna håller på att avvecklas.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-29 kl. 08:49.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-29 kl. 08:49.