• 1
  • 2
2022-01-29, 02:10
Medlem
Hej jag undrar om man bara behöver skicka in läkarintyg en gång sedan får man antagligen ersättning och håller sen kontakten själv med FK och gör deras rekvisita eller behöver man skicka in nytt läkarintyg när ersättning/arbetsförmågan omprövas efter ett tag?
Citera
2022-01-29, 02:16
Medlem
Efter att intyget gått ut behöver du ett nytt om du fortfarande är sjukskriven för att få utbetalat därifrån. Beroende vad det är kan s behöva intyga mer
Citera
2022-01-29, 02:18
Medlem
Cabenstones avatar
När du får ditt läkarintyg står det ju oftast hur länge du är sjukskriven. En kopia på det går direkt till FK, du behöver inte skicka in något. Din arbetsgivare kanske vill se det, och du hittar dom hos FK under mina sidor.

När din sjukskrivning är klar, enligt din läkare, behöver du ett nytt, eller förnya det du redan har. Du träffar din läkare som fortsätter sjukskriva dig, och precis som tidigare går en kopia till FK.
Citera
2022-01-29, 02:22
Medlem
Så det funkar inte att få ett läkarintyg en gång på att man har/haft grov psykisk ohälsa länge tex och hålla kontakten själv med FK efter det och gå igenom deras program som kan ligga till grund för fortsatt ersättning eller inte?
Citera
2022-01-29, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Hej jag undrar om man bara behöver skicka in läkarintyg en gång sedan får man antagligen ersättning och håller sen kontakten själv med FK och gör deras rekvisita eller behöver man skicka in nytt läkarintyg när ersättning/arbetsförmågan omprövas efter ett tag?

Nej du skickar in ett sjukintyg och sen är du sjukskriven livet ut. De skiter i om du blir frisk och börjar jobba. Ett intyg är ett intyg och gäller livet ut. Själv har jag haft vinterkräksjukan i 19 år på pappret, men arbetar som press-sekreterare för Sverigedemokraterna.

Skämt å sido. Du kan behöva gå till läkare för nytt intyg så ofta som ett par gånger på en månad i början av en sjukskrivning.
Citera
2022-01-29, 03:23
Bannlyst
Citat:
Så det funkar inte att få ett läkarintyg en gång på att man har/haft grov psykisk ohälsa länge tex och hålla kontakten själv med FK efter det och gå igenom deras program som kan ligga till grund för fortsatt ersättning eller inte?

Nope, du får 2-3 månader i taget ibland oavsett hur många Diagnoser du har.
Citera
2022-01-29, 03:26
Medlem
Fan.
Citera
2022-01-29, 06:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kung666
Nope, du får 2-3 månader i taget ibland oavsett hur många Diagnoser du har.

Nej, det görs en uppföljning med några års mellanrum, eller i samband med utskrivning från institution
Senast redigerad av PatricHbg 2022-01-29 kl. 06:56.
Citera
2022-01-29, 09:32
Medlem
Citat:

Så jäkla lätt är det inte att slappa, intyg behöver hela tiden förnyas.

Läkare blir hårt granskade pga sina sjukskrivningar, sen skall dessa intyg godkännas av f-kassans läkare.

Det är inte helt konstigt att systemet ser ut som det gör när folk inte vill jobba
Citera
2022-01-29, 09:40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

I en annan tråd verkar det som om du har sjukersättning och inte sjukpenning. Vad har du egentligen, sjukpenning eller sjukersättning?
Citera
2022-01-29, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad har du egentligen, sjukpenning eller sjukersättning?
Jag har båda delarna och det är exakt samma sak.
Citera
2022-01-29, 10:07
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-03-01
Jag har båda delarna och det är exakt samma sak.

Märkligt! Du vet uppenbarligen inte vad du har för slags ersättning!
Senast redigerad av Sonny00 2022-01-29 kl. 10:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in